Eşti aici

Concluziile elevilor din Cărpineni: ”Dacă ești informat, ești protejat!”

23 Martie 2016
1485 de afişări
Cum ne comportăm în calitate de consumatori de media și ce facem cu informația pe care o accesăm zilnic din mass-media? Despre aceasta au discutat elevii de la Liceul Teoretic  ”Ștefan Holban” din Cărpineni, raionul Hâncești, în cadrul unei lecții de educație mediatică, organizată, marți, 23 martie, organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). Evenimentul a fost moderat de experta media Viorica Zaharia.
Pentru a înțelege mai bine cum sunt create știrile, liceenii au avut sarcina de a scrie ei înșiși o știre despre localitatea lor, identificând sursele pe care le vor aborda pentru a obține informații cât mai ample și mai veridice la tema dată. Astfel, ei au identificat împreună cu moderatoarea elementele componente ale unei știri echidistante, precum și întrebările la care trebuie să răspundă acest gen de materiale: Cine? Ce? Când? Unde?Cum? De ce?
Despre fenomenul manipulării, elevii au aflat mai multe prin intermediul unui alt exercițiu. Jurnalista Viorica Zaharia le-a explicat că una și aceeași întâmplare poate fi redată din mai multe unghiuri de abordare, deci, jurnalistul trebuie să fie foarte atent la detalii pentru a se asigura că informația pe care o transmite publicului este corectă și obiectivă, iar respectarea normelor deontologice îl ajută în acest sens. În urma acestui exercițiu, tinerii au identificat elementele care semnalează că o știre este manipulatoare, și anume: prezența unei singure surse, limbajul folosit, operarea cu jumătăți de adevăr, ascunderea faptelor. 
În concluzie, la întrebarea cum ne protejăm de manipulare, elevii au răspuns că soluția este informarea din mai multe surse. 
Pe parcursul lecției, participanții au vizionat și trei spoturi video realizate de CJI, care i-au ajutat să înțeleagă mai bine cum poate fi asimilată informația pe care o accesează din mass-media. 
Am ținut să aflăm părerea tinerilor despre cele învățate la această lecție. Aliona Căldăraru, elevă în cl. a XI-a susține că ”astfel de lecții sunt necesare deoarece aflăm cum să alegem corect sursele de informare și cum să facem diferența dintre o știre echidistantă și una care are scopul de manipula publicul. Colegul ei Laurențiu Cristal ne-a spus că ”prin intermediul unor astfel de întâlniri înțelegem mai bine cum să folosim informația care ajunge la noi și să înțelegem mai bine știrile. Cum se spune, dacă ești informat ești protejat!”, a subliniat Laurențiu.   
Scopul lecțiilor de educație mediatică este să cultive gândirea critică a consumatorilor de media din rândurile tinerilor, pentru ca aceștia să poată diferenția informația cu caracter manipulator și să-și diversifice sursele de informare.

Proiectul ”Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI ) în perioada martie-septembrie 2016, cu  sprijinul financiar al organizației  Civil Rights Defenders( Suedia), partener al CJI.