13 Aprilie 2016
1994 de afişări
Centrul pentru Jurnalism Independent a continuat și săptămâna curentă acțiunile de educație mediatică a tinerilor, iar destinația a fost Liceul Teoretic ”Ștefan cel Mare” din Rezina. Jurnalista Liliana Barbăroșie a discutat cu elevii despre mass-media din Moldova și sursele din care aceștia se informează zilnic. Participanții la întâlnire s-au dovedit a fi interesați de fenomenul mediatic din Moldova și au dorit să afle mai multe despre misiunea presei într-un stat democratic.
Una din sarcinile practice a fost ca elevii să analizeze câteva știri și să argumenteze de ce unele sunt credibile, iar altele manipulatoare. Moderatoarea întâlnirii le-a explicat apoi criteriile care fac diferența - unghiul de abordare, diversitatea surselor, promovarea insistentă a unor idei, care, de obicei, camuflează interesele patronilor ce stau în spatele instituțiilor media.
În context, jurnalista le-a vorbit tinerilor despre structura știrii, evidențiind trei elemente indispensabile cu ajutorul cărora consumatorul de media poate să identifice știrile care dezinformează: prezența faptelor, verificarea surselor și echilibrarea acestora. La fel de important este să ne punem întrebări de fiecare dată când urmărim programele informative la radio sau la televizor. Pentru o mai bună înțelegere a celor discutate pe parcursul lecției, elevii au vizionat spotul realizat de CJI ”Știrea profesionistă”. Tinerii au recunoscut că nu le este ușor să se orienteze în multitudinea de materiale care apar zilnic, în special, în mediile online.
La final, elevii au fost întrebați cum vor aplica în viața de zi cu zi cele învățate la această lecție. Iată ce ne-au spus doi dintre elevi:
Vadim Ram: ”Un om informat este un om protejat. De aceea voi analiza mai atent informațiile din presă și îmi voi pune întrebări atunci când o știre nu se va baza pe fapte, dar pe judecați de valoare”.
Victoria Uriciuc: ”Tinerii, cu părere de rău, se lasă ușor păcăliți de știri manipulatorii. Aceasta se întâmplă fără voia, adesea din cauza că nu cunosc cum trebuie să arate o știre obiectivă”.
Una din sarcinile practice a fost ca elevii să analizeze câteva știri și să argumenteze de ce unele sunt credibile, iar altele manipulatoare. Moderatoarea întâlnirii le-a explicat apoi criteriile care fac diferența - unghiul de abordare, diversitatea surselor, promovarea insistentă a unor idei, care, de obicei, camuflează interesele patronilor ce stau în spatele instituțiilor media.
În context, jurnalista le-a vorbit tinerilor despre structura știrii, evidențiind trei elemente indispensabile cu ajutorul cărora consumatorul de media poate să identifice știrile care dezinformează: prezența faptelor, verificarea surselor și echilibrarea acestora. La fel de important este să ne punem întrebări de fiecare dată când urmărim programele informative la radio sau la televizor. Pentru o mai bună înțelegere a celor discutate pe parcursul lecției, elevii au vizionat spotul realizat de CJI ”Știrea profesionistă”. Tinerii au recunoscut că nu le este ușor să se orienteze în multitudinea de materiale care apar zilnic, în special, în mediile online.
La final, elevii au fost întrebați cum vor aplica în viața de zi cu zi cele învățate la această lecție. Iată ce ne-au spus doi dintre elevi:
Vadim Ram: ”Un om informat este un om protejat. De aceea voi analiza mai atent informațiile din presă și îmi voi pune întrebări atunci când o știre nu se va baza pe fapte, dar pe judecați de valoare”.
Victoria Uriciuc: ”Tinerii, cu părere de rău, se lasă ușor păcăliți de știri manipulatorii. Aceasta se întâmplă fără voia, adesea din cauza că nu cunosc cum trebuie să arate o știre obiectivă”.
Proiectul ”Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat” este implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI ) în perioada martie-septembrie 2016, cu sprijinul financiar al organizației Civil Rights Defenders (Suedia), partener al CJI.