Eşti aici

Foto // Un grup de jurnaliști, instruit cum să reflecte corect campaniile electorale. Expert: „Alegătorii vor să știe mai mult decât spun politicienii”

05 Octombrie 2018
1611 afişări
Un grup de jurnalişti de la mai multe instituţii de presă din Republica Moldova, care au participat la instruirea „Presa, democraţia şi alegerile. De ce mass-media contează?”, au învăţat cum să reflecte corect campaniile electorale. Trainingul, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent, a avut loc în perioada 4-5 octombrie.

Jurnaliștii au aflat de la Giuseppe Milazzo, cercetător în cadrul Institutului de Cercetări Ştiinţifice „Osservatorio di Pavia”, Italia, şi de la Nadine Gogu, directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent, care este rolul şi locul jurnalistului în ziua alegerilor, cum poate fi evitată percepţia că mass-media independentă este afiliată partidelor de opoziție, în ce condiții poate mass-media să accepte publicitate din partea concurenţilor electorali și ce indicatori ar trebui să respecte instituţiile de presă în timpul alegerilor pentru a arăta bine în rapoartele de monitorizare.
 
De asemenea, discuţiile s-au axat pe subiecte precum legislația internațională privind libertatea de exprimare, bune practici și standarde profesionale în reflectarea campaniilor electorale, prezentarea candidaților electorali interesant și echidistant, utilizarea rețelelor de socializare în alegeri sau identificarea unor noi abordări și subiecte care țin de interesul public.
 
Unele dintre cele mai importante recomandări ale expertului Giuseppe Milazzo s-au referit la codul de conduită al jurnaliştilor în cadrul campaniei electorale. „Scrieţi cu acurateţe şi nepărtinitor, în conformitate cu faptele şi într-o manieră echilibrată, evitaţi limbajul care discriminează, nu faceţi promisiuni politicienilor vizavi de conţinutul reportajelor, verificaţi sursele, separaţi faptele de opinii, citaţi cu exactitate, nu luaţi partea nimănui. Dacă reflectaţi un subiect controversat trebuie să aveţi cât mai multe opinii cu greutate”, a spus cercetătorul.
 
Referindu-se la rolul mass-mediei în alegeri, participanții au căzut de acord că acesta se rezumă la a informa cetăţenii. „Dar oamenii vor să ştie ceva mai mult decât vor să spună politicienii, de aceea rolul presei nu este doar de a reproduce ceea ce spun candidaţii. Acest lucru nu este suficient. Ceea ce aşteaptă cititorii este o analiză a evenimentelor şi a promisiunilor electorale ale candidaţilor. Pe un politician aveţi dreptul să-l criticaţi mai mult decât pe un cetățean simplu”, a mai menţionat expertul.
 
Giuseppe Milazzo a subliniat că „fără libertatea de exprimare, dreptul la vot este limitat”. „Este o obligaţie a statului de a promova independenţa mass-media şi a asigura accesul persoanelor la o astfel de mass-media”, a spus el.
 
Nadine Gogu a vorbit despre monitorizarea presei în campaniile electorale și a scos în evidență aspectele la care trebuie să atragă atenţie redacțiile ca să arăte bine în rapoartele de monitorizare. Experta a făcut o prezentare a rapoartelor CJI, prezentând indicatorii care trebuie respectaţi pentru o reflectare corectă şi echidistantă a alegerilor. „Exagerările și limbajul licențios, etichetele atribuite anumitor persoane, imaginile trucate şi manipulatorii care nu au legătură cu contextul pentru a prezenta într-o lumină negativă unii concurenţi electorali sunt doar câteva dintre abaterile care ridică semne de întrebare cu privire la respectarea standardelor etice și profesionale. De asemenea, prezența elementelor discriminatorii sau filtrarea știrilor, vorbesc despre apărarea intereselor anumitor actori, dar nu ale publicului larg. O reflectare echilibrată presupune că materialele trebuie să prezinte toate părțile vizate, în special când este vorba de subiecte controversate”, a  spus Nadine Gogu.
 
Andrei Cebotari, unul dintre participanții la instruire, afirmă că a reuşit să acumuleze o experienţă unică despre reflectarea campaniilor electorale. „Instructorii Nadine Gogu şi Giuseppe Milazzo ne-au împărtăşit experienţa lor despre monitorizarea echidistantă a alegerilor, prezentarea imparţială a concurenţilor electorali, precum şi despre respectarea zilei tăcerii de către jurnaliști, dar şi cu câte zile până la alegeri, jurnaliştii au dreptul să reflecte rezultatele exit-poll. Aceste cunoştinţe sunt foarte importante în contextul reflectării alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019 pentru tinerii jurnalişti”, a menţionat Andrei Cebotari.
 
Și Violeta Ţuţuianu a spus că a aflat aspecte noi despre modalitățile de reflectare echidistantă şi imparțială a campaniei electorale. „Ambii experți au venit cu viziuni noi şi ne-au instruit cum să scriem, respectând regulile, pentru a avea un produs media echilibrat”, a menționat participanta.
 
Instruirea a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanţat de USAID și implementat de Internews.