Eşti aici

Ion Terguță, expert media: Soluţiile nu sunt deloc simple, pe o piaţă audiovizuală atipică şi haotică

24 Februarie 2016
1729 de afişări
După intrarea în vigoare, la 1 noiembrie 2015, a Legii nr. 28 privind modificarea și completarea Codului audiovizualului al R. Moldova, când proprietarii din mass-media au fost obligați să depună declarația pe propria răspundere despre proprietățile pe care le dețin în domeniu, s-a conturat un minim tablou al situaţiei în media. În ceea ce privește demonopolizarea pieţei, putem oferi câteva recomandări:

  • Modificarea principiilor de formare a Consiliului Coordonator al Audiovizualului şi scoaterea acestei instituţii în afara influenţelor politice.
  • Formarea multiplexelor cu acoperire naţională doar în baza companiilor cu content original. Această condiţie obligatorie ar impune companiile cu acoperire naţională să investească mai mult în propriile servicii de programe.
  • Interzicerea uneia şi aceleaşi persoane să deţină mai mult decât o companie tv cu acoperire naţională. La momentul actual  mai mulţi politicieni de rang înalt dispun de câteva posturi tv, inclusiv cu acoperire naţională. Impunerea acestei legi va limita capacitatea acestor persoane de a influenţa concurenţa.
  • Difuzarea publicităţii exclusiv în limba română. Această prevedere va crea o barieră suplimentară de acces pe piaţa moldovenească de televiziune. În acelaşi timp va stimula creşterea volumului producţiei originale de spoturi publicitare, dar şi a serviciilor de marketing.
  • Taxarea cu 50 la sută a veniturilor din publicitate pentru companiile ce retransmit contente străine gratuite sau cu preţuri modice. Această recomandare face parte dintr-o eventuală listă de acţiuni descurajatoare la adresa companiilor ce recurg la retransmisiuni. Mijloacele respective pot fi încasate într-un fond special şi direcţionate spre dezvoltarea industriei moldoveneşti de televiziune sau altor scopuri necesare acestui domeniu.
  • Taxarea cu 90 la sută a veniturilor companiilor fără o activitate distinctă pe piaţa tv din Republica Moldova, dar care înregistrează venituri. La momentul actual cel puţin 2 companii străine încasează venituri pe piaţa moldovenească fără o minimă activitate de producţie în Republica Moldova.
  • Stabilirea măsurătorului de audienţă prin licitaţie publică, sub controlul CCA şi al Consiliul Naţional pentru Protecţia Concurenţei. Implicarea acestor instituţii va oferi garanţia unor măsurări şi interpretări corecte a datelor.
  • Implicarea statului în finanţarea măsurărilor de audienţă pentru o perioadă minimă de 4 ani. Fragilitatea pieţei, gradul înalt de concurenţă neloială, caracterul strategic al acestei pieţei, obligă statul să se implice în stabilizarea pieţei.
  • Crearea Agenţiei pentru Comunicare Publică. Trebuie să-i revină rolul elaborării unui concept de dezvoltare a audiovizualului, pe lângă scopul său de a crea un concept general de comunicare publică în Republica Moldova.