Eşti aici

Jurnaliști din dreapta și stânga Nistrului îndemnați să-și învingă temerile și să dezvolte conținut multimedia pentru a fi mai aproape de cititorii lor

14 Iunie 2021
1326 de afişări

15 jurnaliști de pe ambele maluri ale Nistrului au participat la instruirea „Jurnaliști din dreapta și stânga Nistrului creează conținut multimedia”. Evenimentul a fost organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent și s-a desfășurat în perioada 9-11 iunie în format online.

În deschiderea evenimentului, Mariana Tabuncic, manageră de program CJI, a menționat că unul din scopurile CJI este să contribuie la dezvoltarea profesională a jurnaliștilor, la abilitarea lor cu competențe care să-i ajute să fie în pas cu actualitatea și să răspundă necesităților consumatorilor de media. „Jurnalismul este un organism viu, ceea ce înseamnă că reprezentanții presei trebuie să ia în considerație inovațiile, inclusiv cele din domeniul digital storytelling pentru a crea producții multimedia reușite pe subiecte de interes public”, a declarat Mariana Tabuncic.

Timp de trei zile, participanții au fost ghidați cum să dezvolte conținut multimedia de două formatoare, jurnaliste cu vastă experiență în domeniul noilor media. Gulim Amirkhanova, jurnalistă de televiziune şi autoare a programelor de instruire în domeniul jurnalismului TV şi online din Kazahstan, a familiarizat participanții cu noțiunea de storytelling digital, evoluția noului gen de presă, precum și caracteristicile care deosebesc un conținut multimedia de materialele tradiționale.

„Chiar dacă noțiunea de storytelling (a povesti istorii) a fost cunoscută mai demult, prezentarea acestui termen ca format aparte s-a produs abia în anul 2006, când Harvard Business Review a numit storytelling-ul una dintre cele mai de succes idei de afaceri. Este curios și faptul că termenul nu a apărut în media, dar în business, apoi în publicitatea/marketingul online, iar de acolo a migrat în jurnalism”, a explicat Gulim Amirkhanova istoria dezvoltării storytellingului digital și a produselor multimedia. „Frica de a greși explică de ce astăzi avem încă atât de puține produse multimedia”, a mai spus cercetătoarea, îndemnând jurnaliștii din Moldova să-și învingă temerile și să practice acest gen de jurnalism cât mai activ.

Ideea a fost susținută și de trainera Ana Gherciu, jurnalistă și redactoră-șefă la Moldova.org. Fiind pasionată de storytelling și metodele inovative de a comunica cu cititorul, ea a oferit participanților la instruire mai multe secrete/detalii din culise despre cum să descopere și să aplice metode interactive în procesul de creare a conținutului multimedia, cum să utilizeze diverse platforme online pentru crearea acestui tip de conținut. „Mă bucur că ați acceptat invitația de a participa la acest curs de instruire, ceea ce înseamnă că există un interes pentru produsele multimedia. La Moldova.org noi acordăm mare atenție acestui format interactiv, pentru că ne ajută să scriem despre problemele din Moldova prin cuvintele oamenilor simpli și, în acest mod, descoperim oameni și destine care merită să fie cunoscute cititorilor. Sunt sigură că după acest training veți îndrăgi storytellingul și multimedia și veți dori să le practicați tot mai mult”, a spus Ana Gherciu.

„Povestirile digitale”, care includ elemente multimedia interactive (text, video, audio, fotografii, infografice etc.), prezentate de cele două experte au captat atenția auditoriului și i-au determinat să acorde o mai mare atenție acestui gen jurnalistic.

Carolina Buimestru, jurnalistă, Creative Studio, Chișinău: „Îmi doresc foarte mult să realizez un proiect multimedia propriu. Am învățat multe tehnici noi și acum sunt pregătită să le experimentez.”

Luiza Doroșenco, directoare ONG „Centrul media”, s. Mălăiești, r-onul Grigoriopol: „Am participat la training pentru că demult îmi doresc să realizez conținut multimedia care să fie atractiv publicului. Am multe idei, iar una dintre ele este axată pe viața romilor. Alegerea subiectului va fi determinată, totuși, de lucrul în echipă.”

Tatiana Sergheeva, administratoarea site-ului ONG ЭтЭкО”, Tiraspol: „Niciodată nu este târziu să înveți. De aceasta m-am convins încă o dată, participând la această instruire axată pe digital storytelling și conținut multimedia. Este o frumoasă provocare pentru a experimenta ceva nou.”

Elena Stepanov, jurnalistă, blogger, AO „Medicii pentru ecologie”, Dubăsari: „Este uimitor să vezi ce putere extraordinară are un produs multimedia, care combină nu doar toate tipurile de jurnalism (ziar, radio, televiziune), ci și diferite elemente artistice din cinematografie, pictură, animație etc. În procesul de instruire mi-au apărut multe idei. De această dată, mi-aș dori să realizez un produs comun împreună cu colega Elena Motricală din Criuleni. Am învățat o mulțime de lucruri noi, utile și interesante. Exemplele prezentate de trainere cu experiență internațională m-au inspirat pentru a atinge performanțe noi în activitatea jurnalistică.”

Elena Motricală, redactoră-șefă la PP „Est-Curier”, Criuleni: „Am participat cu interes la această instruire care a avut în centrul atenției noile tehnologii. Din start am înțeles că storytellingul digital este o mare provocare pentru cei cu experiență în presa scrisă.”

Irina Glușco, jurnalistă la Compania TV interstatală „MIR”, Chișinău: „Am decis să particip la instruire pentru că doresc să progresez din punct de vedere profesional, vreau să aflu care sunt tendințele în domeniul multimedia și să învăț din experiența colegilor din alte țări. Personal, am aflat multe lucruri din culisele realizării unui asemenea produs. Sunt recunoscătoare trainerelor pentru informația utilă pe care ne-au împărtășit-o pe parcursul celor trei zile de lucru. Pe viitor, aș dori să realizez un proiect multimedia pe o temă socială și/sau din domeniul mediului/ecologiei, care îi preocupă pe cetățeni.”

După instruire, cei 9 jurnaliști de la instituțiile mass-media de pe malul drept și 6 jurnaliști de la instituțiile mass-media de pe malul stâng al Nistrului urmează să formeze echipe mixte din 2-3 persoane și să identifice subiecte la care vor lucra în comun. Echipele pot propune 1-2 concepte de produse multimedia ce vizează domeniile: educație/învățământ, economie /afaceri, ecologie/mediul înconjurător, corupție, migrație, minorități, sănătate, protecție socială, agricultură, cultură. Conceptele elaborate vor fi expediate la CJI până pe data de 20 iunie curent.

Trei echipe mixte, care vor fi declarate câștigătoare pentru cele mai originale idei de materiale, vor beneficia de un sprijin financiar în valoare de 1,500 de euro pentru realizarea a două materiale multimedia care vor fi publicate de instituții de presă de pe ambele maluri ale Nistrului.  

Instruirea este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent, cu sprijinul financiar al Misiunii OSCE în Republica Moldova în cadrul proiectului „Promovarea dialogului mediatic pe ambele maluri ale râului Nistru”.