19 Septembrie 2014
1307 afişări
Un jurnalist adevărat nu își bazează știrile pe zvonuri, verifică informația din mai multe surse și efectuează sondaje de opinie reprezentative – sunt câteva dintre regulile de scriere ale unei știri prezentate elevilor de la liceul teoretic “Mihail Sadoveanu” din or. Hâncești, în cadrul unei noi ore de educație mediatică. Evenimentul a fost organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) la 18 septembrie.
Activitatea a fost susținută de Diana Railean, jurnalistă la Radio Europa Liberă, care le-a vorbit liceenilor și despre dreptul lor de a cere socoteală jurnaliștilor care au oferit publicului informații neveridice, lucru ce poate fi realizat prin contactarea redacției, apelarea la Consiliul de Presă sau pur și simplu, informarea din alte surse media.
Pentru a înțelege mai bine cum să distingă conținutul mediatic corect de cel manipulator, tinerilor le-au fost demonstrate poze editate și retușate într-o manieră care le schimbau mesajul, știri nedocumentate suficient și reportaje TV care favorizau anumite viziuni politice. Elevii s-au implicat activ în discuții și au fost de părerea că, mai ales, în prag de perioada electorală trebuie să fie foarte atenți la informațiile pe care le citesc din presă.
”Am aflat multe lucruri noi pe care nu le luam în seamă până acuma, de exemplu că în mass-media circulă și informații false”, ne-a spus Valeriu Deliu, elev în clasa a X-a.
Adriana Butnaru, elevă în clasa a X-a a menționat: ”Activitatea a fost utilă pentru noi, ne-a făcut să înțelegem că sunt persoane cu interese, dar totodată sunt și jurnaliști onești, profesioniști, care nu pun preț pe partea financiară”. Iar colega sa, Nicoleta Scutaru a subliniat: ”Apreciez că ne-ați informat despre cum trebuie să citim știrile. A fost o lecție care mă va ajuta în viitor să analizez orice material de presă”.
Elevii au concluzionat că pe lângă jurnaliștii care trebuie să fie echidistanți, și consumatorii media au datoria de a se informa corect din mass-media, de a urmări produsele jurnalistice cu ochi critici și de a taxa autorii în cazul în care informațiile sunt părtinitoare.
Lecția de educație mediatică a fost organizată în cadrul proiectului "Promovarea educației mediatice în rândurile cetățenilor" ("Promoting media literacy among Moldovan citizens"), implementat de CJI, în perioada martie 2014 – aprilie 2015, cu susţinerea financiară a Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Moldova.
Activitatea a fost susținută de Diana Railean, jurnalistă la Radio Europa Liberă, care le-a vorbit liceenilor și despre dreptul lor de a cere socoteală jurnaliștilor care au oferit publicului informații neveridice, lucru ce poate fi realizat prin contactarea redacției, apelarea la Consiliul de Presă sau pur și simplu, informarea din alte surse media.
Pentru a înțelege mai bine cum să distingă conținutul mediatic corect de cel manipulator, tinerilor le-au fost demonstrate poze editate și retușate într-o manieră care le schimbau mesajul, știri nedocumentate suficient și reportaje TV care favorizau anumite viziuni politice. Elevii s-au implicat activ în discuții și au fost de părerea că, mai ales, în prag de perioada electorală trebuie să fie foarte atenți la informațiile pe care le citesc din presă.
”Am aflat multe lucruri noi pe care nu le luam în seamă până acuma, de exemplu că în mass-media circulă și informații false”, ne-a spus Valeriu Deliu, elev în clasa a X-a.
Adriana Butnaru, elevă în clasa a X-a a menționat: ”Activitatea a fost utilă pentru noi, ne-a făcut să înțelegem că sunt persoane cu interese, dar totodată sunt și jurnaliști onești, profesioniști, care nu pun preț pe partea financiară”. Iar colega sa, Nicoleta Scutaru a subliniat: ”Apreciez că ne-ați informat despre cum trebuie să citim știrile. A fost o lecție care mă va ajuta în viitor să analizez orice material de presă”.
Elevii au concluzionat că pe lângă jurnaliștii care trebuie să fie echidistanți, și consumatorii media au datoria de a se informa corect din mass-media, de a urmări produsele jurnalistice cu ochi critici și de a taxa autorii în cazul în care informațiile sunt părtinitoare.
Lecția de educație mediatică a fost organizată în cadrul proiectului "Promovarea educației mediatice în rândurile cetățenilor" ("Promoting media literacy among Moldovan citizens"), implementat de CJI, în perioada martie 2014 – aprilie 2015, cu susţinerea financiară a Ambasadei Statelor Unite ale Americii în Moldova.