Principalele concluzii ale monitorizării arată că în ultima săptămână de campanie, aproape la fiecare radiodifuzor au fost observate atitudini favorabile sau defavorabile în raport cu anumiți candidați în alegerile locale noi din 20 mai 2018, iar câteva canale i-au promovat deschis pe unii candidați.
Astfel, posturile cu acoperire națională Prime TV, Canal 2 și Publika TV, care au anunțat că nu vor reflecta campania electorală, nefiind monitorizate de CCA, au continuat să difuzeze multiple materiale cu caracter electoral direct și indirect în buletinele de știri prin care au promovat-o direct pe candidata independentă Silvia Radu și l-au defavorizat pe candidatul PPDA/PAS/PLDM, Andrei Năstase.
Posturile NTV Moldova și Accent TV, ca și în săptămânile anterioare, l-au promovat deschis pe Ion Ceban, candidatul PSRM la primăria Chișinău, acordându-i spațiu de emisie extins, favorizându-l totodată pe Alexandr Usatîi, candidat PSRM la primăria Bălți.
Jurnal TV, la rubrica electorală, a continuat să reflecte neutru și imparțial evenimentele de presă organizate de concurenții electorali. În alte știri, însă, postul l-a promovat direct pe candidatul PPDA/PAS/PLDM Andrei Năstase și a defavorizat-o pe candidata independentă Silvia Radu.
La RTR Moldova s-a remarcat favorizarea ușoară a candidatului Ion Ceban, PSRM, și a candidatului Partidului Șor pentru funcția de primar la Bălți, Pavel Verejan.
Postul public de televiziune Moldova 1, care anterior a reflectat campania relativ echilibrat, a avut în această perioadă un comportament ușor părtinitor, eșuând să asigure acces egal în știri tuturor concurenților electorali. Judecând după frecvența și contextul apariției, în perioada de raport au fost favorizați ușor candidatul PSRM, Ion Ceban, dar și candidata independentă Silvia Radu.
Pro TV și TV 8 au avut un comportament relativ echilibrat, asigurând pluralismul de opinie și oferind acces în știri unui număr mare de candidați, însă faptul că Silvia Radu, candidată independentă, a avut mai multe apariții și/sau mențiuni în context negativ poate fi interpretat drept o ușoară defavorizare a acesteia.
Prin monitorizarea mass-media, CJI își propune să informeze publicul cu privire la comportamentul presei în campania electorală și accesul concurenților electorali la mass-media, dar și să sesizeze instituțiile de reglementare cu privire la tendințele în măsură să afecteze performanța mass-mediei sau să compromită abilitatea acesteia de a oferi publicului informații veridice, echidistante și pluraliste.
_________________________________
Raportul de monitorizare este realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent în calitate de partener în cadrul proiectului „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și implementat de Internews. Proiectul MEDIA-M își propune să promoveze dezvoltarea unei prese independente și profesioniste în Moldova, oferindu-le cetățenilor acces la o diversitate de perspective și contribuind la formarea unui sector media mai rezistent la presiuni politice și financiare.