04 Iunie 2015
2861 de afişări
Cel de-al doilea raport de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile locale din Republica Moldova constată degradarea comportamentului majorităţii mass-media monitorizate, care au fost mai tendenţioase, nu au reflectat campania electorală în toată complexitatea ei şi nu au asigurat pluralismul de opinie în măsura necesară. O mare parte din acestea s-au axat fie pe promovarea intensă a unor concurenţi electorali, fie pe defavorizarea/discreditarea oponenţilor politici ai candidaţilor favoriţi.
Raportul realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent relevă că, în perioada 15-30 mai 2015, pluralismul de opinii a fost viciat de practicile editoriale partizane şi reflectarea unilaterală a subiectelor, fără opinii de alternativă. Majoritatea materialelor care au tratat subiecte controversate au eşuat să asigure echilibrul surselor şi nu au oferit dreptul la replică părţilor acuzate. Totodată, se constată că o parte din mass-media monitorizate au înregistrat indicatori mai buni ce ţin de asigurarea egalităţii de gen, deşi tendinţa de a cita preponderent surse de sex masculin se menţine în continuare.
Cât priveşte comportamentul mass-media monitorizate, experţii constată că:
Raportul realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent relevă că, în perioada 15-30 mai 2015, pluralismul de opinii a fost viciat de practicile editoriale partizane şi reflectarea unilaterală a subiectelor, fără opinii de alternativă. Majoritatea materialelor care au tratat subiecte controversate au eşuat să asigure echilibrul surselor şi nu au oferit dreptul la replică părţilor acuzate. Totodată, se constată că o parte din mass-media monitorizate au înregistrat indicatori mai buni ce ţin de asigurarea egalităţii de gen, deşi tendinţa de a cita preponderent surse de sex masculin se menţine în continuare.
Cât priveşte comportamentul mass-media monitorizate, experţii constată că:
- Posturile de televiziune Moldova 1 şi TV 7 au avut un comportament relativ echilibrat şi nepărtinitor, asigurând parţial pluralismul de opinie şi diversitatea surselor. Din punctul de vedere al frecvenţei şi contextului apariţiilor concurenţilor electorali în ştiri, la Moldova 1 se remarcă o uşoară favorizare a concurentului electoral Partidul Democrat din Moldova, iar la TV 7 – o uşoară favorizare a Partidului Liberal Democrat din Moldova.
- Posturile cu acoperire naţională Prime TV şi Canal 2 au favorizat masiv concurentul electoral Partidul Democrat din Moldova, reprezentanţii şi exponenţii acestuia fiind protagoniştii în marea majoritate a materialelor, în context preponderent pozitiv. În multe cazuri materialele monitorizate pot fi catalogate drept agitaţie electorală directă în favoarea unui concurent electoral.
- Postul Accent TV a favorizat masiv Partidul Socialiştilor din Moldova, prin ştiri pozitive de la evenimente electorale. În acelaşi timp, Accent TV a defavorizat clar Partidul Liberal, reprezentanţii acestui partid fiind prezentaţi de cele mai dese ori în lumină negativă.
- Portalul Omg.md face campanie electorală pentru „Partidul Nostru” şi candidaţii acestuia Renato Usatîi şi Ilian Caşu, totodată, critică vehement partidele de la guvernare, în special PDM, dar şi administraţia actuală a municipiului Chişinău;
- Site-ul Pan.md favorizează deschis PSRM şi „Partidul Nostru”, pe care îi prezintă preponderent în context pozitiv;
- Publika.md promovează intens candidaţii Partidului Democrat la funcţiile de primar şi consilier, inclusiv prin plasarea materialelor de publicitate electorală mascată;
- Timpul.md critică frecvent PSRM şi pe candidaţii acestui partid, la fel sunt criticaţi unii candidaţi PCRM;
- Unimedia.info favorizează clar PLDM prin frecvenţa şi contextul prezentării candidaţilor, liderilor şi reprezentanţilor acestui concurent electoral.
Scopul acestui proiect este de a monitoriza şi informa publicul referitor la comportamentul mass-media în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. Raportul este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală”, realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) și de Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Est-Europene, Guvernului Suediei, Sida sau al Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.