Invitații au discutat despre provocările și reușitele educației incluzive în țara noastră, despre experiența Republicii Moldova versus țările din regiune, precum și necesitatea abordării ample și complexe a acestei tematici în mass media. Nune Mangasaryan s-a referit la importanța educației incluzive pentru societate. Potrivit reprezentantei UNICEF Moldova, 44 la sută din copiii cu dizabilități din Moldova merg la școli obișnuite. Acum câțiva ani, doar 18 la sută dintre copiii cu dizabilități se bucurau de educație incluzivă. “Dacă vrem să fim o societate de oameni egali, trebuie să asigurăm incluziunea deplină a copiilor”, a subliniat Nune Mangasaryan.
La rândul său, viceministra Educației, Nadia Cristea, a ținut să explice că incluziunea școlară și copiii cu dizabilități constituie o parte a sistemului educațional și trebuie tratate ca atare. Viceministra Educației a adus date statistice privind incluziunea școlară și a dat asigurări că ministerul depune eforturi pentru a facilita accesul copiilor cu dizabilități în instituțiile de învățământ.
Totodată, experții și reprezentanții societății civile le-au sugerat jurnaliștilor care scriu pe aceste teme să evite clișee de tipul “copii loviți de soartă” și să nu-i trateze pe copii cu dizabilități drept victime, ci dimpotrivă, să le pună în valoare calitățile. “De ce credeți că în Moldova nu ar putea fi un Stevie Wonder ? De ce să pierdem acest potențial ? Haideți să creștem talente și să nu le pierdem”, a concluzionat Nune Mangasaryan.
Jurnaliștii prezenți la eveniment s-au arătat interesați și de nivelul de dotare a școlilor cu rampe de acces. Totodată, ei au dorit să afle ce sarcini stau în fața profesorilor care au în clasă copii cu dizabilități și ce se poate face pentru a schimba mentalitatea societății și a asigura incluziunea educațională.
Evenimentul a avut loc cu sprijinul Organizației Națiunilor Unite în Moldova.