Eşti aici

Studenții de la ASEM au învățat cum să filtreze informația

20 Octombrie 2015
2149 de afişări
Un grup de studenți de la Academia de Studii Economice din Moldova au participat la o lecție de educație mediatică desfășurată la 19 octombrie de Centrul pentru Jurnalism Independent și moderată de expertul media Ion Bunduchi.
Lecția a început cu o întrebare adresată studenților: cât de interesați sunt aceștia de știrile difuzate de mass-media și cum filtrează informațiile din numeroasele surse care există pe piață? Răspunsul studenților a fost că nu le este tocmai ușor să identifice sursele veridice în care să aibă încredere.

Ion Bunduchi a venit cu un șir de caracteristici ale presei și rolului jurnaliștilor și cum ar trebui să fie prezentată informația în știrile pe care le publică zilnic. El a explicat că misiunea jurnaliștilor este să caute adevărul, să-l expună și să verifice orice informație la care au acces.
Expertul media a constatat că actualmente jurnaliștii se grăbesc să fie primii în oferirea anumitor informații, de aceea în presă pot fi găsite multe greșeli. În acest context, studenții  au fost îndemnați să fie foarte atenți cu materialele care spun cum să înțelegem un anume eveniment, deoarece jurnalistul trebuie să aibă încredere în cititor și doar să expună informația, iar cititorul să tragă singur concluzii. ”În spațiul public nimerește mult ”gunoi informațional”, iar cititorii trebuie să aibă la dispoziție ”antidotul” - să știe ce informație să citească și ce să creadă, pentru că a citi și a înțelege este o adevărată artă”, a mai adăugat Ion Bunduchi.

În continuare, studenții au analizat exemple de știri, cu ajutorul cărora au identificat rigorile unei știri veridice și au aflat că nu trebuie să creadă în știrile fără surse sau cu o singură sursă, sau care utilizează adjective, prin intermediul cărora autorul își expune părerea proprie.
În final, studenții au spus că lucrurile utile pe care le-au aflat la această lecție le vor prinde bine în activitatea de viitor. Iată ce ne-au spus două participante la eveniment, studente la anul I:
Maria Croitoru: ”Am aflat despre cum ne putem da seama dacă o știre ne minte, ce știri merită să fie citite și care nu, în ce caz putem să credem informațiile și când să le punem la îndoială”.
Veronica Țâțu: ”Pentru mine tot ce am auzit aici a fost nou. Nu știam, spre exemplu, cum pot filtra informația și cum pot să-mi formez o imunitate la tot ce citesc în mass-media. Această lecție a fost una utilă pentru mine și colegii mei, deoarece ne va ajuta să nu ne lăsăm manipulați de ceea ce citim zilnic”.
_______________
Lecțiile de educație mediatică sunt desfășurate în cadrul proiectului "Libertatea de exprimare și dezvoltarea mass-media în Europa de Est, de Sud-Est și Caucazul de Sud" implementat de CJI cu sprijinul Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.