Eşti aici

Studenții de la Universitatea de Studii Politice şi Economice Europene vor să știe cine stă în spatele instituțiilor media

03 Noiembrie 2015
2312 afişări
Ce este educația mediatică și de ce aceasta este importantă pentru fiecare dintre noi? Întrebarea a fost  adresată studenților de la Universitatea de Studii Politice şi Economice Europene „Constantin Stere” (USPEE) de către experta media, Viorica Zaharia, în cadrul unei lecții mediatice desfășurate pe 2 noiembrie de către Centrul pentru Jurnalism Independent.
Lecția a continuat cu un exercițiu interactiv, în cadrul căruia studenții au jucat rolul jurnaliștilor, încercând să creeze știri cu abordarea subiectului din mai multe unghiuri, pentru a se convinge că unul și același fapt poate fi  interpretat în mod diferit.
Pentru a-i ajuta pe tineri să se orienteze mai ușor în multitudinea de știri și surse, experta s-a referit și la structura știrii, precum și la cele cinci întrebări la care ar trebui să răspundă: cine, ce, când, cum,  unde, de ce?
În continuare, studenții au analizat exemple de știri și au identificat ce lacune au acestea și cum ar trebui să fie de fapt pentru a fi considerate materiale bune. ”Știrea este ca o înghețată, dacă nu o mănânci la timp, se topește”, a spus Viorica Zaharia, subliniind specificul acestui gen jurnalistic.  
Sesiunea de discuții s-a concentrat și pe aspectele ce țin de manipulare: cum se manifestă fenomenul și cum ne dăm seama că o știre este manipulatoare. Participanții au identificat împreună caracteristicile unei astfel de știri: prezența unei singure surse, folosirea adjectivelor, adevărul spus pe jumătate, ascunderea faptelor, traduceri inexacte din presa străină, citate trunchiate, citarea unor surse obscure etc.
Activitatea s-a încheiat cu un schimb de păreri despre cât este de importantă transparența proprietății mass-media pentru cititorii conștienți, iar studenții au concluzionat că publicul trebuie să știe cine stă în spatele instituțiilor de presă. 
Tinerii de la USPEE au fost satisfăcuți de cunoștințele acumulate la lecția mediatică și cred că acestea îi vor ajuta pe viitor să înțeleagă mai bine ceea ce scrie presa.   
Alina Gamurari: ”Am aflat cum identificăm sursele credibile și ce ar trebui să conțină o știre scrisă în mod profesionist”.
Vera Arman: ”… În urma acestei lecții voi ști cum să fac diferența dintre o știre adevărată și una falsă, prin care se manipulează și voi ști să aleg sursele de unde să mă informez”.
________________________
Lecțiile de educație mediatică sunt desfășurate în cadrul proiectului "Libertatea de exprimare și dezvoltarea mass-media în Europa de Est, de Sud-Est și Caucazul de Sud" implementat de CJI cu sprijinul Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.