22 Iulie 2020
1052 de afişări
Ediţia din acest an a hackathonului Puterea a cincea, cu tema Educaţie media: analizăm, conştientizăm, creăm, va avea două mentore din Ucraina. Una dintre ele este Tatiana Ivanova, cofondatoarea Academiei Presei Ucrainene şi profesoară universitară la Catedra Comunicare Socială de la Universitatea de Stat din Mariupol, Ucraina. Cu aproape 20 de ani de experiență în domeniu, Tatiana Ivanova este convinsă că doar prin studierea, analiza şi dezvoltarea competenţelor media putem evita dezinformarea. În viziunea ei, potenţiali câştigători ai hackathonului sunt persoane inovative şi pregătite să-şi aprofundeze cunoştinţele în domeniul educaţiei media.
Media Azi: Doamnă Ivanova, sunteţi unul dintre trainerii proiectului „Învaţă şi fă diferenţa”, desfăşurat în Ucraina la nivel naţional în parteneriat cu IREX Ucraina, scopul căruia este să dezvolte abilităţile de gândire critică ale profesorilor şi studenţilor ucraineni. Ce a demonstrat implementarea acestui proiect în ţara vecină? Pe cât de actuală este problema dezvoltării gândirii critice în Ucraina?
Tatiana Ivanova: În cadrul proiectului „Învaţă şi fă diferenţa” sunt implicată din 2016, adică chiar de la lansare. Publicul-ţintă sunt cadrele didactice din instituţiile de învăţământ superior din Ucraina, precum şi profesorii şi metodiştii de la centrele de formare continuă a pedagogilor.
Experienţa proiectului a demonstrat cât de actuală şi necesară este dezvoltarea gândirii critice şi a educaţiei media în ţară. Profesorii au manifestat un nivel sporit de motivaţie şi interes pentru temele abordate. Acest lucru a fost confirmat de o serie de studii sociologice publicate de IREX, care au arătat o dinamică pozitivă la capitolul sporirii nivelului de gândire critică şi a educaţiei media, dezvoltarea abilităţilor de lucru cu textele jurnalistice, verificarea corectitudinii faptelor, recunoaşterea tehnicilor de manipulare în mass-media şi demascarea acestora. Rezultatele proiectului au evidenţiat un rezultat bun şi în domeniul măiestriei pedagogice a profesorului, în special capacitatea acestuia de a stabili corect obiectivele didactice ale lecţiilor, implementarea educaţiei media în programul curricular la diverse discipline, precum şi capacitatea de a introduce forme şi metode interactive de lucru, instrumente online şi tehnologii inovatoare în procesul educaţional.
Media Azi: Tehnologiile moderne au dus şi la apariţia unui şir de falsuri în media, care au invadat spaţiul informaţional. În aceste condiţii, cum poate un consumator de informație să discearnă între adevăr şi fals?
Tatiana Ivanova: Există o singură cale strategică – să-şi dezvolte competenţele media, care includ abilităţi de gândire critică, capacităţi de expertizare şi filtrare a informaţiei; să posede un spirit critic şi abilităţi de verificare a textelor media. De asemenea, să dea dovadă de prudenţă înainte de a distribui materiale şi a face comentarii pe reţelele sociale.
Totodată, un cetăţean informat va face întotdeauna o analiză-expres a oricărui text de presă conform următoarei scheme: Cine este autorul textului? Cine este potenţialul său cititor? Cine este beneficiarul acestei informaţii? Pentru ce public este realizat materialul? Este textul respectiv o informaţie sau este vorba de propagandă?
Nu în ultimul rând, un cetăţean informat cunoaşte prin ce metode şi sub ce „identităţi” un fals poate ajunge la consumatorul de media, sub ce formă poate apărea în spaţiul public o informaţie neadevărată şi care sunt particularităţile specifice ale acesteia în dependenţă de platforma pe care este distribuită.
Media Azi: În funcţie de instrumentele create pentru a ajuta cetăţeanul să se orienteze în amalgamul informaţional, cei care produc fake-uri îşi adaptează şi ei strategiile. Cum putem să evităm acest lucru şi să fim cu un pas înaintea lor?
Tatiana Ivanova: O putem face prin utilizarea şi dezvoltarea continuă a abilităţilor şi cunoştinţelor enumerate mai sus, dar și prin studierea, analiza şi dezvoltarea competenţelor în domeniul tehnologiilor informaţionale, amintindu-ne mereu că trăim în epoca jumătăţilor de adevăr şi a post-adevărului. Asta înseamnă că orice informaţie, chiar şi cea care la prima vedere pare destul de credibilă, trebuie analizată şi, dacă este posibil, verificată repetat înainte de a-i da o apreciere.
Media Azi: Hackathonul este un concurs de idei în care accentul este pus pe inovaţii. Vă rugăm să descrieţi profilul unui potenţial câştigător al acestei competiții.
Tatiana Ivanova: Un potenţial câştigător este, în primul rând, participantul care are un nivel ridicat de conştientizare şi motivaţie pentru a-şi dezvolta şi competenţele şi cunoştinţele în domeniul educaţiei media; este o persoană creativă, pregătită să împărtăşească şi altora cunoştinţele acumulate; este în pas cu tehnologiile şi poate aplica instrumente online moderne şi inovatoare; posedă un nivel bun de pregătire în domeniul educaţiei media, cunoaşte modul în care mass-media funcţionează şi influenţează, ştie ce influenţă poate avea o informaţie falsă asupra psihicului uman, care sunt metodele de protecţie împotriva informaţiilor care nu corespund adevărului etc. Nu în ultimul rând, câştigătorul este o persoană care ştie să gândească critic, să analizeze, să poată prevedea şi preîntâmpina anumite consecinţe nefavorabile.
Media-azi.md: Ce sfaturi aţi oferi potenţialilor participanţi pentru ca ei să se numere printre învingători?
Tatiana Ivanova: Succes şi inspiraţie, atitudine pozitivă şi încredere în sine. Să conştientizeze faptul că, indiferent dacă vor fi sau nu câştigători, participarea la acest eveniment este un pas important şi o „rampă de lansare” pentru viitoare concursuri şi provocări. Or, după cum afirma Booker T. Washington: „Succesul trebuie apreciat nu prin ceea ce ai obţinut în viaţă, ci prin obstacolele pe care le-ai depăşit în calea spre acest succes.”
Media Azi: Doamnă Ivanova, sunteţi unul dintre trainerii proiectului „Învaţă şi fă diferenţa”, desfăşurat în Ucraina la nivel naţional în parteneriat cu IREX Ucraina, scopul căruia este să dezvolte abilităţile de gândire critică ale profesorilor şi studenţilor ucraineni. Ce a demonstrat implementarea acestui proiect în ţara vecină? Pe cât de actuală este problema dezvoltării gândirii critice în Ucraina?
Tatiana Ivanova: În cadrul proiectului „Învaţă şi fă diferenţa” sunt implicată din 2016, adică chiar de la lansare. Publicul-ţintă sunt cadrele didactice din instituţiile de învăţământ superior din Ucraina, precum şi profesorii şi metodiştii de la centrele de formare continuă a pedagogilor.
Experienţa proiectului a demonstrat cât de actuală şi necesară este dezvoltarea gândirii critice şi a educaţiei media în ţară. Profesorii au manifestat un nivel sporit de motivaţie şi interes pentru temele abordate. Acest lucru a fost confirmat de o serie de studii sociologice publicate de IREX, care au arătat o dinamică pozitivă la capitolul sporirii nivelului de gândire critică şi a educaţiei media, dezvoltarea abilităţilor de lucru cu textele jurnalistice, verificarea corectitudinii faptelor, recunoaşterea tehnicilor de manipulare în mass-media şi demascarea acestora. Rezultatele proiectului au evidenţiat un rezultat bun şi în domeniul măiestriei pedagogice a profesorului, în special capacitatea acestuia de a stabili corect obiectivele didactice ale lecţiilor, implementarea educaţiei media în programul curricular la diverse discipline, precum şi capacitatea de a introduce forme şi metode interactive de lucru, instrumente online şi tehnologii inovatoare în procesul educaţional.
Media Azi: Tehnologiile moderne au dus şi la apariţia unui şir de falsuri în media, care au invadat spaţiul informaţional. În aceste condiţii, cum poate un consumator de informație să discearnă între adevăr şi fals?
Tatiana Ivanova: Există o singură cale strategică – să-şi dezvolte competenţele media, care includ abilităţi de gândire critică, capacităţi de expertizare şi filtrare a informaţiei; să posede un spirit critic şi abilităţi de verificare a textelor media. De asemenea, să dea dovadă de prudenţă înainte de a distribui materiale şi a face comentarii pe reţelele sociale.
Totodată, un cetăţean informat va face întotdeauna o analiză-expres a oricărui text de presă conform următoarei scheme: Cine este autorul textului? Cine este potenţialul său cititor? Cine este beneficiarul acestei informaţii? Pentru ce public este realizat materialul? Este textul respectiv o informaţie sau este vorba de propagandă?
Nu în ultimul rând, un cetăţean informat cunoaşte prin ce metode şi sub ce „identităţi” un fals poate ajunge la consumatorul de media, sub ce formă poate apărea în spaţiul public o informaţie neadevărată şi care sunt particularităţile specifice ale acesteia în dependenţă de platforma pe care este distribuită.
Media Azi: În funcţie de instrumentele create pentru a ajuta cetăţeanul să se orienteze în amalgamul informaţional, cei care produc fake-uri îşi adaptează şi ei strategiile. Cum putem să evităm acest lucru şi să fim cu un pas înaintea lor?
Tatiana Ivanova: O putem face prin utilizarea şi dezvoltarea continuă a abilităţilor şi cunoştinţelor enumerate mai sus, dar și prin studierea, analiza şi dezvoltarea competenţelor în domeniul tehnologiilor informaţionale, amintindu-ne mereu că trăim în epoca jumătăţilor de adevăr şi a post-adevărului. Asta înseamnă că orice informaţie, chiar şi cea care la prima vedere pare destul de credibilă, trebuie analizată şi, dacă este posibil, verificată repetat înainte de a-i da o apreciere.
Media Azi: Hackathonul este un concurs de idei în care accentul este pus pe inovaţii. Vă rugăm să descrieţi profilul unui potenţial câştigător al acestei competiții.
Tatiana Ivanova: Un potenţial câştigător este, în primul rând, participantul care are un nivel ridicat de conştientizare şi motivaţie pentru a-şi dezvolta şi competenţele şi cunoştinţele în domeniul educaţiei media; este o persoană creativă, pregătită să împărtăşească şi altora cunoştinţele acumulate; este în pas cu tehnologiile şi poate aplica instrumente online moderne şi inovatoare; posedă un nivel bun de pregătire în domeniul educaţiei media, cunoaşte modul în care mass-media funcţionează şi influenţează, ştie ce influenţă poate avea o informaţie falsă asupra psihicului uman, care sunt metodele de protecţie împotriva informaţiilor care nu corespund adevărului etc. Nu în ultimul rând, câştigătorul este o persoană care ştie să gândească critic, să analizeze, să poată prevedea şi preîntâmpina anumite consecinţe nefavorabile.
Media-azi.md: Ce sfaturi aţi oferi potenţialilor participanţi pentru ca ei să se numere printre învingători?
Tatiana Ivanova: Succes şi inspiraţie, atitudine pozitivă şi încredere în sine. Să conştientizeze faptul că, indiferent dacă vor fi sau nu câştigători, participarea la acest eveniment este un pas important şi o „rampă de lansare” pentru viitoare concursuri şi provocări. Or, după cum afirma Booker T. Washington: „Succesul trebuie apreciat nu prin ceea ce ai obţinut în viaţă, ci prin obstacolele pe care le-ai depăşit în calea spre acest succes.”
*******
În perioada 7-9 august 2020, Centrul pentru Jurnalism Independent desfăşoară cea de-a şasea ediţie a hackathon-ului Puterea a cincea. Patru echipe desemnate câştigătoare de către juriu vor beneficia de granturi în valoare de 4.250 de dolari fiecare pentru dezvoltarea şi implementarea ulterioară a ideilor.
Detaliile despre programul acestei ediții și regulile de participare le găsiți pe site-ul oficial al evenimentului: http://hackathon6.media-azi.md/. La concurs se pot înscrie echipe formate din jurnalişti, dezvoltatori IT, programatori, designeri, bloggeri, consumatori media etc. Persoanele interesate se pot înscrie în echipă cu o idee de proiect, completând formularul de înregistrare până pe data de 1 august 2020. Informații găsiți și pe pagina de Facebook a evenimentului.
Detaliile despre programul acestei ediții și regulile de participare le găsiți pe site-ul oficial al evenimentului: http://hackathon6.media-azi.md/. La concurs se pot înscrie echipe formate din jurnalişti, dezvoltatori IT, programatori, designeri, bloggeri, consumatori media etc. Persoanele interesate se pot înscrie în echipă cu o idee de proiect, completând formularul de înregistrare până pe data de 1 august 2020. Informații găsiți și pe pagina de Facebook a evenimentului.
A şasea ediţie a hackathon-ului media „Puterea a cincea” este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii și responsabilităţii în Moldova (MEDIA-M)”, finanţat de USAID şi UK Aid şi implementat de Internews în Moldova.