Eşti aici

Tinerii vor să fie pregătiți, pentru a nu cădea în plasa propagandei și manipulării

07 Aprilie 2017
2420 de afişări
Un grup de peste 30 de elevii ai Liceului Teoretic „Lucian Blaga” din Chișinău au participat vineri, 7 aprilie, la o lecție de educație mediatică, organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și moderată de Liliana Barbăroșie, jurnalistă la Radio Europa Liberă.

Activitatea a început cu vizionarea spotului produs de CJI „Știi de media consumi?”. Tinerii au fost informați despre problemele presei din R. Moldova, dar și despre poluarea spațiului mediatic autohton de către unele posturi de televiziune străine, cum ar fi cele rusești, care adesea induc în eroare telespectatorul și nu difuzează știri, ci falsuri propagandistice. „Televiziunile rusești sunt portavocea puterii acestui stat. Dacă urmărim produsul lor, fără să ne informăm și din alte surse, riscăm să fim manipulați”, a subliniat Liliana Barbăroșie.

În context, jurnalista le-a povestit participanților la întâlnire cum trebuie să fie o știre profesionistă, la ce întrebări trebuie să răspundă, de ce este necesar să verificăm informațiile pe care le auzim la radio sau tv. Filtrarea informației și verificarea acesteia din mai multe surse sunt principalele modalități prin care putem depista știrile manipulatoare, le-a atras atenția Liliana Barbăroșie. Într-o altă ordine de idei, ea s-a referit și la interesele pe care le au patronii unor televiziuni, mai ales în cazul când aceștia sunt și politicieni, de a-și promova mai curând propria imagine, decât de a informa corect cetățenii.

În concluzie, participanții la activitate au menționat faptul că astfel de lecții sporesc bagajul lor de cunoștințe despre mass-media din Moldova.

Doina Decenco ne-a spus că, participând la această întâlnire, a aflat cum trebuie să fie o știre profesionistă și ce condiții trebuie să întrunească pentru a fi credibilă.

Colegul său, Marin Cristian, a susținut, la fel, că astfel de lecții sunt deosebit de utile „pentru că ne avertizează despre pericolul informațiilor false și despre faptul că unele surse media răspândesc materiale de propagandă. Prin urmare, ar trebui să fim pregătiți,  pentru a nu cădea în plasa lor”.

Și eleva Elena Botnaru ne-a spus că lecțiile mediatice ii ajută pe tineri să filtreze informația. „Astfel de activități sunt necesare în școli, deoarece  tinerii trebuie să cunoască ce se întâmplă în jurul lor, să judece situația la rece, având o gândire critică asupra produsului jurnalistic”, crede tânăra.

Lecțiile de educație mediatică sunt parte a proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova” este implementat de CJI, în perioada martie  –  noiembrie 2017, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.