22 Septembrie 2014
2194 de afişări
“Transparența proprietății mass-media: între monopol și pluralism” a fost genericul Clubului de Presă desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) la 19 septembrie, cu suportul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul proiectului FHI 360 „Parteneriate pentru o Societate Civilă Durabilă în Moldova”.
Discuțiile au vizat proiectul de lege nr. 240 privind modificarea şi completarea Codului audiovizualului, menit să asigure transparența proprietății mass-media. Invitații la eveniment - jurnalişti, reprezentanți ai societății civile, experți și consumatori de media au fost de părerea că importanța adoptării acestui proiect de lege crește în contextul alegerilor parlamentare din toamna anului 2014 și procesului de tranziție de la televiziunea analogică terestră la cea digitală.
Întrebat despre șansele acestui proiect de lege de a fi votat în lectura a doua, Chiril Lucinschi, președintele Comisiei de profil a spus că acesta urmează a fi examinat săptămâna viitoare, la una din ședințele Parlamentului. Ch. Lucinschi a mai explicat că amendamentele propuse vizează două aspecte principale: dezvăluirea proprietarilor mass-media și a provenienței surselor financiare ale acestora. În ceea ce privește problema monopolizării, aceasta ar trebui să fie studiată de Consiliul Concurenței și ulterior să fie înaintat alt proiect de lege.
Angela Aramă, una din autoarele Codului audiovizualului (elaborat în 2006), consideră că acesta nu ar trebui înlocuit cu unul nou, dar necesită îmbunătățiri, în special articolul 66 privind radiodifuzorii privaţi, în care să fie specificat clar numărul de licențe care poate fi deținut de o persoană fizică sau juridică. “Avem nevoie să știm exact cine sunt proprietarii direcți sau din umbră, cine dirijează instituțiile mass-media și ne manipulează”, a precizat A. Aramă.
Cu referire la raportul de expertiză anticorupție a proiectului de lege nr. 240, elaborat de Centrul Național Anticorupție (CNA), Elena Bedros (colaboratoare CNA) a remarcat că instituția pe care o reprezintă susține dezvăluirea proprietarilor de media, dar temerea este ca aceasta să nu contravină Legii cu privire la datele cu caracter personal. De notat că potrivit art. 66 din noua redacție a Codului, radiodifuzorii sunt obligați să facă publice numele și cetățenia.
Eugeniu Rîbca, expert în domeniul legislației mass-media, a opinat că Moldova ar trebui să preia principiul transparenței proprietății media, promovat la nivel european. Aceasta ar contribui la reducerea monopolizării în mass-media și la excluderea manipulării.
Proiectul de lege nr. 240 privind modificarea şi completarea Codului audiovizualului a fost adoptat în primă lectură la 21 iulie 2014 și, conform legislației în vigoare, urmează să fie supus votului în lectura a doua în cel mult 45 de zile.
Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului “Campanii de advocacy pentru asigurarea transparenței proprietății media și a accesului la informație”, implementat de CJI.
Organizarea acestui eveniment este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate în cadrul evenimentului aparţin participanților şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.
Discuțiile au vizat proiectul de lege nr. 240 privind modificarea şi completarea Codului audiovizualului, menit să asigure transparența proprietății mass-media. Invitații la eveniment - jurnalişti, reprezentanți ai societății civile, experți și consumatori de media au fost de părerea că importanța adoptării acestui proiect de lege crește în contextul alegerilor parlamentare din toamna anului 2014 și procesului de tranziție de la televiziunea analogică terestră la cea digitală.
Întrebat despre șansele acestui proiect de lege de a fi votat în lectura a doua, Chiril Lucinschi, președintele Comisiei de profil a spus că acesta urmează a fi examinat săptămâna viitoare, la una din ședințele Parlamentului. Ch. Lucinschi a mai explicat că amendamentele propuse vizează două aspecte principale: dezvăluirea proprietarilor mass-media și a provenienței surselor financiare ale acestora. În ceea ce privește problema monopolizării, aceasta ar trebui să fie studiată de Consiliul Concurenței și ulterior să fie înaintat alt proiect de lege.
Angela Aramă, una din autoarele Codului audiovizualului (elaborat în 2006), consideră că acesta nu ar trebui înlocuit cu unul nou, dar necesită îmbunătățiri, în special articolul 66 privind radiodifuzorii privaţi, în care să fie specificat clar numărul de licențe care poate fi deținut de o persoană fizică sau juridică. “Avem nevoie să știm exact cine sunt proprietarii direcți sau din umbră, cine dirijează instituțiile mass-media și ne manipulează”, a precizat A. Aramă.
Cu referire la raportul de expertiză anticorupție a proiectului de lege nr. 240, elaborat de Centrul Național Anticorupție (CNA), Elena Bedros (colaboratoare CNA) a remarcat că instituția pe care o reprezintă susține dezvăluirea proprietarilor de media, dar temerea este ca aceasta să nu contravină Legii cu privire la datele cu caracter personal. De notat că potrivit art. 66 din noua redacție a Codului, radiodifuzorii sunt obligați să facă publice numele și cetățenia.
Eugeniu Rîbca, expert în domeniul legislației mass-media, a opinat că Moldova ar trebui să preia principiul transparenței proprietății media, promovat la nivel european. Aceasta ar contribui la reducerea monopolizării în mass-media și la excluderea manipulării.
Proiectul de lege nr. 240 privind modificarea şi completarea Codului audiovizualului a fost adoptat în primă lectură la 21 iulie 2014 și, conform legislației în vigoare, urmează să fie supus votului în lectura a doua în cel mult 45 de zile.
Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului “Campanii de advocacy pentru asigurarea transparenței proprietății media și a accesului la informație”, implementat de CJI.
Organizarea acestui eveniment este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate în cadrul evenimentului aparţin participanților şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.
Sursa foto: CJI