Eşti aici

Un grup de jurnaliști a învățat să „împacheteze” informația astfel încât să atragă atenția cititorilor

23 Martie 2018
1572 de afişări
„Ce reprezintă ierarhia vizuală, cum grupăm și organizăm informația, de ce depinde succesul comunicării vizuale?”, sunt doar câteva dintre întrebările la care au încercat să răspundă participanții la trainingul „Vizualizarea de date – cum facem atractivă informația monotonă”, care a avut loc în perioada 23-24 martie 2018, la Chișinău.

Instructorul Andrey Misyurev, expert în domeniul vizualizării și comunicării din Sankt-Petersburg, Rusia, a prezentat jurnaliștilor de la diferite instituții media din Republica Moldova diverse modalități de vizualizare a informației, a oferit exemple concrete și a stabilit cu ajutorul participanților punctele slabe și forte ale fiecărui exemplu.
 
„De ce avem nevoie de vizualizare? Pentru a oferi posibilitate cititorului să decidă din start dacă o informație sau alta este importantă pentru el, de cât timp va avea nevoie pentru a o citi și, în general, dacă merită sau nu să se concentreze asupra ei. Prima impresie este extrem de importantă pentru a încerca să menținem interesul cititorului asupra unui subiect sau altul. Pentru a reuși acest lucru, sunt utilizate diferite tehnici, care vizează culoarea și mărimea caracterelor, evidențierea ideilor principale, centrarea sau repartizarea informației pe blocuri, în funcție de valoarea acesteia etc.”, a menționat expertul.

Andrey Misyurev a ținut să evidențieze și faptul că, prin intermediul acestor tehnici, jurnalistul sau instituția media pe care o reprezintă au posibilitatea să transmită cititorului propria lor atitudinea față de un subiect sau altul. „Pentru a face informația atractivă pentru cititor contează nu doar conținutul acesteia, dar și forma în care este oferită. O informație prezentată corect din punct de vedere vizual va avea un efect mult mai mare, decât una prezentată monoton”, consideră expertul.
 
Participanții au învățat cum să utilizeze eficient spațiul, pentru a crea pe ecran o compoziție reușită din diverse componente - fotografii, titlu, subtitlu, date, lead, inserturi etc. De asemenea, au aflat care sunt elementele principale pe care trebuie să pună accentul, cum să mențină intriga și ce posibilități interactive să-i ofere cititorului pentru a-i capta atenția. O serie de instrumente, precum Juxtapose, Playbuzz, Tilda sau Knightlab i-au ajutat să descopere noi modalități prin care pot menține interesul cititorului pentru lectură.  

Trainingul a reprezentat și o bună oportunitate pentru participanți de a-și dezvolta abilitățile practice, necesare pentru vizualizarea materialelor jurnalistice și, respectiv, sporirea interacțiunii cu cititorii. După ce au descoperit instrumentele virtuale care îi pot ajuta să prezinte articole de tip long read într-o formă mai atractivă și interactivă, participanții la training au exersat diferite modalități de a le utiliza. Grupați câte doi în echipă, ei au avut la dispoziție o oră pentru a vizualiza un articol, făcând uz de noile cunoștințe acumulate.

Concursul a avut și o miză -  două abonamente pentru utilizarea Platformei Infogram, oferite de Centrul pentru Jurnalism Independent. Premiul a intrat în posesia jurnalistelor de la www.newsmaker.md Tatiana Bulgac și Natalia Melnic, care au integrat în cel mai reușit mod noile instrumente de vizualizare într-un material scris anterior despre călătoriile în Europa.

Instruirea a fost una utilă pentru jurnaliști, deschizând în fața lor noi perspective pentru a-și diversifica activitatea, dar și pentru a-și vedea altfel propriile materiale, conștientizând că pentru a impresiona cititorul nu este suficient doar un conținut bun, ci și o modalitate nouă și interactivă de vizualizare a acestuia. Jurnaliștii au înțeles că pot crea materiale pline de culoare. Impresiile lor despre training sunt un argument în plus că acesta și-a atins scopul.

Felicia Nedzelschi, Agora.md: E plăcut să te simți nu doar jurnalist, dar și designer. Până la urmă, toți ne dorim să avem articole care să arate bine și să atragă atenția cititorului. Instruirea de astăzi ne-a demonstrat că acest lucru este pe puterile noastre.

Sergiu Culeac, KissFM: Pentru mine acest training face parte din seria „practica bate gramatica”. Dacă prima zi a abundat în teorie, atunci a doua zi, pentru mine, ca persoană consacrată în totalitate radioului, a fost o zi a descoperirilor. Am înțeles că și oamenii simpli pot utiliza anumite instrumente interactive și că nu este atât de complicat să dai formă unui articol pentru a-l face atractiv pentru cititori.

Natalia Sergheev, Radio Europa Liberă: Demult doream să particip la un astfel de training, pentru a învăța cum să utilizez instrumente de vizualizare, precum Tilda. De asemenea, mă bucur că am descoperit Playbuzz, un procedeu modern, ușor de utilizat care nu necesită prea mult efort intelectual, dar care reușește să impresioneze. Mulțumim pentru oportunitatea de a ne simți un fel de dezvoltatori.

Valeriu Ciorbă, Moldova digital: În cadrul acestei instruiri am înțeles că dintr-un material alb-negru poți crea o poveste. Iar acest lucru poate fi făcut destul de ușor. Tot ce este necesar este să ai dorință și un pic de creativitate.

Tatiana Bulgac, Newsmaker.md: Întotdeauna mi-a plăcut mai mult practica decât teoria și acest lucru am reușit să-l demonstrăm astăzi. Deși știam de instrumentul Playbuzz, tot nu reușeam să ajung la el. Acum am conștientizat că este unul important și trebuie utilizat pentru a atrage cititorii.  

Mariana Colun, Centrul de Investigații Jurnalistice: Evident, când încerci să implementezi în practică ceea ce ai învățat este mult mai interesant. Sper că vom reuși să aplicăm noile instrumente și pe site-ul nostru. Cu siguranță, ele sunt atractive și plăcute ochiului.

Ecaterina Alexandr, Ziarul de Gardă: Venind la acest training bănuiam că vom învăța lucruri interesante, dar ceea ce s-a întâmplat în aceste două zile a depășit așteptările mele. Sper că noile abilități și cunoștințe îmi vor fi utile pe viitor. Până acum nu am lucrat niciodată cu vizualizarea informației și mi se părea ceva extrem de complicat. Astăzi, am înțeles, cu puțină îndemânare pot face și eu acest lucru.  

Instruirea este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în calitate de partener în cadrul proiectului „Mass-media în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID și implementat de Internews.

Proiectul MEDIA-M își propune să promoveze dezvoltarea unei prese independente și profesioniste în Moldova, oferindu-le cetățenilor acces la o diversitate de perspective și contribuind la formarea unui sector media mai rezistent la presiuni politice și financiare.