Proiectul de lege a fost elaborat de către experții CJI și dezbătut în cadrul unei mese rotunde, la care au participat reprezentanți ai instituțiilor statului, membri ai ONG-urilor și instituțiilor media, precum și experții din domeniu (foto). Jurnaliștii au atras atenția asupra importanței pe care o are pentru cetățeni accesul la informația de interes public și necesitatea de a obține la timp această informație. La fel, ei au accentuat faptul că nimeni nu poate fi proprietar al informației de interes public.
Proiectul de lege prevede modificarea procedurii de înregistrare a cererilor cu privire la accesul la informație, reducerea termenului de prezentare a informației și înăsprirea pedepsei pentru încălcarea legislației privind accesul la informație pentru persoanele responsabile de prezentarea informației.
Pentru a evita examinarea eronată a cererilor de acces la informație în conformitate cu prevederile Legii cu privire la petiționare, autorii proiectului de lege propun ca cererile scrise cu privire la accesul la informaţie să fie înregistrate într-un registru special - ”Registrul de evidenţă şi control al cererilor cu privire la accesul la informaţie”. Articolul 12 al Legii privind accesul la informație va fi completat cu o nouă propoziție: ”Cererea scrisă poate fi înaintată și în format electronic”.
Funcționarii vor fi obligați să răspundă la solicitările de informații în termen de 10 zile calendaristice, și nu în timp de 15 zile lucrătoare, cum prevăd actualele norme legislative. Experții media susțin că în ţările membre ale Uniunii Europene termenele de furnizare a informaţiei variază, însă, de regulă, sunt mai mici decât în Republica Moldova.
O altă propunere ține de modificarea articolului 71 al Codului Contravențional, prin înăsprirea sancţiunilor pentru nerespectarea prevederilor legale. Astfel, încălcarea dispoziţiilor legale privind accesul la informaţie sau a celor cu privire la petiţionare va fi sancționată cu amendă de la 100 la 150 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice și de la 300 la 400 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere. Prezentarea, la solicitare, a unui răspuns cu date vădit eronate va atrage o amendă de la 400 la 500 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere.
Potrivit expertei în legislația media, Tatiana Puiu, este necesară adoptarea în regim de urgență a acestor modificări. ”Adoptarea cât mai rapidă a noilor modificări înregistrate reprezintă o necesitate, și nu un capriciu al societății civile. Or, practicile inconsistente, nerespectarea termenelor de furnizare a informațiilor de interes public reprezintă probleme comune. Introducerea unor sancțiuni clare pentru nerespectarea normelor în materie de acces la informație reprezintă un pas important în deblocarea mecanismului de responsabilizare a funcționarilor de rea-credință”, a comentat experta pentru Media Azi.
Campania ”O lege mai bună pentru jurnaliști, un cetățean mai informat” este posibilă datorită ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID). Opiniile exprimate aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția USAID sau a Guvernului SUA.