You are here

Tendințe și schimbări în viitorul jurnalismului, prezentate la Chișinău de experți americani

15 November 2017
1919 reads
Kevin Z. Smith, directorul adjunct al Programului Kiplinger în Jurnalismul Afacerilor Publice la Universitatea de Stat din Ohio, SUA și-a expus, pe 15 noiembrie, în cea de a doua zi a Forumului Mass-media 2017, la Chișinău, viziunile despre principalele tendințe și schimbări la care ar trebui să ne așteptăm în jurnalism.
 
Iată câteva dintre concluziile prezentării „Viitorul jurnalismului: tendințe și schimbări”:
  • În viitor, școlile clasice de jurnalism se vor autodistruge. Cei care vor dori sa facă jurnalism vor frecventa cursurile serale pentru a însuși această profesie. Cei care se vor opune acestor tendințe vor fi profesorii, din frica de a pierde locul de muncă.
  • Educația mediatică va deveni mult mai importantă și va prevala în preocupările jurnalistice, pentru că este crucial ca generația care vine să poată distinge o informație adevărată de una falsă.
  • De ceva timp încoace, o bună parte a zilei jurnaliștii din diferite redacții se ocupă de combaterea și dezmințirea știrilor false.
  • Va rămâne actuală problema boților și trolilor care, prin difuzarea anumitor mesaje, amenință modul de funcționare a societăților democratice. Și aici jurnaliștii vor trebui să dedice mult timp pentru verificarea acestora.
  • Mulți jurnaliști încep să-și piardă locurile de muncă, inclusiv datorită schimbărilor tehnologice. Beneficiarii – politicienii și oamenii de afaceri, cei care se tem cel mai mult de jurnaliști, care pot, la rândul lor, să dezvăluie publicului eventualele ilegalități pe care aceștia le pot comite.
  • Noii concurenți ai jurnaliștilor – fiecare persoană care are un telefon inteligent, conectat la Internet și pe care îl utilizează pentru a răspândi pe rețelele de socializare conținut video, foto etc.
  • Problemele deontologice în profesia de jurnalist vor deveni mult mai importante. Jurnaliștii experimentați sau veterani, adesea formând echipe / structuri non-guvernamentale de media, vor oferi consultanță online celor nou-veniți în profesie.
  • Online-ul va deveni mult mai influent. Totuși, studiile arată că internauții își petrec o bună parte a timpului pe Internet pentru a comunica cu prietenii sau pentru a căuta informații de interes personal și, deci, mai puțin pentru a citi știri.
  • Tinerii vor migra de pe platformele de socializare actuale care sunt influente – Facebook, Twitter – spre alte rețele. Jurnaliștii trebuie să studieze constant comportamentul cititorilor pentru a fi la curent cu preferințele acestora în privința platformelor de comunicare.
Kevin Z. Smith a deținut mandatul de președinte al Societății Jurnaliștilor Profesioniști (SPJ) în perioada 2009-2010, iar ulterior, a activat în calitate de președinte al Comitetului Național de Etică al SPJ (2010-2014). A predat jurnalismul la Universitatea din Dayton, iar în prezent este preocupat de etica mediatică și jurnalismul digital.