15 Noiembrie 2017
1944 de afişări
Kevin Z. Smith, directorul adjunct al Programului Kiplinger în Jurnalismul Afacerilor Publice la Universitatea de Stat din Ohio, SUA și-a expus, pe 15 noiembrie, în cea de a doua zi a Forumului Mass-media 2017, la Chișinău, viziunile despre principalele tendințe și schimbări la care ar trebui să ne așteptăm în jurnalism.
Iată câteva dintre concluziile prezentării „Viitorul jurnalismului: tendințe și schimbări”:
Iată câteva dintre concluziile prezentării „Viitorul jurnalismului: tendințe și schimbări”:
- În viitor, școlile clasice de jurnalism se vor autodistruge. Cei care vor dori sa facă jurnalism vor frecventa cursurile serale pentru a însuși această profesie. Cei care se vor opune acestor tendințe vor fi profesorii, din frica de a pierde locul de muncă.
- Educația mediatică va deveni mult mai importantă și va prevala în preocupările jurnalistice, pentru că este crucial ca generația care vine să poată distinge o informație adevărată de una falsă.
- De ceva timp încoace, o bună parte a zilei jurnaliștii din diferite redacții se ocupă de combaterea și dezmințirea știrilor false.
- Va rămâne actuală problema boților și trolilor care, prin difuzarea anumitor mesaje, amenință modul de funcționare a societăților democratice. Și aici jurnaliștii vor trebui să dedice mult timp pentru verificarea acestora.
- Mulți jurnaliști încep să-și piardă locurile de muncă, inclusiv datorită schimbărilor tehnologice. Beneficiarii – politicienii și oamenii de afaceri, cei care se tem cel mai mult de jurnaliști, care pot, la rândul lor, să dezvăluie publicului eventualele ilegalități pe care aceștia le pot comite.
- Noii concurenți ai jurnaliștilor – fiecare persoană care are un telefon inteligent, conectat la Internet și pe care îl utilizează pentru a răspândi pe rețelele de socializare conținut video, foto etc.
- Problemele deontologice în profesia de jurnalist vor deveni mult mai importante. Jurnaliștii experimentați sau veterani, adesea formând echipe / structuri non-guvernamentale de media, vor oferi consultanță online celor nou-veniți în profesie.
- Online-ul va deveni mult mai influent. Totuși, studiile arată că internauții își petrec o bună parte a timpului pe Internet pentru a comunica cu prietenii sau pentru a căuta informații de interes personal și, deci, mai puțin pentru a citi știri.
- Tinerii vor migra de pe platformele de socializare actuale care sunt influente – Facebook, Twitter – spre alte rețele. Jurnaliștii trebuie să studieze constant comportamentul cititorilor pentru a fi la curent cu preferințele acestora în privința platformelor de comunicare.
Kevin Z. Smith a deținut mandatul de președinte al Societății Jurnaliștilor Profesioniști (SPJ) în perioada 2009-2010, iar ulterior, a activat în calitate de președinte al Comitetului Național de Etică al SPJ (2010-2014). A predat jurnalismul la Universitatea din Dayton, iar în prezent este preocupat de etica mediatică și jurnalismul digital.