Eşti aici

Aeroportul Internaţional Chişinău și testul de rezistenţă pentru instituţiile media

Un recent eveniment mediatic de la Aeroportul Internaţional Chişinău, gândit parcă să demonstreze hotărârea companiei ruse care a obţinut în urmă cu un an în concesiune pentru o jumătate de secol singura aerogară cu statut internaţional din Republica Moldova de a-şi respecta cu stricteţe angajamentele investiţionale, s-a constituit, involuntar, într-un test de rezistenţă pentru instituţiile media de la Chişinău despre care se crede tot mai des că ar fi împărţite între actorii politici de la guvernare care exercită, într-o măsură mai mare sau mai mică, control politic asupra conţinuturilor difuzate de media. Acest studiu de caz va arăta cum, prin modul în care s-au raportat la acest subiect (fie l-au ignorat, fie l-au reflectat într-o manieră neechilibrată, prin omiterea unor elemente indispensabile unei informări corecte), instituţiile de presă şi-au developat lipsa de independenţă editorială şi dependenţa de patronii pe care legislaţia nu reuşeşte de mai multă vreme să-i scoată din umbră.

Mai mult de un an în urmă, coaliţia de guvernare aviza două tranzacţii extrem de obscure cu activele statului – concesionarea aeroportului şi privatizarea Băncii de Economii. Ambele se făceau în favoarea unor agenţi economici din Rusia, fără a avea istorii de afaceri impresionante. Prin urmare, bănuiala că forţele proeuropene de la Chişinău acţionează în detrimentul intereselor naţionale, dar în beneficiul unor indivizi anume, nu avea cum să nu apară.

Ajuns de curând preşedinte al Consiliului de Administraţie la BEM, Ilan Shor a apărut pentru prima dată pe 3 noiembrie în faţa presei şi în calitate de preşedinte al Consiliului de Administraţie al Avia Invest, concesionarul Aeroportului Internaţional Chişinău. Sfătuitorii l-au încurajat,probabil, să renunţe la tactica de ocolire a presei şi, mai mult decât atât, să o alimenteze cu motive de ştiri ce l-ar plasa în context favorabil.

La 3-4 noiembrie, mai multe instituţii media (TV 7, Euro TV, Pro TV, Economist, Jurnal TV, evenimentul.md) au difuzat ample reportaje/articole de la turul de presă de la Aeroportul Internaţional Chişinău organizat de compania rusă Avia Invest care a ajuns să gestioneze aerogara după ce o altă companie rusă - "UK Komaks" – o obţinuse în concesiune printr-o decizie a guvernului luată în noiembrie 2013.

La o primă examinare a acestor materiale se poate spune că, cu o singură excepţie, toate tratează evenimentul mediatic produs cu un anumit scop de concesionar dintr-o perspectivă exclusiv favorabilă acestuia şi fac abstracţie de elemente importante care, dacă ar fi fost prezente, ar fi redus din euforia relatărilor despre acest subiect şi le-ar fi „aşezat” în albia corectitudinii şi a unei informări echilibrate.
Materialele respective descriu cu lux de amănunte „vastele” planuri de modernizare anunţate de concesionar, dar nu invocă nici criticile anterioare referitoare la condiţiile de concesiune considerate de sceptici extrem de nefavorabile statului, nici cele mai recente, cum ar fi cele exprimate de fostul premier Ion Sturza în ziua turului de presă (Radio Europa Liberă a inserat, bunăoară, acest element în relatarea intitulată „Unde sunt investiţiile promise la Aeroportul Chişinău?”, difuzată la 04.11.2014, vezi link-ul http://www.europalibera.org/content/article/26674493.html).

Cel mai grav este însă că, din nou cu o singură excepţie, jurnaliştii de la marea majoritate a instituţiilor media interesate de acest subiect nu au făcut măcar un minim efort ca să compare planurile de modernizare lansate de conducerea companiei concesionare la un an de la obţinerea acestor drepturi cu angajamentele investiţionale fixate în acordul de concesiune semnat între guvern şi concesionar, sau cel puţin cu cele anunţate de el anterior, în momentul obţinerii contractului. Excepţie face Jurnal TV. În reportajul acestui post de televiziune, intitulat „Modernizare cu viteza melcului” (vezi link-ul http://jurnaltv.md/ro/news/2014/11/4/modernizare-cu-viteza-melcului-10072209/), este menţionat faptul că „investitorii au cheltuit până acum 65 de milioane de lei pe lucrările de modernizare, ceea ce ar constitui doar 8 la sută din investiţia în valoare de 45 de milioane de euro ce trebuie făcută în primii doi ani de concesionare.”
 
De asemenea, doar din reportajul difuzat de Jurnal TV se pot afla alte detalii importante fixate în contractul dintre guvern şi concesionar, detalii care, la o privire mai atentă, demonstrează de fapt că criticile anterioare legate de caracterul nefavorabil pentru stat al acordului nu ar fi lipsite de rost. Pentru că valoarea investiţiilor pe care ar urma să le efectueze concesionarul este legată în acest acord, în mod ciudat, de valoarea beneficiilor de care se va bucura în avans acesta. „După ce aerogara va atinge un flux de pasageri de aproximativ 2,6 milioane de persoane, urmează să fie investite alte 110 milioane de euro într-o perioadă de doi ani, bani din care va fi construit un nou terminal şi va fi extinsă parcarea auto. Lucrări de aproape 80 de milioane de euro sunt prevăzute în cazul în care fluxul de pasageri va atinge 3,2 milioane de persoane anual. Asta în condiţiile în care numărul călătorilor care în 2013 au trecut prin Aeroportul Internaţional Chişinău nu depăşeşte 1,3 milioane de persoane.” Acestea sunt prevederile contractului criticate anterior de experţi şi aduse la cunoştinţa publicului doar de Jurnal TV. La fel, numai în reportajul de pe Jurnal TV este prezentă o altă informaţie necesară pentru plasarea evenimentului mediatic în contextul firesc şi anume că procesul de concesionare a aeroportului a fost dur criticat de mai mulţi analişti, care au calificat concursul drept unul dubios după ce din cursă s-au retras cinci investitori importanţi din Europa. 
 
Niciunul din celelalte reportaje nu oferă publicului aceste informaţii de background.  Reportajul postului de televiziune TV 7, intitulat „Aeroportul din Chişinău va avea un terminal modernizat pentru pasageri şi o parcare multietajată” (vezi link-ul http://www.tv7.md/ro/social/aeroportul-din-chisinau-va-avea-un-terminal-modernizat-pentru-pasageri-si-o-parcare-multietajata/), descrie în cele mai optimiste culori viitoarea infrastructură a aeroportului, rezultată din promisiunile administratorilor lui, inclusiv ale milionarului Ilan Shor, preşedinte al consiliului de administraţie al Avia Invest, fără a lăsa măcar o urmă de îndoială că ar putea fi vorba de un interes al concesionarului de a demonstra public că efectuează investiţiile promise tocmai într-un moment în care în spaţiul public se înteţesc criticile care ar sugera că, de fapt, acesta nu face altceva decât să profite de veniturile mari pe care le aduce aerogara şi investeşte doar o mică parte din aceste venituri în dezvoltarea ei. În reportaj este citat într-o lumină favorabilă Ilan Shor, preşedintele consiliului de administraţie al companiei Avia Invest, despre care, apropo, nu se ştie exact cum a ajuns în locul celei ce obţinuse iniţial dreptul de concesiune, dar nu se spune niciun cuvânt despre faptul că el ar fi bănuit că ar fi fost favorizat în această tranzacţie, dar şi în alte tranzacţii cu activele statului, cum ar fi cele de la Banca de Economii, de către o componentă sau două ale coaliţiei de guvernare. 
 
Din aceeaşi perspectivă laudativă în raport cu cei care au organizat evenimentul mediatic este prezentată informaţia şi de celelalte instituţii media: Euro TV (vezi reportajul intitulat „Modernizarea Aeroportului este în plin proces” din 04.11.2014, link: http://www.eurotv.md/stire-modernizarea-aeroportului-este-in-plin-proces), Pro TV (vezi ştirea „Terminalul de sosire al Aeroportului din Chişinău se extinde. Ce promit proprietarii: Va fi foarte modernizat”, link: http://protv.md/stiri/social/terminalul-de-sosire-al-aeroportului-din-chisinau-se-extinde-ce---761331.html), Economist (vezi articolul „Au început lucrările de extindere şi reconstrucţie a terminalului Aeroportului Internaţional Chişinău”, link: http://eco.md/index.php/auto-si-transport/infrastructura/item/2452-au-%C3%AEnceput-lucr%C4%83rile-de-extindere-%C5%9Fi-reconstruc%C5%A3ie-a-terminalului-aeroportului-interna%C5%A3ional-chi%C5%9Fin%C4%83u), Evenimentul.md (vezi articolul „AVIA INVEST a dat startul extinderii şi reconstruirii terminalului Aeroportului Internaţional Chişinău” din 04.11.2014, link: http://evenimentul.md/avia-invest/).

În concluzie, se poate spune că instituţiile media moldoveneşti care au ales să relateze despre acest eveniment au denaturat mesajul, fiind omise importante informaţii de context, şi nu au demonstrat decât un mesaj manipulator în raport cu opinia publică. O tranzacţie care alimentează motive pertinente de a se crede că autorităţile statului au sacrificat interesele naţionale, cedând „singurele porţi aeriene” ale Republicii Moldova Federaţiei Ruse – un actor iresponsabil în politica internaţională aflat sub presiuni de sancţiuni internaţionale, dar şi nefezabilă din punct de vedere economic, a fost prezentată ca o afacere absolut pozitivă, în beneficiul Republicii Moldova şi al cetăţenilor săi. Alte instituţii media, care au neglijat subiectul, au făcut-o cel mai probabil pentru că ar fi urmat să lanseze critici la adresa beneficiarilor bănuiţi ai tranzacţiei, iar aceasta, cum se poate lesne de presupus, ar fi condus la acuzaţii de „atac” la adresa unui concurent electoral în plină campanie electorală. 

Din motivul că, în fond, fiecare partid are o anumită instituţie media pe care o controlează, s-a ajuns la o înţelegere că „nu luptăm între noi şi ne promovăm prin canalele pe care le avem la dispoziţie”. Şi jurnaliştii au acceptat situaţia aceasta, au intrat şi ei în acest joc, personal sau la nivel de politici editoriale, autocenzurându-se. Condiţiile contractuale prevăd investiţii în dezvoltarea aeroportului, lucru care nu s-a întâmplat timp de un an de gestiune. Aceşti agenţi economici au venit la aeroport când în cont existau mijloace financiare, pentru că aeroportul este o unitate care generează intrări financiare permanente. După un an de activitate, ei declară că vor crea o parcare supraetajată, ceea ce este infim faţă de ceea ce  obţin deja. Este clar că aceşti agenţi economici nu au de gând să investească absolut nimic în dezvoltarea aeroportului, ci doar din acele venituri ce vor fi generate de activitatea aeroportului va fi preluată o mică parte şi investită în dezvoltare.

Institutul Economiei de Piaţă pe care îl conduce Roman Chircă a calculat că, în 49 de ani, cât ar trebui să dureze contractul, Avia Invest va încasa un profit de 2 miliarde de euro. „Investiţiile pe care s-a angajat concesionarul să le efectueze în această perioadă nu depăşesc însă 400 de milioane”, conchide expertul.

Într-un interviu difuzat astăzi de un site apropiat editorial guvernului, premierul Iurie Leancă sublinia însă că, de bine, de rău, aeroportul se modernizează totuşi, chiar dacă felul cum a ajuns să fie concesionat nu ar fi cu totul mulţumitor, iar perspectivele alarmiste că concesiunea ar „dezgoli” Moldova în faţa unei eventuale agresiuni ruse ar fi neîntemeiate, pentru că aeroportul oricum a rămas sub controlul statului.
Singura componentă a guvernării care a încercat să se opună, atacând una din tranzacţii în justiţie, PLR-ul lui Ion Hadârcă, este prea mică pentru a reuşi să-şi impună voinţa. Şi cum ministrul democrat de la economie, dar şi cel liberal-democrat de la finanţe au plecat între timp din funcţii, coaliţia de la guvernare poate evita acum cu mai multă uşurinţă subiectul.