Eşti aici

Bărbații sunt pomeniți mai des decât femeile în materialele jurnalistice din Moldova

01 Noiembrie 2013
2388 de afişări

Rapoartele de autoevaluare a 17 instituții mass-media din Moldova arată că redacțiile publică mai des materiale despre bărbați decât despre femei, informează Asociația Presei Independente (API). Aceste constatări sunt rezultatul unui proiect implementat de API la iniţiativa şi cu sprijinul financiar al programului UN Women în Moldova ”Abilitarea economică a femeilor“. Rapoartele au fost verificate şi examinate de un Consiliu de evaluare care elaborează recomandări pentru fiecare instituţie media.

Astfel, Consiliul a recomandat redacțiilor participante la evaluare să ţină cont de principiul de echilibru de gen şi să abordeze mai des cazurile de inegalitate pentru a schimba mentalitatea stereotipizată despre rolul femeii şi al bărbaţilor în societate. Membrii Consiliului au mai propus ca redacţiile să utilizeze mai des date statistice ce ţin de criterii de gen şi să renunţe la practica justificării prin faptul că ”toate evenimetele sunt organizate de bărbaţi”.

Cel mai recent raport a acoperit perioada mai - iulie 2013 şi a evidenţiat anumite tendinţe. Politicul şi sportul sunt sectoarele din media în care predomină subiectele despre bărbaţi. Aceștia au acumulat 73,8% din totalul articolelor la teme politice, iar femeile 8,7%. În cazul articolelor pe temă sportivă, bărbaţii au apărut în 72,8% din articole, iar femeile în 14,1%. Raportul de gen este favorabil bărbaţilor şi în articolele ce ţin de economie, relaţii externe, media şi tehnologii informaţionale.

Articolele ce vizează domeniul educaţiei prezintă o pondere mai mare a femeilor faţă de bărbaţi. Acestea apar în 64,2% din totalul articolelor, iar bărbaţii în numai 20%.

Asigurarea echilibrului de gen în materialele jurnalistice rămâne o problemă actuală de politică editorială a instituţiilor media din Moldova. Totuşi, Consiliul de evaluare a constat un anumit progres în acest domeniu în comparaţiei cu trimestrul anterior. Dacă în februarie 2013 bărbaţii apăreau în 66,8% dintre articole, iar femeile în 16,7% din acestea, ulterior ponderea bărbaţilor s-a micşorat până la 52,8%, iar cea a femeilor a crescut până la 21,9%.

sursa foto: www.bubblews.com