Eşti aici

IPP: Televiziunea rămâne sursa principală de informare a populaţiei din Republica Moldova

22 Noiembrie 2013
3626 de afişări

Cetăţenii Republicii Moldova aleg televiziunea drept principala lor sursă de informare, se arată în Barometrul Opiniei Publice prezentat, joi, 21 noiembrie, de experţii Institutului de Politici Publice (IPP) în cadrul unei conferințe de presă. Pe locul doi se situează radioul, iar internetul se regăseşte pe locul trei în clasamentul mijloacelor de informare preferate de moldoveni. Cărţile şi ziarele sunt opţiunile din coada clasamentului, fiind citite zilnic de numai 7% și, respectiv, 8% din populație.

Clasamentul arată similar și în ceea ce privește încrederea cetățenilor în anumite mijloace de informare, experții corelând această situație cu viziunea politică a cetățeanului asupra proceselor integraționiste. Cercetarea a fost realizată de Centrul de Investigaţii Sociologice şi Marketing ”CBS-AXA”, iar eșantionul a fost de 1.144 de respondenți.

Televiziunea

Pentru cetăţeni, sursa principală de informare rămâne televiziunea, se arată în barometru. Zilnic, aproximativ 85% din moldoveni se uită la televizor, iar pentru 70% din respondenţi televiziunea este cea mai importantă sursă de informare. În acelaşi timp, aproape 62% dintre aceștia au spus că, dintre toate modalitățile de informare, au cea mai mare încredere în televiziuni.

Expertul Viorel Cibotaru, prezent la conferința de presă, a spus că vede o corelaţie între încrederea pe care cetăţeanul o acordă televiziunilor, modul în care sunt privite şi percepute ştirile de la televiziuni şi opţiunile lor în ceea ce privește procesele integraţioniste. ”Pentru mine este absolut clar, fiind cercetător de mai mulţi ani, că aflarea noastră în anumite spaţii informaţionale şi raitingul acelor televiziuni pe care cetăţeanul le priveşte au fără îndoială impact asupra formării viziunilor lui politice”, a subliniat Cibotaru.

De exemplu, posturile TV preferate ale oamenilor sunt Prime TV cu aproape 28% (care retransmite Pervâi Kanal din Rusia), iar pe locul doi este situat radiodifuzorul public Moldova 1 cu 26%. Urmează PRO TV cu aproximativ 15%, Jurnal TV (10%), Publika TV (7%) şi TV7 cu 4%.

În aceeaşi ordine au fost poziţionate posturile de televiziune la capitolul transmiterea obiectivă a ştirilor politice: oamenii cred că Prime TV este cel mai obiectiv post (52%), urmat de Moldova 1 (47%), PRO TV (39%), Jurnal TV ŞI Publika TV (36%) ŞI TV7 (23%).

Radio

Radioul este ascultat zilnic de 48% dintre cei intervievaţi, ocupând, locul doi ca sursă principală de informare. Pentru 6% din respondenţi, radioul este cea mai impotantă sursa de informare, ocupând locul trei în acea categorie. În radio au încredere 5% din intervievaţi, poziţionându-se din nou pe locul trei.

Internetul

Internetul este accesat de 38% din intervievaţi, cu 10% mai puţin din numărul celor care ascultă radioul. Totodată, Internetul este considerat pentru 17% din respondenţi ca sursa cea mai importantă de informare, aproape de trei ori mai mult decât în cazul radioului. Internetul este a doua cea mai de încredere sursă de informare pentru moldoveni. Un trend pozitiv înregistrează părerea oamenilor despre accesul la informaţie. Astfel, 56% de respondenţi sunt de părere că oamenii au acces liber la informaţie. O treime din populaţie este de părere că are acces limitat la informaţie şi 7% cred că ei nu pot accesa deloc informaţii.

Ziare

Ziarele sunt printre cele mai puțin populare mijloace de informare. Aproape 7% dintre moldoveni au spus că citesc ziarele în fiecare zi, acestea fiind pe ultimul loc în clasament, după cărți. De asemenea, ziarele sunt cea mai importantă sursă de informare pentru 0,9% dintre respondenți, având un punctaj mai mic decât ”prietenii, vecinii” (2,4%). Situația este asemănătoare și la capitolul ”cea mai de încredere sursă de informare”, unde ziarele au adunat 1,1%, iar prietenii și vecinii 3,6%. Sondajele de opinie stau și ele prost la acest capitol, având încrederea a 0,6% din cetățeni.

Sondajul a fost realizat pe un eşantion de 1.144 de persone cu vârsta de peste 18 ani, din mai mult de 85 de localităţi. Perioada de culegere a datelor a fost 6 - 15 noiembrie. Cercetătorii au explicat că, astfel, au vrut să măsoare efectul mitingului pro-european din 3 noiembrie. Marja de eroare este de plus/minus 3%.

sursa foto: www.tribuna.md