Pe parcursul lunii iulie, deputații au votat în primă lectură câteva proiecte de legi din domeniul audiovizualului: nr. 53, privind noul Cod al audiovizualului; nr. 125 (PL), nr. 218 (PD) și nr. 231(al Guvernului) de modificare și completare a Codului în vigoare. În ultimă instanță, pentru lectura a doua sunt pregătite doar proiectele nr. 125 și nr. 218. ”Noi avem niște angajamente, pe Foaia de parcurs, și avem un termen limită – 31 iulie, atunci când trebuie să adoptăm acele modificări”, a explicat deputatul PD, Sergiu Sârbu, la un post TV.
ONG-urile de media au criticat dur, în cadrul dezbaterilor publice organizate marți, 26 iulie, de parlament, faptul că proiectele de legi privind audiovizualul nu sunt examinate în comun pentru lectura a doua. Potrivit lor, operând modificări la Codul în vigoare, deputații vor uita de proiectul noului Cod al audiovizualului.
Mai jos, va propunem o retrospectivă a lunii iulie, pentru a vedea cum s-au desfășurat cronologic evenimentele legate de examinarea legislației audiovizuale.
1iulie
Parlamentul R. Moldova votează în primă lectură proiectul nr. 53 al noului Cod al audiovizualului. În Raportul Comisiei Parlamentare pentru mass-media, președintele Comisiei Parlamentare pentru mass-media, Vladimir Hotineanu precizează că proiectul a fost examinat în cadrul a 4 audieri publice; avizul guvernului este favorabil, pe marginea proiectului Codului s-au expus Uniunea Europeană de Radio și Televiziune, OSCE.
7 iulie
Parlamentul adoptă în primă lectură trei proiecte de lege – nr. 125 (PL), nr. 218 (PD) și 231 (al Guvernului ) ce prevăd modificări și completări la Codul audiovizualului în vigoare. La întrebarea vicepreședintei parlamentului, Liliana Palihovici, „Care este logica să votăm aceste modificări în Codul care va fi anulat în 2-3 săptămâni, când va intra în vigoare noul Cod al audiovizualului?”, raportorii - Lilian Carp (PL) și Sergiu Sârbu (PD) – răspund că cele două proiecte de lege vor deveni „amendamente la noul Cod al audiovizualului”. Vladimir Hotineanu, raportor din partea Comisiei Parlamentare pentru mass-media, declară în ședința în plen: „Comisia a dezbătut proiectul de lege 218 și îl propune pentru aprobare în primă lectură și comasarea cu proiectul 53 pentru a doua lectură”.
8 iulie
Asociația jurnaliștilor ruși reacționează dur la adoptarea de către parlament în primă lectură a proiectelor de legi nr. 125 și 218. Membrii organizației se arată îngrijorați de excluderea emisiunilor de știri și informaționale din grila radiodifuzorilor care retransmit posturile din Federația Rusă în spațiul mediatic al R. Moldova și „reducerea substanțială a volumului transmisiunilor în limba rusă”.
11 iulie
Ministerul de Externe al Federației Ruse difuzează un comunicat în care declară că „modificările propuse la Codul audiovizualului au drept scop limitarea activității presei ruse, în contextul în care rusa este limba de comunicare interetnică în Republica Moldova”. Nota MEFR califică acest pas drept „neprietenos” și avertizează că ”Moscova va monitoriza atent evoluția acestei inițiative”.
12 iulie
Bașcanul UTA Găgăuzia susține într-o declarație că ”modificările examinate de parlamentari au ca scop înlăturarea posturilor de televiziune rusești din domeniul audiovizual, precum și eliminarea limbii ruse din sfera publică a Moldovei”. Irina Vlah avertizează Chișinăul: „În cazul în care majoritatea parlamentară va aproba modificările legislative la Codul audiovizualului, rețelele de cablu din autonomie vor continua să difuzeze posturile de televiziune ruse și altele în volum deplin”.
13 iulie
Reprezentanta OSCE pentru Libertatea Presei, Dunja Mijatović, adresează un mesaj președintelui parlamentului, Andrian Candu, în care atrage atenția: „Este contraproductiv să încerci să limitezi discursul prin intermediul unei legislații excesiv de restrictive”. (…) „Am încredere că proiectele de legi vor fi revizuite cu atenție de către membrii parlamentului înainte de a fi adoptate în a doua lectură, asigurându-se că reglementările nu prezintă limite nejustificate privind libertatea de exprimare și libera circulație a informației”, menționează Mijatović.
14 iulie
Vicepreşedintele Freedom House, Robert Herman, reacționează printr-un comunicat de presă al organizației la proiectele de lege examinate de parlamentul R. Moldova: „Interzicerea emisiunilor sau retransmiterea de conținut străin prin intermediul unei legislaţii restrictive va submina libertatea presei. Cerem parlamentului moldovean să revadă aceste proiecte de legi cu un ochi critic în contextul în care Moldova doreşte să-şi alinieze politicile cu valorile şi principiile UE, inclusiv în ceea ce ţine de respectarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, în conformitate cu Acordul de Asociere".
14 iulie
Autorii proiectului de lege nr. 218 cu privire la modificarea și completarea Codului audiovizualului al R. Moldova organizează consultări publice pe marginea acestui document. Evenimentul este anunțat cu o zi înainte și are o prezența redusă a experților media, deputaților, societății civile. Deputatul PD, Sergiu Sârbu, declară în debutul consultărilor că unii „au distorsionat sensul și conținutul proiectului” și că sunt necesare consultări publice „ca să desființăm miturile, să discutăm și să acumulăm recomandări”. În cadrul ”consultărilor” deputații Vladimir Hotineanu și Sergiu Sârbu susțin ample pledoarii în favoarea proiectului de lege nr. 218.
20 iulie
Pe pagina web a parlamentului este publicat un comunicat de presă care informează că „propunerile de modificare a Codului audiovizualului în vigoare, precum și proiectul noului Cod vor fi supuse unor dezbateri publice largi, marți, 26 iulie”. În comunicat se precizează că evenimentul este organizat la inițiativa spicherului Andrian Candu și va avea genericul: ”Propaganda şi produsul local – provocările din spaţiul mediatic al Republicii Moldova”.
25 Iulie
Experți media, reprezentanți ai societății civile și jurnaliști organizează, în replică la dezbaterile anunțate de parlament, dezbateri în cadrul Clubului de discuții „STOP FALS!”, cu tema: „Protecția spațiului informațional autohton de propaganda externă și internă”. În cadrul discuțiilor, ei își exprimă dezacordul cu ”mimarea” de către parlament ”a procesului participativ de adoptare a modificărilor la legislația audiovizuală” și atrag atenția asupra faptului că proiectul nr. 218 ar putea fi votat în lectura a doua până la 31 iulie, ”iar de proiectul noului Cod se va uita”. „Se dorește curățirea pieței mediatice pentru a face loc altor posturi. Și toate astea se fac în scopul nobil de luptă cu propaganda”.
26 iulie
Au loc dezbaterile publice organizate de parlament cu genericul „Provocările din spațiul mediatic al Republicii Moldova - propaganda și produsul autohton”, în cadrul cărora președintele Comisiei Parlamentare pentru mass-media, Vladimir Hotineanu, declară tranșant: ”Comisia consideră oportun ca în ședințele ulterioare să anulăm votul de comasare a proiectelor nr. 125 și nr. 218 cu proiectul 53”, propunând dezbaterea celor 2 proiecte în lectura a doua și comasarea lor ulterioară. Hotineanu argumentează: ”Proiectele 125 si 218 dispun de avizele Consiliului Europei și OSCE. Unele prevederi din proiectele în cauză exprimă temeri și îngrijorări care vor fi minuțios examinate. Concomitent, menționăm că proiectul noului Cod al audiovizualului nu are aceste avize. Și, luând în considerare propunerile partenerilor externi, acesta nu poate fi examinat în lectura a doua fără avizele date”.
26 iulie
După mai bine de 4 ore de dezbateri publice, cu participarea experților naționali și internaționali, autorul proiectului nr. 218, deputatul PD, Sergiu Sârbu, declară la un post tv: ”Noi avem niște angajamente, pe Foia de parcurs, și avem un termen limită – 31 iulie, atunci când trebuie să adoptăm acele modificări”. La rândul lor, experții media afirmă că dezbaterile inițiate de parlament pe marginea proiectului de lege al democraților constituie o mimare a procesului democratic și că acesta nu va face decât să creeze condiții de concurență neloială pe piața media din Moldova și să ducă la dispariția unor posturi TV din spațiul mediatic.