„Declarațiile radiodifuzorilor privind politica editorială pentru campania electorală se elaborează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă și se prezintă în termen de 7 zile după aprobarea acestui regulament”, susține Eugeniu Rîbca.
Juristul aduce în sprijinul afirmației sale prevederile articolului 64 prim, alin. (2) al Codului electoral: „În primele 7 zile de la aprobarea Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale în mijloacele de informare în masă, fiecare radiodifuzor depune la Consiliul Coordonator al Audiovizualului o declaraţie privind politica editorială pentru campania electorală, în care indică numele proprietarului/proprietarilor instituţiei. Declaraţiile se publică pe pagina web a Consiliului Coordonator al Audiovizualului. Controlul asupra respectării acestei obligaţii este exercitat de către Consiliul Coordonator al Audiovizualului din oficiu, conform prevederilor Codului audiovizualului al Republicii Moldova”.
„Nu-mi rămâne decât să mă întreb retoric de ce s-au grăbit reprezentanții Comisiei Electorale Centrale a Republicii Moldova cu publicarea zecilor de declarații ale radiodifuzorilor privind politica editorială pentru campania electorală. Poate erau convinși de faptul că aceste declarații sunt în conformitate cu prevederile... regulamentului?” susține Eugeniu Rîbca.
În declarațiile depuse la CEC, radiodifuzorii au inclus și tarifele pentru publicitatea electorală. Acestea diferă de la un post la altul. De exemplu, la televiziunea publică, un minut de publicitate electorală va costa 500 de euro, iar la televiziunea publică regională de la Comrat - 600 de lei. Cele mai mari tarife le vor avea: postul Jurnal TV, care cere 1750 de euro pentru 30 sec; posturile din General Media Group - Prime TV - 3000 de euro per minut, Canal3 - 2.000 de euro, iar Canal2 și Publika TV - 1500 de euro. Iar cele mai mici prețuri pentru publicitatea electorală vor fi la Gurinel TV -10 euro pentru 30 de secunde; BusuiocTV - 50 de euro; AltTV - 60 euro per minut.
Întrucât pentru unele mass-media publicitatea electorală reprezintă o sursă de venit importantă, l-am rugat pe Eugeniu Rîbca să se refere și la cerințele legislației în vigoare privind prețurile pentru publicitatea electorală. În primul rând, potrivit expertului, o cerință obligatorie constă în crearea unor condiții egale și nediscriminatorii pentru toți concurenții: „Prețuri mici sau mari, dar egale pentru toți concurenții electorali”. În context, Eugeniu Rîbca a făcut trimitere, din nou, la Codul electoral, care stipulează, în art. 64, alin. 2: „Radiodifuzorii şi mijloacele de informare în masă scrise au obligaţia să ofere condiţii egale, nediscriminatorii la acordarea timpilor de antenă sau a spaţiului publicitar pentru publicitatea electorală”.
În al doilea rând, legea prevede prețuri echivalente sau mai mici, decât cele practicate pentru publicitatea comercială: „În cadrul alegerilor parlamentare, prezidenţiale şi referendumurilor republicane, radiodifuzorii publici acordă gratuit concurenţilor electorali câte un minut pe zi, timp de antenă pentru plasarea publicităţii electorale. Pentru publicitate electorală contra plată, fiecărui concurent electoral i se oferă nu mai mult de 2 minute pe zi pe durata campaniei electorale la fiecare radiodifuzor. Condiţiile de procurare a timpilor de antenă şi taxele respective se comunică cu 3 zile calendaristice înainte de punerea pe post a publicităţii electorale. Plata pentru timpii de antenă acordaţi concurenţilor electorali nu poate depăşi plata încasată în mod obişnuit pentru publicitatea comercială. Timpii de antenă pentru publicitatea electorală contra plată se acordă tuturor concurenţilor electorali la unele şi aceleaşi ore de emisie” (art.64 prim, alin.(5) al Codului electoral).
Totodată, juristul atrage atenția că această prevedere este de cele mai multe ori încălcată în campaniile electorale: „Cum poate fi eludată această prevedere? Răspunsul este oferit chiar de practica scrutinelor anterioare: plata încasată în mod obişnuit pentru publicitatea comercială este majorată la niveluri exorbitante în ultimele 2-3 luni, anterioare începerii campaniei electorale”.
În opinia sa, concurenții electorali s-au familiarizat cu practica majorării de către (unele) mass-media a prețurilor pentru publicitatea electorală (plata încasată în mod obişnuit pentru publicitatea comercială) în scrutinele din ultimii ani (o asemenea practică a fost cunoscută și în 2011). Partidele politice ar fi putut reacționa eficient în procesul de modificare și completare a Codul electoral al Republicii Moldova, dar asemenea reacții nu au existat.