Eşti aici

Membrii CCA constată folosirea în media a diverselor tehnici de manipulare și incitare la ură

09 Decembrie 2016
2241 de afişări
Membrii CCA au analizat joi, 8 decembrie, un nou raport de monitorizare privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidenţiale de către 14 posturi de televiziune, în perioada 6-13 noiembrie 2016.

Raportul CCA constată că în această perioadă cel mai mediatizat candidat electoral la alegerile prezidenţiale a fost Maia Sandu – cu 59,2%, iar cel mai mediatizat partid politic a fost PAS – 55,3%. Candidatul PSRM, Igor Dodon, a fost mediatizat în proporție de 40,8%, iar PSRM – de 44,7%. La categoria gender, cea mai mare parte  a constituit-o cea a femeilor – 52,4%, iar cota bărbaţilor a fost de 47,6%.

Dincolo de aceste cifre, membrii CCA au constatat în unanimitate că, în ultima săptămână a campaniei electorale, unele posturi tv au folosit diverse tehnici de dezinformare, și chiar intoxicare, favorizând un candidat sau defavorizându-l și  deningrându-l pe celălalt.

Membra CCA, Mariana Onceanu-Hadîrcă s-a autosesizat referitor la difuzarea de către postul NTV Moldova a unor reportaje care incită la ură pe considerente de religie (art. 6 alin. (1) din Codul audiovizualului).

La propunerea ei, cei prezenți în ședința publică au vizionat subiectul Atac asupra bisericii, inclus într-un buletin de știri difuzat de NTV Moldova, calificat de Mariana Onceanu-Hadârcă drept model de dezinformare a populației. În opinia membrei CCA, faptul că jurnaliștii de la acest post au comentat și au susținut declarațiile episcopului de Bălți și Fălești, Marchel, este grav. Ea a atras atenția asupra limbajului ostil cu care a operat jurnalistul și a adus mai multe exemple de incitare la ură, între care și fraza de la final: „În ziua alegerilor poporul va fi pus in fața alegerii: ori biserica și cele sfinte, ori lucrarea lui michiduță”.

„Aceeași încălcare a articolului 6 alin. (1) din Codul audiovizualului o văd și în articolul cu sirienii, difuzat de Accent TV”, a mai spus Mariana Onceanu-Hadârcă. Ea a propus ca cele două posturi - Accent TV şi NTV Moldova - să fie sancționate cu suspendarea publicității pentru o perioadă de 4 zile. Iar în cazul Prime TV, Publika TV, Canal 2 și Canal 3 să fie aplicată amenda maximă.

În opinia membrei CCA, Olga Guțuțui, „ceea ce au facut instituțiile media în această campanie nu a fost altceva decât intoxicarea mediului”, de aceea ele ar merita sancțiuni mult mai dure. În context, Olga Guțuțui a pledat pentru suspendarea licenței de emisie pentru 3 zile în cazul posturilor NTV Moldova și Accent TV, precum și pentru sanctionarea Canal 2 și Canal 3 cu retragerea publicității pentru 72 de ore.

În cele din urmă, membrii CCA au decis să suspende dreptul de a difuza publicitate comercială timp de 4 zile posturilor NTV Moldova și Accent TV. Publika TV şi Jurnal TV – au fost lipsite de dreptul de a difuza publicitate comercială pentru o perioadă de 3 zile. Prime TV, Ren Moldova și TV 7 au fost sancționate cu amendă maximă (5400 de lei).