Eşti aici

Managerii din mass-media constată: ”Cantitatea, și nu calitatea, aduce vânzări”

18 Mai 2017
2311 afişări
Principalele încălcări ale Codului deontologic înregistrate de Consiliul de Presă, topul materialelor jurnalistice care aduc audiență, lipsa resurselor financiare venite din publicitate și alte  probleme cu care se confruntă instituțiile media din R. Moldova au fost discutate în cadrul mesei rotunde cu genericul „Patronii vs angajații: deontologic înseamnă nerentabil?”, organizată de Consiliul de Presă (CP) joi, 18 mai.

Președinta CP, Viorica Zaharia, a punctat, în deschiderea evenimentului,  cele mai frecvente încălcări în legătură cu care a fost sesizată instituția pe care o reprezintă. Printre acestea sunt lezarea demnității umane, nerespectarea prezumției nevinovăției etc. „Unii s-au plâns că au fost publicate materiale tendențioase, ce conțineau fapte neverificate, discurs de ură și stigmatizare”, a menționat Viorica Zaharia.

Managerii media au ținut să precizeze că, din păcate, „cantitatea, și nu calitatea aduce vânzări”. Potrivit lui Dumitru Ciorici, cofondatorul portalului Agora.md, resursele din publicitate nu sunt generate de numărul de vizualizări per material, pentru că, de regulă, un portal poate avea doar trei-patru materiale pe lună cu vizualizări de peste 60 de mii. Și chiar dacă pe portal apar banere sau alte materialele comerciale, ele nu acoperă cheltuielile pentru salarii, chirie, echipament ș.a. În opinia sa, situația economică proastă din presă, la care se adaugă pregătirea profesională slabă a jurnaliștilor, duc la derapaje în media, despre care consumatorii raportează la CP.

Aceeași situație se atestă și la Realitatea TV. Din cele afirmate de directorul general al grupului „Realitatea”, Dumitru Țîra, că cel mai mult sunt citite știrile „neserioase”, gen horoscop, cancan etc. Totodată, el s-a referit și la prețurile mai mici pe care le propun televiziunile pentru publicitate, față de acum câțiva ani, iar din această cauză  nu pot fi acoperite cheltuielile lunare ale instituției. Cu referire la încălcările de ordin deontologic, Dumitru Țira consideră că cea mai gravă este cea legată de plagiat.

Participanții la masa rotundă cred că granturile și proiectele speciale ar putea constitui drept soluții pentru susținerea financiară a mass-media. O alta modalitate ar fi materialele comerciale, doar că în redacții nu există reporteri specializați pe astfel de domenii, iar numărul mare de astfel de articole, influențează negativ calitatea produselor jurnalistice.

La eveniment s-a discutat și despre regulile interne pe care le are fiecare redacție în parte. Cristina Aramă, de la portalul Diez.md a relatat despre faptul cum a decis redacția să abordeze jocul „Balena Albastră”. Potrivit ei, echipa a convenit să nu scrie despre acest joc, dar să difuzeze informații despre antipodul acestuia – jocul „Balena Roz”, cu scopul de a contrabalansa starea emoțională de pe rețelele de  socializare.

La încheierea evenimentului, Viorica Zaharia i-a îndemnat pe cei prezenți să sesizeze CP cu orice problemă care apare în breasla jurnalistică pentru a fi discutată și soluționată.