Eşti aici

Horea Salajan: „Oferă-i omului conținutul pe care vrea să-l citească și îți garantez că vei avea succes!”

05 Aprilie 2018
11138 de afişări
Media-azi.md: Domnule Horea Salajan, cum am putea fi mai eficienți în relația noastră cu cititorii online, așa încât aceștia să ne caute, să intre mai des pe site?

Horea Salajan: Lenin spunea Învățați, învățați și iar învățați. Tradus în limbaj online ar veni conținut, conținut și iar conținut. Dacă publici conținut pe care omul vrea să-l citească/privească și de care are nevoie, nu ai cum să dai greș. Problema este unde și când faci această triere a conținutului? Eu recomand să o faci în prima fază. Au nevoie oamenii de informațiile mele? Am informații noi pe care ei încă nu le știu? - Sunt două întrebări foarte simple, iar dacă răspunsurile sunt pozitive, ai primul ingredient spre succes.

Al doilea ingredient ar fi forma conținutului. Cum împachetezi informația? Cu cât îi e mai ușor omului să priceapă informația, cu atât mai bine. Pentru asta trebuie să te adaptezi platformei pe care publici conținutul. Cu cât îi este mai ușor omului să folosească medium-ul, cu atât mai bine. Asta înseamnă cât mai puține click-uri, viteză maximă de încărcare a conținutului și altele… Într-o parafrazare a lui Creangă, cu cât îs mai muiați posmagii, cu atât mai bine :).

Al treilea ingredient ar fi trăgaciul/declanșatorul de trafic: cum află omul că tu ai conținut de calitate, de care este interesat și are nevoie de el? Aici răspunsul este: organic și plătit. Organic ar fi cel fără plată, subscrib-eri (abonați), follow-eri (urmăritori), grupuri sociale și altele. Plătit ar fi Google Adwords și Facebook Ads. Ideea este că poți să ai cel mai tare conținut de pe planetă, dar dacă omul nu știe despre el, ai o problemă. De aceea ai nevoie de un declanșator.

Al patrulea ingredient este implicarea (engagement) audienței. Cu cât mai multă audiență reacționează la conținutul publicat, cu atât mai mult poți obține trafic. Acest parametru este cel mai apreciat de algoritmi. Algoritmii sunt niște formule matematice pe care motoare de căutare precum Google și Bing angajează pentru a-ți servi rezultate. Ideea este: cu cât mai multă lume dă un like, un hate sau comentează la informația pe care o publici, cu atât mai mult Facebook și Google te vor recomanda la alții interesați pe aceeași temă.

Al cincilea ingredient ar fi analiza. Platformele online ne oferă niște instrumente incredibile de măsurare a audienței, instrumente care în media tradițională TV, Radio și ziare costă sume enorme. În online, le avem gratuite (aproape). Ideea ar fi că trebuie să folosim aceste instrumente pentru a evalua ceea ce am publicat și să folosim rezultatele pentru a îmbunătăți conținutul.

M. A.: Apropo de declanșatorul de trafic: Ce tehnologii, eventual programe noi aplică în acest scop publicațiile occidentale?

H. S.: Ipoteza că există o broscuță fermecată care îți va da rezultate peste noapte este falsă. Chiar dacă găsești această broscuță, o vei putea folosi doar pentru scurtă durată de timp. Algoritmii vor sesiza aceste scurtături și imediat le vor lua în considerare. Repet: conținut, conținut, conținut. Declanșatoarele variază și depind de piețe. Pentru Republica Moldova, pe langa AdWords și Facebook Ads aș recomanda și https://www.admitad.com.

M. A.: Experții SEO spun că, pentru rezultate bune pe site, trebuie să creezi cât mai mult conținut original, iar video doar dacă ai ceva de spus. În același timp, FB apreciază video-urile mai mult decât alte materiale. Jurnaliștii pe ce ar trebui să pună accentul azi: pe text + foto calitative sau pe video? Asta, dacă acceptăm că nu toți jurnaliștii au timpul și resursele necesare pentru a produce de toate (și text, și foto, și video). Deci, ce sfat ați avea pentru cei care nu-și pot permite să se întindă mai mult decât li-i plapuma (și e scurtă, în cazul lor)?

H. S.: Jurnalistul de azi trebuie să fie precum un briceag, mai exact, un briceag elvețian. Ai în el de toate, dar cel mai mult îl folosești să tai. Dar dacă vreodată ai nevoie să te scobești în dinți, ai la el unealta. La fel și cu jurnaliștii. Ideea nu este de a transforma reporterii în Ciulei sau Kusturica, dar de a-i înarma cu capabilitatea de a se exprima audio-vizual. Este absolut normal ca motoarele de căutare să favorizeze multi-media. Să filmezi, să montezi, să încarci pe internet; totul ia un efort suplimentar, timp, bandwith, etc. Google, Bing și Yandex vor aprecia efortul. Nu contează neapărat calitatea, precum o învățăm în școlile de film: continuitate, salt în cadru, regula de aur de încadrare, etc. Nu uita: ești pe internet, unde totul este posibil! Video-ul este rege! Sfatul meu? Folosește-ți telefonul: poate lua fotografii, poate filma, poate înregistra audio, poate monta; audiența va aprecia, în special, dacă nimeni nu a făcut-o deja la evenimentul respectiv sau în regiunea în care te afli.

M. A.: Cum ar trebui să se promoveze mass-media în spațiul virtual?

H. S.: Organic și cu plată. Fii un membru activ al comunităților virtuale. Publică linkuri la conținutul tău pe grupuri relevante temelor pe care le abordezi. Dacă ai un material despre sănătate, publică-l pe un grup de Facebook unde sunt cadre medicale. Investește în trafic plătit. Facebook Ads și Google Adwords îți dau oportunitatea să-ți promovezi conținutul chiar și la bugete foarte mici și, cel mai important probabil, poți țintui audiența exact în regiunea în care te afli.

M. A.: Fiecare jurnalist vrea ca materialul său să ajungă la un auditoriu cât mai mare. Există anumite instrumente, care ne-ar ajuta să extindem auditoriul și să sporim numărul de vizualizări?

H. S.: Depinde ce înțelegem prin „număr de vizualizări”. De exemplu, pe Facebook, o vizualizare a unui video este considerată de trei secunde. Normal că poți să dai un “boost” pentru XX dolari și să obții mii de vizualizări. Dar problema este: sunt acele mii de vizualizări eficace? Ce au putut acei oameni sa priceapă în trei secunde? Este acel om în proximitatea mea? Dacă e în Fiji, a înțeles el limba și problema mea? Din nou, revin la calitatea conținutului. Fă conținut de care omul are nevoie și pe care vrea să-l citească și îți garantez că vei avea succes!

M. A.: Până unde putem merge cu postări sponsorizate? Și cum funcționează acest mecanism – cu cât mai mult plătești, cu atât mai bine sau altfel?

H. S.: Iarăși, depinde :). La un moment dat, promovam conținut în Donbass-ul ocupat și ajunsesem să plătesc până la un dolar și jumătate pe un like pe Facebook Page! Același like m-ar fi costat în Indonezia 0.01 cenți. Ideea nu este în cantitate, dar în calitate. Într-adevăr, poți face mii, sute de mii, chiar și milioane de vizualizări. Problema este cum le poți monetiza ca să ieși în profit.

M. A.: Presa online e preocupată de monetizare. Care ar fi soluțiile de monetizare a unui site?

H. S.: Iarăși, mulți cred că există o formulă magică. Pravda în Ukraina este una dintre cele mai binecunoscute platforme online. Ei fac din Google Adsense câteva mii de dolari lunar. Sunt acei bani suficienți să acopere costurile? Nu. Formula mea? - Aplică și adaptează aceleași noțiuni de marketing pe care le folosești în media tradițională. Profită de avantajele noilor platforme: măsurarea audienței aproape instantă, posibilitatea de a monitoriza dacă reclama are rezultate, longevitatea conținutului și altele. Sunt multe soluții de monetizare, dar depind de piața la care de adresezi. Ceva ce merge în State sau în România, nu va merge neapărat în Republica Moldova.

M. A.: Care sunt tendințele în ceea ce privește rețelele de socializare? Facebook este lider. Cum folosim alte rețele pentru a ne extinde audiența?

H. S.: Filozofia mea este: publici conținut acolo unde se află audiența ta. Da, acum Facebook este regele, dar în câțiva ani s-ar putea să nu mai fie. Îți aduci aminte de Nokia sau de Blackberry? Ei dominau piața de telefoane mobile acum zece ani. Unde sunt acum? De exemplu, în Rusia și alte state din spațiul ex-sovietic, OK sau VKontakte stau mai bine decât Facebook. Sfatul meu este de a urmări care sunt platformele binecunoscute și în creștere în regiunea ta țintă și să le folosești. Orice redacție de conținut trebuie să aibă oameni care se ocupă de inovații. Aceștia trebuie să monitorizeze și să experimenteze continuu platforme și tehnologii noi. Va veni momentul când Facebook va fi ca Nokia, în cazul în care, bineînțeles, o nouă rețea îi va lua locul. "Regele a murit! Trăiască regele!” cum zicea Charles al VII-lea la încoronare. Misiunea noastră este să identificăm noul rege :).

M. A.: Vă rugăm să ne povestiți câte ceva despre așa-numitele „Instant articles”...

H. S.: Instant Articles sunt o oportunitate oferită pentru a-ți publica conținutul nativ pe Facebook. Nativ este atunci când conținutul stă fizic pe platforma publicata, în acest caz pe serverele Facebook. Care sunt avantajele? În primul rând, viteza de încărcare. Facebook folosește CDN-uri (Content Delivery Network) în toată lumea. Aceste rețele sunt apropiate de consumatori și le oferă posibiltatea de a viziona conținutul instant. Vizionează această reclamă la YouTube offline în India, ca să realizezi ce înseamnă Instant Articles pentru Facebook - Youtube.com. Al doilea motiv: Ce vrea Facebook? Să stai cât mai mult pe platforma lor, deci îți oferă unelte de a-ți pune conținutul pe platforma lor, nativ. Problema intervine atunci când vrei să-l monetizezi. Facebook a început programe de parteneriat cu producători de conținut pe piețe mari, precum SUA și Indonezia. Din păcate, nu sunt încă disponibile în Republica Moldova. Până atunci, monetizarea se poate face prin modele tradiționale, cum sunt sponsorizările.

M. A.: Cât de multă atenție ar trebui să atragă jurnaliștii tendinței numite gamification? Va rămâne cu noi o vreme sau va dispărea, așa ca Facebook Instant Articles?

H. S.: Facebook Instant Articles nu au dispărut încă :). Gamification se referă la ingredientul #4 de mai sus - încercarea de a atrage audiențe prin implicare. Eu zic că orice idee trebuie menținută în viață, atâta timp cât este adaptată la audiență și are rezultate. Rappler, în Filipine, a dezvoltat cu succes un barometru numit Moodmeter (contor al stării sufletești). Cititorii sunt invitați să spună ce fel de impresie le lasă conținutul. Cu cât mai mulți oameni folosesc acest instrument, cu atât mai mult poți evalua calitatea conținutului. Știrile din ziua de azi nu mai sunt one-way (sens unic) ci în ambele sensuri. Noi le publicăm, dar așteptăm o reacție de la public, reacții pe care tehnologiile de astăzi le facilitează de cele mai multe ori gratuit.

Despre Horea Salajan
Horea Salajan este un expert în media și producător de conținut care a lucrat pe cinci continente în douăzeci de țări. Originar din Cluj-Napoca și școlit de BBC, Horea a lansat prima redacție de știri locale a Pro-TV-ului, în 1996, la Cluj. De atunci, a lucrat la proiecte media și în redacții de Știri în țări precum Ungaria, Bosnia-Hertegovina, Serbia, Muntenegru, Rusia, Bulgaria, Marea Britanie, Indonezia, Malaysia, Tailanda, Myanmar, Vietnam, Singapore, Haiti, Pakistan, Fiji și Sudanul de Sud. În prezent, Horea lucrează la proiecte în Moldova, Ucraina, Mongolia și ASEAN (Asociatia Națiunilor din Asia de Sud-Est) pentru Internews www.internews.org, Chemonics Internațional, Mongolian National Broadcaster www.mnb.mn , Amazing Productions. Horea poate fi contactat pe Telegram la următorul link https://t.me/horeasalajan.