Eşti aici

Revista Mass-media în Moldova – despre știri false, alegeri reflectate pe placul patronilor și... exodul de creieri din jurnalismul autohton

10 Iulie 2018
1783 de afişări
A apărut noua ediție a revistei Mass-media în Moldova. Indiferent dacă activați în domeniu sau vă aflați mai departe de bucătăria noastră, vă invităm să o răsfoiți, pentru a vă crea o impresie realistă despre fenomenele prin care trece astăzi presa din Republica Moldova. Ediția curentă se concentrează pe problema dezinformării și a impactului acesteia asupra breslei și a consumatorului din Moldova, iar printre autori veți regăsi experți media, juriști, cercetători universitari, designeri web și, bineînțeles, jurnaliști.

Astfel, jurista Tatiana Puiu, în articolul „Legea presei: pro sau contra?”, se întreabă dacă nu cumva această lege ar trebui abrogată, în condițiile în care unele prevederi pe care le conține se regăsesc deja în alte acte normative. 
Bătăliile politice pentru radiodifuzorul public regional „Gagauziya Radio Televizionu (GRT) au constituit subiectul unei ample analize semnate de expertul media Ion Bunduchi, care a urmărit atent conflictul ce se derulează de ani de zile între politicienii de diferite culori de la Comrat, care vor să dețină controlul asupra acestui post public.  

 Cercetătoarea Aneta Gonța trece în revistă modalitățile de combatere a știrilor false la nivel european și internațional. Potrivit autoarei, fenomenul a atins proporții inimaginabile, din moment ce însuși Papa Francisc vorbește despre dezinformare ca despre strategia „șarpelui viclean” din Cartea Genezei, care, la începutul omenirii, a creat prima știre falsă...”.   

La un alt aspect al deontologiei – cel al integrității – se referă președinta Consiliului de Presă, Viorica Zaharia, în articolul „Gratificarea – fructul otrăvit  al jurnaliștilor sau instrument firesc de PR”. Autoarea constată că, ani la rând, presei din Republica Moldova nu i-a fost aplicat „vaccinul” integrității, începând cu facultatea și terminând cu comportamentul în interiorul redacțiilor.

Telejurnalistul Dorin Scobioală, în articolul „Acutizări audiovizuale de campanie” susține, prin exemple concrete din recenta campanie electorală, că noțiuni ca „echidistanță”, „obiectivitate”, „imparțialitate” în audiovizualul moldovenesc sunt pe cale de dispariție. „Nu trebuie să fii un mare expert media pentru a observa cât de murdar, iar uneori și josnic, s-a „jucat” în campania pentru alegerile locale anticipate din Chișinău și Bălți”, scrie Dorin Scobioală, observând că „am ajuns să avem televiziuni în care niciunuia din cei pe care-i vezi pe post nu ți se întoarce limba să-i spui „jurnalist”.

Iar jurnalistul Deutsche Welle, Vitalie Călugăreanu, pune degetul pe rană în articolul „Criză de sinceritate. 1000 de euro și un geamantan”, în care amintește despre o problemă „uitată” - exodul de creiere care a afectat și breasla jurnalistică. Potrivit autorului, dacă toți jurnaliștii care au plecat în ultimii ani din Moldova s-ar întoarce brusc acasă, „în media de la noi s-ar produce un cutremur de 10 grade”. „Pseudo-jurnaliștii ar rămâne șomeri, ar ajunge să fie blamați, instituțiile la care lucrează – boicotate, iar cei 30 de mii de sirieni nu ar mai avea nicio șansă să câștige alegerile în Moldova. Dar ei nu se vor întoarce”, constată Vitalie Călugăreanu.

Mai citiți în ediția din iunie a revistei Mass-media în Moldova un interviu cu specialistul în web design Victor Spinu, coautorul aplicației TROLLESS, de la care veți afla mai multe despre profilul trolilor și tehnicile pe care le folosesc. La rubrica Recenzie vă prezentăm publicația de specialitate Fake News: A Roadmap (Riga, 2018), o lectură pe cât de scurtă, pe atât de obligatorie pentru cei care vor să înțeleagă propaganda și manipularea mediatică, pentru a lucra apoi asupra soluțiilor.

Ediția din iunie 2018 a revistei Mass-media in Moldova poate fi citită online în secțiunea „Publicații” pe portalul Media-azi.md în limbile româna, rusă și engleză. Pe parcursul lunii iulie, revista va apărea și în varianta tipărită, într-un tiraj limitat, pentru a fi distribuită centrelor universitare din domeniu.