Cât cer televiziunile afiliate candidaților electorali
76 de radiodifuzori au prezentat la Consiliul Coordonator al Audiovizualului și la Comisia Electorală Centrală condițiile în care candidații electorali vor putea plasa publicitate. Media Azi le-a studiat pe toate și a constat că cele mai ridicate prețuri sunt la televiziunile democratului Vladimir Plahotniuc, canditatul cu numărul unu în lista PD pentru circumscripția națională, dar și candidat la Nisporeni.
Astfel, pentru un minut de publicitate la postul de televiziune Prime TV candidații vor trebui să plătească 4.000 de euro, iar la Publika TV 2.000 de euro. La posturile de televiziune Canal 2 și Canal 3, proprietarul cărora este oficial Oleg Cristal, consilierul politic al lui Vladimir Plahotniuc, tariful pentru un minut publicitar constituie 1.500 de euro.
Și la televiziunile afiliate lui Ilan Șor, administrate de jurnalistul Dumitru Chitoroagă, reprezentant împuternicit al Partidului Șor, prețurile nu sunt mai mici. Un minut de publicitate la Televiziunea Centrală costă 1.500 de euro, iar la Orhei TV - 1.000 de euro.
500 de euro pentru un minut vor trebui să plătească partidele care vor dori să apară la NTV Moldova și Exclusiv TV, deținute de deputatul socialist Corneliu Furculiță prin intermediul companiei Exclusiv Media. Postul de televiziune Accent TV, la fel afiliat PSRM, administrat de Stanislav Vîjga, care anterior a donat bani pentru Partidul Socialiștilor, solicită 50 de euro pentru un minut (inclusiv TVA).
De la 1.000 de euro, la 80 de euro
Costul pentru publicitatea electorală per minut la RTR Moldova este de 1.000 de euro. Postul public de televiziune Moldova 1 va difuza publicitatea electorală cu 900 de euro per minut, iar Moldova 2 - cu 150 de euro. Pro TV Chișinău solicită 840 de euro pentru difuzarea materialului electoral per minut.
500 de euro este tariful pentru difuzarea unui minut de publicitate electorală la postul TV8. Postul de televiziune N4 a stabilit taxa de 480 de euro pentru un minut de publicitate electorală. Jurnal TV va cere 400 de euro. REN Moldova a anunțat un preț de 7.800 de lei (până la 400 de euro).
Urmează Noroc TV și Vocea Basarabiei cu 300 de euro per minut, Agro TV cu 200 de euro, ITV - 180 de euro, TV Prim - 80 de euro.
Ofertele din regiunile R. Moldova
Cu excepția televiziunilor lui Ilan Șor care se află la Orhei, celelalte posturi aflate în regiunile Republicii Moldova vor lua mai puțini bani. TV Bălți cere 3.600 de lei pentru un minut, Canal Regional – 2.400 de lei, Elita TV de la Rezina – 1.500 de lei, Studio-L din Căușeni – 1.000 de lei, Media TV Cimișlia – 960 de lei, Art TV – 900 de lei, Albasat din Nisporeni – 580 de lei, Flor TV – 500 de lei, RU TV – 500 de lei, BAS TV – 480 de lei, NTS – 480 de lei, Zona M – 400 de lei.
În Găgăuzia, postul public GRT solicită 600 de lei pentru un minut de publicitate electorală, iar Bizim Dalgamiz în prime-time - 500 de lei, la fel și postul ENI AI.
De ce prețurile pentru publicitate la unele posturi sunt exagerate?
Petru Macovei, directorul executiv al Asociației Presei Independente (API) semnalează mai multe probleme legate de ofertele de prețuri pe cale le-au anunțat televiziunile, în mod special, cele afiliate puterii. El crede că televiziunile au fixat prețuri exagerate pentru a crea un obstacol financiar concurenților electorali din opoziție, care vor dori să apară la ecranele acestor radiodifuzori.
„Și în precedentele campanii electorale televiziunile afiliate politicienilor au fixat din start prețuri foarte mari cu un singur scop – să nu acceadă la posturile lor cei din opoziție. În cazul dat este vorba, probabil, despre cei din blocul electoral ACUM care nu au 4.000 de euro să plătească pentru un minut de publicitate. Prime TV are cea mai mare audiență, corespunzător, ei au și pus prețuri imense pentru piața din Republica Moldova. În cazul lui Șor sigur că e vorba despre oponenții lui care ar putea să vină peste auditoriul formațiunii sale cu argumente ce ar putea să îi determine pe oameni să nu-i voteze”, a comentat Macovei.
Ce ar trebui să facă autoritățile?
Directorul executiv API este de părere că autoritățile de reglementare în domeniul media și cel concurențial nu-și execută eficient atribuțiile. „Este o situație absolut anormală și aici trebuie să intervină și CCA și Consiliul Concurenței (CC) pentru că prețurile acestea în campania electorală sunt mult mai mari decât costurile publicității comerciale. Or, legea spune clar că publicitatea în perioada electorală trebuie să fie la nivelul publicității comerciale. Din păcate, la noi nu există nicio reglementare. Trăim într-un sistem primitiv pentru că cei care trebuie să facă regulă pe piață sunt și ei, la rândul lor, controlați de politicieni, care controlează și piața mediatică”, a afirmat Petru Macovei.
Expertul media a menționat că și politica de prețuri a televiziunii publice, la fel, nu este una prietenoasă în raport cu toți concurenți electorali, iar cei care au de suferit în acest caz sunt cetățenii, care nu au acces la informație și nu cunosc alte puncte de vedere din spațiul public.
Câți timpi de antenă vor putea obține gratuit concurenții electorali
Potrivit Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican în mijloacele de informare în masă În campania electorală, radiodifuzorii naționali, trebuie să acorde concurenţilor electorali în circumscripția națională gratuit câte 5 minute de emisie la televiziune şi 10 minute la radio, în scopul expunerii programelor electorale şi informării alegătorilor. Timpii de antenă respectivi sunt oferiţi în alt spaţiu de emisie decât cel rezervat publicităţii electorale şi dezbaterilor electorale.
În afară de aceasta, în campania electorală (circumscripția națională), radiodifuzorii publici trebuie să ofere gratuit concurenților electorali înregistrați de Comisia Electorală Centrală și participanților la referendum câte un minut pe zi, timp de antenă pentru plasarea publicității electorale.
De asemenea, potrivit documentului, pentru publicitate electorală contra plată, fiecărui concurent electoral (circumscripția națională)/participant la referendum i se oferă 2 minute pe zi pe durata campaniei electorale la fiecare radiodifuzor care participă la reflectarea campaniei electorale. Fiecare concurent electoral (circumscripția uninominală) poate primi 2 minute pe zi timpi de antenă contra plată. Timpii de antenă pentru publicitatea electorală contra plată se acordă tuturor concurenţilor electorali/participanților la referendum la aceleaşi ore de emisie, fără nicio discriminare.
Într-un alt aliniat al Regulamentului scrie că tariful perceput de mijloacele de informare în masă şi/sau agenţiile de publicitate pentru plasarea publicităţii electorale contra plată nu poate depăşi tariful pentru publicitate comercială percepută în perioada preelectorală.
Ce posturi sunt cu acoperire națională
Potrivit CCA, radiodifuzorii cu acoperire națională sunt împărțiți în două categorii: cei care-și difuzează serviciul de programe prin eter și, respectiv, cei care difuzează/vor difuza serviciile de programe în sistemul digital terestru de televiziune (Multiplexul A).
În prima categorie se regăsesc postul public tv Moldova 1 (utilizează rețeaua de stat) și posturile de televiziune afiliate Partidului Democrat aflat la guvernare: Prime TV, Canal 2 (ambele utilizează rețele de stat), Publika TV (88% de acoperire) și Canal 3 (63% de acoperire).
În sistemul digital terestru de televiziune cu acoperire naţională difuzează următoarele 10 posturi tv (toate având câte 65% de acoperire): Moldova 1, TVR Moldova, Canal Regional, Publika TV, Canal 2, Canal 3, Prime, AGRO TV Moldova, Jurnal TV și ITV.
De menționat că, potrivit companiei de măsurare a audienței tv AGB Nielson, cele mai urmărite posturi tv în Republica Moldova sunt: Prime TV, RTR Moldova, Canal 2, NTV Moldova, Moldova 1, Canal 3, Jurnal TV, N4, Pro TV, REN Moldova și altele.