Eşti aici

Raportul OSCE/ODIHR despre comportamentul presei în alegeri: cetățenii au avut acces „insuficient” la informație, din cauza că mass-media este controlată politic

24 Mai 2019
1757 de afişări
Misiunea Internațională de monitorizare a alegerilor parlamentare din februarie 2019, sub egida OSCE, atrage atenția, în raportul său final, asupra mai multor lacune în reflectarea campaniei electorale din februarie 2019 de către mass-media din Moldova și vine cu recomandări concrete pentru înlăturarea acestora. Observatorii internaționali constată că accesul alegătorilor la informațiile de interes public a fost adesea insuficient din cauza că mass-media este controlată de politicieni. Există anumite  discordanțe între Legea cu privire la accesul la informații și Legea privind protecția datelor cu caracter personal, care, de asemenea, au limitat accesul la informație al alegătorilor. Totodată, sancțiunile aplicate de Consiliul Audiovizualului (CA) nu au avut impactul scontat, pentru că CA a monitorizat radiodifuzorii doar pe durata campaniei electorale.

Mass-media din Republica Moldova este deținută și controlată de actori politici, iar acest fapt a limitat accesul cetățenilor la mai multe puncte de vedere și, într-un final, ei nu au dispus de informații suficiente, pe care să-și bazeze alegerea, se menționează în raport. Observatorii internaționali constată, de asemenea, că în Moldova televiziunea rămâne principala sursă de informații politice, urmată de mass-media online, dar că nu toate serviciile media televizate au reflectat echidistant campania electorală.

Totodată, Misiunea Internațională de monitorizare a alegerilor a exprimat anumite îngrijorări cu privire la riscurile legate de autonomia financiară a unor instituții media, cauzate de accesul limitat la piața de publicitate și presiunile comerciale din partea a doi jucători dominanți în acest sector.

În raport se menționează că adesea solicitările de informație ale jurnaliștilor sunt respinse sub pretextul protecției datelor cu caracter personal. În acest sens, autorii raportului consideră că legile privind accesul la informații și privind protecția datelor cu caracter personal ar trebui armonizate în așa fel, încât să asigure accesul adecvat al cetățenilor la informațiile de interes public.

Raportul vine cu sugestii concrete și pentru Consiliul Audiovizualului. Astfel, pentru promovarea pluralismului în domeniul audiovizual, acesta ar trebui să extindă perioada de monitorizare a emisiunilor și dezbaterilor pe o perioadă mai largă decât durează campania electorală. În acest mod, CA ar reuși să publice în timp util rapoartele de monitorizare cu privire la comportamentul media și ar asigura buna funcționare a mecanismului de sancționare a radiodifuzorilor care admit încălcări repetate de la normele legale.

Autorii raportului au amintit și de faptul că, în campania electorală trecută, autoritatea de reglementare a audiovizualului a publicat rapoartele de monitorizare pe 15 și 21 februarie, iar din această cauză majoritatea sancțiunilor au fost aplicate doar cu patru zile înainte de sfârșitul campaniei. Iar cel de al treilea raport de monitorizare a apărut abia pe 18 martie și, în pofida faptului că a constatat mai multe încălcări, CA nu a sancționat niciun post.

De asemenea, Misiunea recomandă asigurarea transparenței proprietăților din mass-media online și presa scrisă.

Misiunea internațională de monitorizare a alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019 a inclus 343 de observatori din 38 de țări. Aceștia au evaluat conformitatea procesului electoral cu angajamentele asumate de OSCE, cu alte obligații și standarde internaționale pentru alegeri democratice, precum și cu legislația națională.

Сitiți și: Organizații internaționale, despre reglementarea media în campania electorală: Consiliul Audiovizualului a fost lent și ineficient, iar unele televiziuni au fost părtinitoare