Participanții la întrunire și-au expus părerile pe mai multe subiecte, între care funcționalitatea actualei componențe a Consiliului Audiovizualului (CA), necesitatea de a reanima activitatea Grupului parlamentar pentru îmbunătățirea legislației media, situația de pe piața de publicitate și altele.
Directorul executiv al Asociației Presei Independente (API) Petru Macovei s-a referit, între altele, și la influența factorului politic asupra CA. În opinia expertului, majoritatea membrilor CA au îndeplinit comenzi politice în ultimii ani și au avut o abordare selectivă față de anumite posturi tv.
Petru Macovei a propus, de asemenea, revizuirea cadrului legal privind utilizarea dronelor, precum și a Legii cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, pentru a nu restricționa drepturile reprezentanților mass-media. La fel, acesta a subliniat problema securității jurnaliștilor și necesitatea ca persoanele care îi agresează să fie pedepsite.
Ion Bunduchi, directorul executiv al Asociaţiei Presei Electronice din Moldova (APEL), a menționat că marea problemă a mass-mediei constă în faptul că ea nu este privită ca un institut social. În opinia sa, pentru a oferi soluții pertinente pe domeniul mass-media este necesară crearea unei baze statistice, cu diferiți indicatori cu privire la activitatea mediei. O mare problemă, consideră expertul, constituie nivelul de pregătire a specialiștilor din sector.
Jurnalista TV8, Natalia Morari, a amintit despre fenomenul monopolizării pieței de publicitate. Aceasta a menționat că, deși a trecut o perioadă foarte lungă de timp, Consiliul Concurenței așa și nu a investigat semnalele transmise de către posturile tv afectate de monopol la acest capitol. Morari a adăugat că autoritatea în domeniul concurenței ar putea într-o săptămână să investigheze cazul și să analizeze contractele dintre casele de vânzări, însă investigația se tărăgănează.
În context, reprezentanții presei online au afirmat că, la fel, se confruntă cu problema comisioanelor mari din partea agențiilor de publicitate și că, în cazul lor, aceste comisioane ar fi chiar mai mari decât față de alte media. Dumitru Ciorici, directorul Agora.md, a subliniat necesitatea ca Internetul să rămână liber.
Directorul general al RTR Moldova, Evgheni Sergheev, a propus amendarea legislației în așa fel, încât să fie interzis ca persoane terțe, cum ar fi casele de vânzări, să intermedieze contractele dintre media și cei care oferă publicitate, iar contractele respective să fie încheiate direct între instituția media și ofertanții de publicitate.
Expertul publicației de limba rusă „Economiceskoe Obozrenie”, Dmitri Kalak, a propus, la rândul său, crearea unui fond de susținere a presei, care ar putea funcționa pe principii de subvenționare din domeniul agricol. Acesta a menționat și problema scumpirii prețului la hârtia de ziar, care pune în dificultate presa scrisă.
În aceeași ordine de idei, directorul Realitatea TV, Dumitru Ţîra, a subliniat că este necesar să fie creat un grup mixt din mediul privat și public pentru elaborarea unei strategii de dezvoltare a mass-mediei.
Premierul Maia Sandu a informat că Guvernul va elabora un plan de acțiuni pe termen scurt pentru primele 100 de zile de guvernare. Prim-ministra a menționat că și-a dorit să se întâlnească cu reprezentanții mass-media, întrucât acest domeniu se confruntă cu mari probleme în activitatea sa, care trebuie soluționate în mod prioritar. În opinia sa, Consiliul Audiovizualului, radiodifuzorul public Teleradio-Moldova și î.S. Poșta Moldovei ar avea nevoie de acțiuni urgente pentru a fi scoase de sub influența factorului politic.
Sursa Foto: gov.md