Aneta Gonța analizează fenomenul concentrării din mass-media, menționând că, în pofida amendării legislației privind limitarea proprietăților în audiovizual (adoptată cu trei ani în urmă), piața media este la fel sau mai puternic concentrată în mâinile unui număr mic de proprietari, afiliați politic. Prin difuzarea unui conținut similar, instituțiile media care aparțin anumitor politicieni reduc drastic nivelul pluralismului mediatic. La fel, monopolizarea pieței de publicitate sufocă financiar instituțiile din afara sferei de influență a monopolului.
Autoarea a identificat cel puțin patru grupuri de furnizori de servicii media audiovizuale, ce au legături mai mult sau mai puțin evidente cu lumea politică. Iar concluzia la care ajunge este că, atât timp cât domeniul va fi controlat de politicieni, iar nicio structură publică nu va lua atitudine, „piața liberă a ideilor” are șanse minime să se dezvolte.
La rubrica Experiențe, jurnalista Anastasia Nani a dialogat cu redactorul-șef adjunct al Ziarului de Garda, Victor Moșneag, despre diverse aspecte ce țin de jurnalismul de investigație. Potrivit lui Victor Moșneag, acest gen de presă se confruntă cu mari probleme, inclusiv de ordin financiar. Iar dacă ar dispărea finanțarea din exterior, ar putea dispărea și cele câteva instituții media independente care au mai rămas pe piață. Există chiar riscul ca acestea „să ajungă în mâinile unor politicieni, care, probabil, abia așteaptă asta”, susține jurnalistul.
Despre modul în care autoritățile reacționează la materialele de investigație pe teme de corupție Victor Moșneag afirmă că, adesea, în urma articolelor pe care le-a scris au fost deschise dosare, inițiate anchete de serviciu, dar la fel, de pe urma anchetelor jurnalistice s-a profitat și pentru răfuieli. „Decât astfel de reacții – reglări de conturi interne sau de ochii lumii – e mai bine să nu existe nicio reacție din partea instituțiilor”, este de părere redactorul-șef adjunct al Ziarului de Gardă.
Ca de obicei, la rubrica Recenzie, prezentăm cărți de interes profesional pentru jurnaliști. De această dată, cercetătorul media Victor Gotișan vă recomandă volumul semnat de Arkady Ostrovsky „The Invention of Russia. The Rise of Putin and the Age of Fake News” („Inventarea Rusiei. Ascendența lui Putin și Epoca Știrilor False”.
Cartea face parte din lecturile obligatorii ale jurnaliștilor, în special a celor interesați de istoria recentă a Rusiei, de mass-media din această țară și de războiul informațional pe care administrația Putin îl duce în fostele republici sovietice (și nu numai).
Precizăm că Mass-media în Moldova este o publicație a Centrului pentru Jurnalism Independent, care își propune să susțină integritatea profesională a jurnaliștilor și înaltele standarde în domeniu. Revista apare de două ori pe an – în iunie și decembrie - în limbile română, rusă și engleză. Versiunea online, în cele trei limbi, poate fi accesată aici: http://media-azi.md/ro/revista-mass-media/revista-mass-media-iunie-2019