Eşti aici

CEC și CA au permis Teleradio-Moldova să difuzeze publicitate electorală contra cost

13 Septembrie 2019
865 de afişări
Consiliul Audiovizualului (CA) a aprobat vineri, 13 septembrie, declarația privind politica editorială (inclusiv prețul la publicitate) a furnizorului public de servicii media IPNA Compania „Teleradio-Moldova” în campaniile electorale pentru alegerile locale generale și parlamentare din 20 octombrie 2019. Anterior, CA s-a adresat către Comisia Electorală Centrală (CEC) ca ultima să se expună dacă plasarea publicității electorale contra cost constituie în condițiile legislației electorale un drept al furnizorilor publici de servicii media. Precizăm că legislația audiovizuală, la capitolul bugetului furnizorului public național, nu prevede venituri din publicitate electorală.

La rândul său, CEC a recomandat membrilor CA să aprobe declarațiile Teleradio-Moldova. „Având în vedere că legiuitorul a introdus obligativitatea plasării publicității electorale gratuite pentru anumite tipuri de scrutine de către radiodifuzorii publici, acestora le revine, de asemenea, obligația de a oferi publicitatea electorală contra cost tuturor solicitanților în condiții egale”, se menționează în scrisoarea CEC către CA.
 
În cadrul ședinței, membra CA Veronica Cojocaru a solicitat ca Teleradio-Moldova să prezinte și taxele obișnuite pentru publicitate, pentru a vedea dacă acestea sunt conforme legislației. Potrivit legii, plata pentru timpii de antenă acordaţi concurenţilor electorali nu poate depăşi taxa încasată în mod obişnuit pentru publicitatea comercială. Totodată, Cojocaru a precizat că experții media care au elaborat Codul serviciilor media audiovizuale au pledat pentru faptul ca furnizorii publici să nu difuzeze publicitate electorală contra cost, considerând că în acest fel vor fi asigurate condiții egale tuturor concurenților electorali.
 
Potrivit Codului serviciului media audiovizuale „veniturile proprii ale furnizorului public național de servicii media provin, după caz, din:  a) sume încasate din comunicările comerciale audiovizuale difuzate în cadrul evenimentelor de importanță majoră;  b) sume încasate din realizarea obiectului de activitate, inclusiv venituri provenite din vânzarea programelor audiovizuale sau a drepturilor de autor din coproducții;  c) donații și sponsorizări;  d) alte surse legale”.

Precizăm că un minut de publicitate electorală la Moldova 1 costă în prezent 900 de euro, la Moldova 2 – 150 de euro, Radio Moldova Actualități - 60 de euro, iar la Radio Moldova Tineret – 25 de euro.