Eşti aici

A intrat în vigoare Planul de acțiuni al Guvernului pentru anii 2019-2020. Ce prevede la capitolul mass-media

13 Septembrie 2019
1010 afişări
Planul de acțiuni al Guvernului pentru anii 2019-2020 a intrat în vigoare astăzi, 13 septembrie, după ce o hotărâre în acest sens a apărut în Monitorul Oficial. Cu referire la mass-media, documentul prevede excluderea taxelor la accesul la informație pentru jurnaliști, pregătirea managerilor media și alte acțiuni.

Potrivit documentului, până în decembrie 2019, Agenția Servicii Publice (ASP) ar trebui să excludă sau să diminueze taxele privind accesul la informația de interes public în scopuri jurnalistice. De menționat că secretarul general al Guvernului, Andrei Spînu, a afirmat, recent, că în scurt timp va fi publicat proiectul cu privire la accesarea informațiilor fără plată de la ASP, însă cu condiția ca jurnaliștii să se înregistreze în calitate de operator de prelucrare a datelor cu caracter personal.

O altă acțiune în planul aprobat se referă la ajustarea programelor de instruire în instituțiile de formare continuă, care prevăd pregătirea managerilor pentru toate tipurile de mass-media. Despre această necesitate se discuta de mult timp în rândul experților media.

Totodată, se prevede modificarea Codului serviciilor media audiovizuale astfel încât conducătorii partidelor sau membrii organelor executive ale acestora să nu poată deține cote în capitalul social al întreprinderilor din domeniul serviciilor media audiovizuale.Teoretic, această prevedere ar putea să îl vizeze pe deputatul Corneliu Furculiță, care deține posturile de televiziune NTV Moldova, Exclusiv TV și este membru al Comitetului Executiv Politic al RSRM.

De asemenea, Guvernul vrea să responsabilizeze Consiliul Concurenței și să faciliteze procedura de semnalare a cazurilor de concurență neloială sau înțelegerile de cartel. Menționăm că până în prezent Consiliul Concurenței nu a finalizat investigația inițiată la solicitarea unui grup de televiziuni care au semnalat despre o presupusă înțelegere de cartel pe piața publicității.

Planul de acțiuni are în vedere și stabilirea unei proceduri de selectare transparentă și meritocratică a candidaților la funcțiile de membri ai Consiliului de Supraveghere al furnizorului public național de servicii media, precum și ai Consiliului Audiovizualului.

O altă prevedere se referă la modificarea cadrului normativ privind desfășurarea concursului de selectare a măsurătorului de audiență TV.

Planul de acțiuni mai prevede elaborarea actelor normative necesare pentru implementarea Legii privind atragerea investițiilor străine în domeniul producției de film şi altor opere audiovizuale și modificarea Legii presei prin transpunerea prevederilor Directivei 2010/13/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 10 martie 2010.

Ministerele și alte autorități administrative centrale vor întreprinde măsurile necesare pentru executarea integrală a acțiunilor în termenele stabilite și vor prezenta lunar informații despre implementarea Planului.