Primul raport de monitorizare, care conține date pentru perioada 20-27 septembrie 2019, a constatat faptul că majoritatea posturilor de televiziune monitorizate au reflectat neutru campania electorală, dar câteva dintre acestea au demonstrat partizanat politic, favorizând sau defavorizând anumiți concurenți electorali, sau limitându-se la o singură sursă de informație.
Astfel, în perioada de raport, Televiziunea Centrală a favorizat reprezentanții Partidului Politic Șor; radiodifuzorii naționali Prime TV și Publika TV l-au defavorizat pe candidatul ACUM/PAS/PPDA Andrei Năstase, prin selecția contextului negativ al știrilor care îl vizează; NTV Moldova și Accent TV l-au promovat masiv pe candidatul PSRM Ion Ceban.
„În temeiul art. 83 alin. (3) al Codului serviciilor media audiovizuale, solicităm CA să inițieze procedura de monitorizare în campania electorală a radiodifuzorilor NTV Moldova, Accent TV, Televiziunea Centrală pentru a analiza modul în care aceștia respectă prevederile legale cu privire la asigurarea informării corecte (art.13, Codul serviciilor media audiovizuale)”, se menționează în sesizarea CJI.
CJI va prezenta săptămânal, în perioada 20 septembrie – 19 octombrie, rapoarte de monitorizare privind comportamentul celor zece posturi tv în campania electorală și va sesiza CA în toate cazurile în care va depista încălcări serioase din partea acestora.
Reamintim că CA a anunțat că va monitoriza în actuala campanie electorală doar șase furnizori de servicii media audiovizuale - posturile de televiziune Moldova 1, Moldova 2, Prime TV, Canal 2 și posturile de radio - Radio Moldova și Radio Moldova Tineret în baza art. 70 a. 12 (Codul electoral).
Unii experți media consideră că, prin decizia de a reduce numărul de posturi monitorizate, autoritatea de reglementare în domeniul audiovizual ar proteja anumiți radiodifuzori afiliați PSRM, partid, care se află în prezent la guvernare.