Eşti aici

Agenția Moldpres ar putea rămâne fără fotoreporteri și traducători. Fondatorii au decis să eficientizeze instituția

20 Noiembrie 2019
1800 de afişări
Mai mulți reporteri, fotoreporteri și traducători din rândul Instituției Publice Agenția Infornațională de Stat Moldpres au fost preavizați că vor fi disponibilizați în legătură cu faptul că Fondatorul a  aprobat o nouă structură și un efectiv-limită al Moldpres. Decizia a fost aprobată de  către ex-secretarul general al Cancelariei de Stat, Andrei Spînu, pe 11 noiembrie curent, și a avut drept scop „eficientizarea instituției”. Angajații nu sunt de acord cu această decizie și  s-au adresat Președintelui țării cu o petiție. Igor Dodon a solicitat intervenția actualului Guvern Chicu pentru a remedia situația.

Fotoreporterii de la Moldpres susțin că sunt „șomeri”

Zilele acestea, fotoreporterii de la Moldpres, Mihai Vengher și Andrei Mardari au fost informați că nu se mai regăsesc în noua structură aprobată a instituției publice. Andrei Mardari a scris pe Facebook că se gândește să migreze peste hotare.Ieri eram turist în Milano - mâine aș putea să mă alătur și eu celor din Diasporă. Pentru că mi-am dedicat întreaga viață Agenției Moldpres astăzi statul Republcii Moldova a decis că nu mai are nevoie de mine ca fotojurnalist și de alți zeci de colegi de ai mei. În timp ce statul îi îndeamnă pe cei din Diasporă să revină acasă, oamenii de aici sunt eliberați cu duiumul, "LA PUCIOC"”.

Solicitat de Media-azi.md, Mihai Vengher ne-a relatat: „Ne-au dat preavizul. Am semnat. O să mai lucrăm doar timp de două luni, conform Codului muncii. Am 30 de ani lucrați aici și am avut oferte din altă parte, chiar în august, dar am spus că nu, stau aici. Chiar îmi place aici, îmi fac lucrul cu drag, nu mă bag în politică, deși fotografiez politicieni, dar asta e situația. Eu cred că e o prostie, nu cred că există în lume vreo agenție, care să nu aibă reporteri”, a afirmat Vengher pentru Media-azi.md.

Șeful de dapartament Fidel Galaico susține că noua structură nu prevede nici unități de traducători. „Dar noi avem mai multe angajamente internaționale. Suntem membri ai ANE, Asociația agențiilor informaționale din CSI. Dacă ne obligă să renunțăm la limba rusă, automat înseamnă că nu avem ce căuta acolo”, s-a indignat Galaico. Potrivit acestuia,  mai mulți angajați ai Moldpres au trimis petiții către Parlament, Președinție și alte instituții.

Și fostul director al Departamentului Foto Moldpres TV, Mihai Potârniche, se arată critic față de decizia de a disponibiliza mai multe persoane din rândul angajaților. „Probabil, aceasta o să fie cea mai mare greșeală, pentru că în toate țările există agenții de stat. Noi avem o arhivă cu circa 200.000 de negative, pe care nu o are nici Arhiva Națională, începând de la declararea independenței, avem toată istoria imprimată și, cu părere de rău, am înțeles că vor să reducă și pozițiile de fotografi”, a menționat Potârniche.

Acesta susține că Moldpres acumulează venit în mare parte de la serviciile prestate de Monitorul Oficial, iar Cancelaria de Stat „nu alocă niciun leu”.

De menționat că președintele Igor Dodon a reacționat la aceasta petiție și a promis că se va adresa prim-ministrului  Ion Chicu cu solicitarea de a revedea decizia fostului Guvern și de a asigura funcționalitatea Agenției „Moldpres”.

„Prin aceeași decizie, a fost lichidat întreg serviciul foto al agenției, din care cauză a devenit imposibilă reflectarea în imagini a celor mai importante evenimente din țara noastră. Consider că decizia fostului Guvern al Maiei Sandu este o încălcare a Constituției și legislației Republicii Moldova din punct de vedere al nerespectării drepturilor cetățenilor RM și ale corpului diplomatic la obținerea informației oficiale despre evenimentele din țară în limbile rusă și engleză”, a declartat Dodon.

 

Ce spune Cancelaria de Stat?

În conformitate cu legislația în vigoare, Cancelaria de Stat exercită funcția de fondator al Instituției publice Agenția Informațională de Stat Moldpres. De fapt, Moldpres are trei conducători – Cancelaria de Stat, Consiliul Moldpres și Adminitrația instituției. Decizia privind schimbarea structurii și efectivului-limită a fost luată de către Consiliul IP AIS Moldpres, pe data de 11 noiembrie, la solicitarea lui Andrei Spînu, ex-secretarul general din Guvernul Sandu.  Andrei Spînu susține că a fost nevoit să facă acest lucru pentru a eficientiza activitatea agenției. „La solicitarea mea s-a făcut o propunere de modificare a statelor de personal. Consiliul, la fel, a făcut o propunere, ca instituția să devină mai eficientă. Am avizat personal acea structură a statelor de personal. Eu cred că Moldpres activează ineficient. Deci, au state de personal foarte mari, de exemplu, au patru șoferi. Direcția presă (Departamentul Știri – n.r.), dacă nu greșesc, era cu 14 sau 15 persoane, ceea ce e foarte mult în comparație cu efortul pe care-l fac. Reieșind din toate acestea, am solicitat să fie găsite soluții de optimizare și de eficientizare pentru a salva banii publici”, a afirmat Spînu.

Andrei Spînu a precizat că la Moldpres activează circa 70 de persoane și că agenția este un monopol. „Ei fac bani de pe anunțurile care se dau în Monitorul Oficial, pe care le plătesc cetățenii și oamenii de afaceri”, a explicat Spînu.

Fostul secretar general susține că îi pare rău că unii oameni o să-și piardă locul de muncă, dar consideră că statul trebuie să găsească o formulă de eficientizare a activității Moldpres. „Îmi pare sincer rău. Probabil, acolo sunt oameni de treabă. Ca să înțelegeți – Direcția financiară are 9 oameni acolo, bugetul lor este de 200 de milioane de lei. Cancelaria de Stat nu are atâția oameni în Direcția financiară! Argumentul lor e că ei scriu facturi de mână. I-am întrebat, de ce? Iacă așa. Nu putem să schimbăm Direcția financiară, pentru că nu o să aibă cine să presteze asemenea servicii. Am pregătit și un proiect de lege, ca Monitorul Oficial să fie digital, dar ei cu asta trebuiau să vină 3-4-5 ani în urmă. Le-am spus - vă eficientizați, în paralel, eu mă ocup de proiectul de digitalizare, ca oamenii să poată expedia anunțurile online și să achite cu cardul. Să nu fie nevoie să țineți mașinăria aceasta de oameni”, a explicat Spînu.

Consiliul IP AUS Moldpres este format din 5 persoane: Ina Railean, preşedinta Consiliului, care este șefă a Direcţiei acte guvernamentale a Cancelariei de Stat, și alți patru membri - Svetlana Budeci, şefă a Direcţiei financiare, contabilă – şefă; Oxana Vlas, consultantă în Serviciul relaţii cu Parlamentul, Guvernul şi Curtea Constituţională la Ministerul Justiţiei; Elena Matveeva, şefă a Direcţiei Datorii Publice a Ministerului Finanţelor, și Rodica Josanu, şefa Secţiei Juridice a Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării.

Ina Railean a menționat pentru Media-azi.md că decizia cu privire la noua structură a fost luată după ce Agenția Moldpres a fost reorganizată în instituție publică. „Urmare a reorganizării, s-a efectuat o analiză a rentabilității, eficienței economice a insituției date, unde Centrul de implementare a reformelor a relatat în scris câte venituri colectează unele subdiviziuni și câte cheltuieli generează. Deci, a fost o restructurare, s-a aprobat o structură cu unități mai puține”, a explicat Railean.

Cum explică Moldpres disponibilizările

 „Acum o săptămână, am primit aceasta structură aprobată și urmează să punem în aplicare un act administrativ” a explicat la rândul său, directorul general al Moldpres Andrei Volentir.

Acesta a comunicat pentru Media-azi.md că la disponibilizările din prezent s-a recurs în contextul procesului de reorganizare a instituției. „Agenția informațională Moldpres a activat până anul trecut cu statut de întreprindere de stat. Guvernul a decis reorganizarea în Instituție Publică, în conformitate cu legea nouă privind întreprinderile municipale, care stipulează ca acestea să fie reorganizate până la 22 decembrie curent, fie în societăți pe acțiuni, fie în instituții publice. Ceea ce a făcut Guvernul, a găsit un statut mai potrivit în calitate de IP. Transformarea aceasta în IP a fost un proces de durată - a început pe 11 ianuarie, când a fost publicat în MO, și urma să se finiseze în lunile mai-iunie”, a explicat Volentir.

Directorul general Moldpress susține că a propus fondatorului câteva versiuni optimizate ale structurii, începând cu prima, de 68 de unități, până s-a ajuns la 47. „Procesul de disponibilizare va avea loc conform Codului muncii, care stabilește un termen de două luni din momentul preavizării. Suntem la etapa inițială, deci nu putem vorbi despre faptul că au fost concediați angajații Agenției care nu s-au regăsit în noua structură. Astăzi abia a început procesul de preavizare”, a precizat Volentir.