Eşti aici

Fără reclamă la Discovery și National Geographic. Cabliștii, obligați din nou să excludă publicitatea și teleshoppingul din emisiunile străine retransmise

22 Ianuarie 2020
1110 afişări
Un nou amendament la Codul serviciilor media, intrat în vigoare la 27 decembrie 2019, obligă cabliștii și alți distribuitori să excludă publicitatea și teleshoppingul din serviciile audiovizuale străine retransmise. Modificarea ar avea drept scop să protejeze piața locală de publicitatea penetrantă, difuzată de canale retransmise precum Discovery, National Geographic și altele.

Potrivit proiectului de lege care include amendamentul, în prezent, difuzarea publicității penetrante (reclama difuzată în Republica Moldova, dar plătită în altă țară – n.r.) are „efecte negative asupra pieței de publicitate și afectează considerabil activitatea furnizorilor de servicii media (în mod special a celor aflați sub jurisdicția Republicii Moldova)”.

„Furnizorii de servicii media aflați sub jurisdicția Republicii Moldova se dezvoltă inclusiv datorită resurselor obținute din plasarea publicității și respectiv se formează conținutul audiovizual care este la dispoziția distribuitorilor pentru a fi retransmis. Respectiv, ultimii dispun de oportunitate de preluare a produsului dat și, suplimentar, de venituri din taxele achitate de consumatorii finali”, explică în document deputatul socialist Adrian Lebedinschi, autor al amendamentului și șef al comisiei parlamentare pentru mass-media.

Fenomenul publicității penetrante era răspândit în anii 2000. Limitat între timp, acesta a revenit, în proporții reduse, acum un an și jumătate, precizează Dumitru Țîra de la Asociația pentru Dezvoltare și Cooperare în Moldova. În codul precedent al audiovizualului se regăsea o prevedere similară, potrivit căreia distribuitorii de servicii nu aveau dreptul să plaseze publicitate sau teleshopping în serviciile de programe retransmise. Legea prevedea că, începând cu 1 iulie 2013, distribuitorii de servicii erau obligați să acopere publicitatea şi teleshoppingul din serviciile de programe străine retransmise. Țîra crede că deputații au revenit la această normă pentru că ar fi fost omisă în legea nouă.  „Cred că au corectat o scăpare anterioară”, a comentat el.

O confirmă și Ion Bunduchi, directorul executiv al Asociaţiei Presei Electronice din Moldova (APEL) „În cazul dat, cabliștii fie căutau canale fără publicitate, fie rugau canalele cu publicitate s-o scoată, fie copiau canalul (la etapa inițială a normei), excludeau publicitatea și-l dădeau, mai târziu, fără publicitate. Interdicția este pentru distribuitorii de canale și e o normă prevăzută și de directiva europeană. Dacă publicitatea nu este exclusă, ea devine penetrantă și interzisă în proiectul noii legi a publicității, nu și în actuala lege”, a conchis Bunduchi.

Și Dumitru Țîra precizează că distribuitorii de servicii media au obligația să includă prevederi privind limitarea publicității din start, la semnarea contractelor de retransmisie. „Chiar și RTR, NTV și alte televiziuni rusești, și TVR, și Pro TV, având grila de emisie, efectiv substituie blocurile publicitare ori cu publicitate autohtonă sau includ promo”, a explicat Țîra.
 
Vitalie Bujniță, șeful Direcției control și digitalizare din Consiliul Audiovizualului, ne-a precizat că autoritatea va efectua controale pentru a verifica cum se respectă noua prevedere.

Sursa Foto: www.meramaal.com