Eşti aici

How to: Cum creăm un video care să adune milioane de vizualizări

21 Februarie 2020
2343 de afişări
Filmăm, edităm, publicăm și... așteptăm vizualizări în speranța să ne bucurăm de un produs viral. Dar care sunt principiile de bază pentru a filma un video de succes și cum să ajungi la un milion de vizualizări? La această întrebare ne răspunde jurnalistul Victor Piciughin de la proiectul „Nakipelo” [derivat din «накипеть», l. rusă - care ajunge la limită, n.r.] din Harkov, Ucraina, care a vorbit despre ingredientele-cheie la forumul Youth Meets Media 2020, organizat la Chișinău de Deutsche Welle Akademie, în perioada 14-16 februarie. 

Elementul nr. 1 - frica

Cele mai distribuite și comentate materiale sunt cele care exploatează fricile oamenilor, iar cel mai puternic „tip” de frică este teama față de necunoscut. Apar îndoieli, presupuneri și noi începem să citim diferite mesaje publicate pe rețele atunci când nu știm la ce să ne așteptăm  în viitorul apropiat.

În Ucraina, de exemplu, se distribuiau la greu mesajele despre coronavirus, despre coletele din China care ar fi fost infectate cu acest virus și altele. Toate astea se întâmplau în mare parte din cauza fricii față de necunoscut și din teamă că oamenii vor muri de pe urma infectării. Deseori, cele mai răspândite fake-uri parazitează pe fricile oamenilor.

Puteți să creați un video viral nu neapărat din perspectiva aceasta - negativistă, exploatând fricile - dar eliberând omul de frică. Spre exemplu, în cazul coronavirusului, noi am luat legătura cu savanții epidemiologi și am aflat mai multe despre acest virus și cât e de periculos. Articolul despre coronavirus a devenit foarte popular pentru că noi am explicat publicului anumite reguli și le-am oferit mai multă claritate.

Un alt exemplu: în 2017, în Ucraina a fost anunțată în premieră stare de război și nimeni nu știa ce urma să se întâmple. Noi am publicat în regim live informații la subiect și am avut atât de multe accesări încât site-ul a picat - oamenii voiau să știe cum să trăiască mai departe.

Schimbarea lumii cu un like

Foarte mulți reacționează la  postările în care apar copii care, de exemplu, au nevoie de bani pentru intervenții medicale. Eu numesc acest efect „schimbarea lumii cu ajutorul unui like”. Asta se întâmplă atunci când vreți să ajutați o persoană și nu vă costă mai mult decât o apreciere sau o distribuire, considerând astfel că salvați lumea. De aceea și asemenea video-uri adună multe vizualizări.

În aceeași categorie se încadrează și petițiile. 

Noi și ei

Un alt principiu care ar contribui la sporirea vizualizărilor este ideea de „noi și ei”. Oameni din diferite categorii, care se identifică cu un grup sau altul, distribuie de regulă foarte multe articole care transmit mesaje diametral opuse la același subiect - cum ar fi în cazul susținătorilor avorturilor și celor care sunt împotrivă.

Ultimul video realizat de echipa noastră și care a acumulat peste un milion de vizualizări a fost despre cum selecționata de fotbal a Ucrainei s-a calificat la Cupa europeană de fotbal după ce a învins Portugalia și mai ales în contextul în care în echipa adversă a jucat și Cristiano Ronaldo, care a marcat golul cu numărul 700 din carieră. Acest video a devenit viral pentru că nimeni nu avea nicio așteptare de la echipa Ucrainei. Pentru că ea de obicei nu câștigă. Dar aici ucrainenii au câștigat. Acest video a devenit viral datorită simțului – „noi și ei”. Adică noi, ucrainenii, am câștigat. Acest principiu funcționează atât în comunitățile mari – de exemplu noi - ucrainenii, sau noi - georgienii, sau noi - susținătorii avorturilor sau cei care suntem împotrivă. Cu cât mai mare e grupul țintă cu atât mai multe vizualizări veți avea.