Eşti aici

​Sociolog: Datele sondajelor BOP din ultimii ani arată o tendință de scădere a încrederii în toate sursele de informare

19 Mai 2020
780 de afişări
Datele comparative ale sondajelor Barometrului Opiniei Publice din ultimii ani arată o tendință de scădere a încrederii populației în toate tipurile de mass-media, afirmă sociologul Vasile Cantarji de la compania CBS Research. Concluzia a fost prezentată în cadrul lansării unui nou sondaj de opinie privind încrederea oamenilor în sursele de informare și în politicieni, realizat la comanda asociației WatchDog. 

Potrivit sociologului, rezultatele sondajelor Barometrului Opiniei Publice din ultimii ani demonstrează o continuă creștere a Internetului  la capitolul principalelor surse de informare și o scădere constantă a televiziunii. „Din 2017, de când pentru prima dată Internetul a fost inclus în grilă, acesta a fost într-o continuă creștere ca sursă de informare, pe când -  poate nu atât de pronunțat ca și viteză - dar televiziunea a fost într-o anumită scădere”, a comentat Cantarji.

Aceleași rezultate se conturează și la capitolul celor mai de încredere surse de informare. „Este important să observăm că în ultimii trei-patru ani a crescut ponderea Internetului și la capitolul încredere. Se pare că asistăm la tendința de a pierde încrederea pentru toate sursele de informare”, a afirmat Vasile Cantarji.


Sursa foto: Privesc.eu

Cât privește ultimul sondaj realizat de companie privind preferințele consumatorilor de informație, în topul surselor s-a clasat televiziunea (circa 77,2%), urmată de Internet (în total 77,9%), pe care cercetătorii l-au divizat în două categorii – site-uri informaționale (42%) și rețele de socializare (38%). Radio-ul la acest capitol a acumulat circa 26%, iar ziarele - în jur de 20%.

Cea mai de încredere sursă de informare, potrivit studiului, este televiziunea (40%), iar pe locul doi cumulativ - Internetul (25%). „Site-urile de informare sunt un pic în avans față de rețelele de socializare”, a adăugat Cantarji.

Rețelele sociale, tot mai populare în rândul consumatorilor de informație

Compania a analizat și datele privind utilizarea rețelelor de socializare de către cetățeni. Potrivit răspunsurilor celor care au conturi pe rețele de socializare, Facebook ocupă locul unu la capitolul informare – cu 29%, iar Odnoklasniki locul doi – cu 18%. „Facebook și Odnoklasniki și-au inversat pozițiile acum circa doi ani. Până atunci, Odnoklasniki se poziționa pe primul loc”, a comentat Cantarji. În clasament urmează Instagram cu 15%, Vkontakte – 6%, Telegram – 4% și Twitter - 2%.

Frecvența de accesare a rețelelor de socializare a sporit, constată cercetătorii. În mod particular, 81% din cei care au cont pe Facebook accesează zilnic această rețea, urmată de Telegram cu 68,1% și Instagram cu 64%. „Trebuie de menționat că popularitatea platformei Odnoklasniki, care s-a plasat pe locul doi în ponderea persoanelor care dețin un cont acolo, se pare că în continuare va scădea, pentru că de pe locul doi la frecvența de utilizare, în acest caz s-a plasat pe ultimul loc - cu 38% accesări zilnic”, a mai menționat Cantarji.

La capitolul paginilor web accesate cel mai des, pe primul loc se plasează protv.md, urmează jurnal.md, publika.md, diez.md și point.md. Cele mai vizionate posturi când vine vorba de știri sunt Prime (29%), Moldova 1 (24%), PRO TV (20%), Jurnal TV (19%), Publika TV (18%). În cazul emisiunilor și show-urilor, consumatorii preferă în primul rând Prime TV și Moldova 1. 

Sondajul a fost realizat telefonic pe un eșantion de 1003 persoane, cu o marjă de eroare de circa 3,1%. Datele au fost colectate în perioada 5-11 mai.