Eşti aici

TRM, în vizorul Curții de Conturi: venituri ratate, spații date în chirie cu abateri și bugete adoptate neregulamentar

28 Iulie 2020
1532 de afişări
Spațiile libere de la Teleradio-Moldova au continuat să se dea în chirie cu abateri de la norme, în perioada 2017-2019, concluzionează Curtea de Conturi după o nouă misiune de audit al companiei. Experții CC au mai constatat carențe la adoptarea bugetelor și salariilor, dar și neexecutarea obligațiilor privind transmiterea fondului audiovizual în Arhiva Națională. Concluziile au fost discutate de membrii Curții pe 27 iulie, în cadrul unei ședințe publice online la care au participat și reprezentanții TRM.
 
Potrivit auditorilor Curții de Conturi, în cazul deficiențelor privind darea în chirie a spațiilor libere, opt contracte de locațiune au fost transmise fără întocmirea actelor de primire–predare sau cu încheierea întârziată a acestora, iar în alte cazuri, din documente lipseau mai multe date necesare. De asemenea, în două situații din anul 2017, relațiile de locațiune a avut loc în baza unor contracte expirate.
 
Totodată, experții CC atenționează că aproape 70% din spațiile libere de care dispune TRM nu au fost închiriate, ceea ce a dus la venituri ratate. „Din totalul spațiilor libere neutilizate de TRM, doar circa 31,3% au fost transmise în locațiune, ceea ce a diminuat potențialul acumulării veniturilor din sursa respectivă, care, pentru anii 2017-2019, conform estimărilor de audit, pentru spațiile libere neutilizate și pasibile locațiunii (513 m2) putea fi de cel puțin 711,8 mii lei”, scrie în raport.
 
Sursa: Curtea de Conturi

Experții CC au mai identificat carențe la planificarea bugetului și în remunerarea salariaților. Mai mult, radiodifuzorul public nu ar fi respectat pe deplin măsurile de păstrare și protejare adecvată a fondului înregistrărilor radiofonice și televizate. Acestea nu au fost trimise spre păstrare la Arhiva Națională și nu au fost incluse în Registrul patrimoniului cultural național mobil.
 
„LOCATARII PROBLEMATICI” ȘI MAJORAREA GRILEI DE SALARIZARE
 
În cadrul ședinței pe marginea raportului, vicepreședintele Curții de Conturi, Viorel Chetraru, s-a interesat în mod special de problemele privind spațiile date în locațiune.
 

Directoarea generală a TRM, Olga Bordeianu, a explicat că, în prezent, spațiile pe care le poate oferi Teleradio-Moldova nu sunt într-o stare bună și nu pot concura cu proprietarii care oferă în chirie spații din zona centrală a Capitalei. „Contracte pentru mai mult de un an de zile nu se mai semnează la TRM. Tot ce s-a semnat pe 3-20 de ani vine din trecut”, a afirmat Bordeianu. Potrivit ei, în prezent, doar doi agenți economici din cei care închiriază spații ale companiei, sunt „cei mai problematici” și au fost acționați în instanța de judecată. 
 
Și decizia de majorare a salariilor, care nu a fost pusă în aplicare, a stârnit discuții. „A fost o decizie conștientă deoarece Codul serviciilor media audiovizuale pe anii precedenți spunea foarte clar că TRM va fi finanțată de la bugetul de stat în mărimea în care va fi solicitat prin aprobarea caietului de sarcini. Respectiv, noi am decis să aprobăm grila de salarizare majorată ca mai apoi să mergem la Ministerul Finanțelor pentru a solicita majorarea bugetului companiei cu suma care a fost necesară pentru aceasta - ceea ce nu s-a întâmplat. Acum avem un nou Cod, care schimbă un pic lucrurile și nu va mai permite așa ceva”, a explicat Bordeianu.
 
„Nu o să comentez trecutul, dar vă recomand, indiferent ce va conține legislația de profil, să aplicați mereu regulile unei simple logici, fiindcă mie îmi pare alogic să stabilești o grilă de salarizare, oricare ar fi ea, înainte de a te asigura că ai disponibilitățile financiare. Cum așa? (...) Eu aș proceda un pic altfel: la început să mă asigur care sunt disponibilitățile financiare și după asta văd cum împart blana ursului, ca să mă asigur că aceasta blană există”, a replicat președintele CC, Marian Lupu.
 
Membra CC Violeta Andrieș s-a interesat de ce Fondul de arhivă al TRM nu este transmis spre păstrare mai departe. Potrivit Olgăi Bordeianu, compania aproape a finalizat digitalizarea fondului de radio, dar mai are de lucru cu emisiunile TV care sunt înregistrate pe bandă magnetică.
 
Media Azi a scris anterior că misiunea de audit la Teleradio-Moldova a fost inițiată la mijlocul lunii ianuarie. Auditorii au vrut să vadă, inclusiv,  cum au fost implementate recomandările ultimului raport, cel din 2018. În ultimii zece ani, alte trei controale ale Curții au scos la iveală mai multe probleme privind cheltuieli nejustificate și venituri de milioane de lei ratate. Între timp, un dosar penal pornit încă în 2015, în baza unui raport de audit, încă nu a fost elucidat în instanță.

Sursa Foto: Media-Azi