Eşti aici

Casa Media, amendată cu 1,8 milioane de lei pentru practici abuzive pe piața publicitară: Am contestat decizia în instanță

11 Septembrie 2020
1444 de afişări
Consiliul Concurenței (CC) a amendat cu 1,8 milioane de lei compania de vânzări publicitare Casa Media, afiliată ex-liderului democrat Vlad Plahotniuc, care ar fi admis acțiuni ce au dezavantajat mai multe posturi de televiziune și furnizori de publicitate. Investigația, care a durat peste doi ani, a demarat în baza sesizării a patru canale care s-au plâns de concurență neloială pe piața publicitară. Reprezentanții Casa Media afirmă că au contestat decizia CC în instanță. 
 
Plângerea canalelor RTR Moldova, Pro TV Chișinău, Jurnal TV și TV8 a fost depusă pe 19 ianuarie 2018. Atunci, reprezentanții posturilor invocau o presupusă înțelegere de cartel între casele de vânzări de publicitate Casa Media Corp și Exclusiv Sales House, care ar fi încheiat un acord prin care propuneau reduceri foarte mari furnizorilor de publicitate. În schimb, companiile trebuiau să aloce 100% din bugetele lor publicitare în exclusivitate posturilor de televiziune partenere cu cele două case de vânzări. Casa Media, al cărei unic asociat figurează Dorin Pavelescu, un intermediar din anturajul lui Plahotniuc, potrivit mold-street.com, a vândut publicitate pentru unele canale afiliate fostului lider al PDM, în timp ce Exclusiv Sales House, fondată de firma Exclusiv Media, care aparține deputatului PSRM Corneliu Furculiță, a oferit reclamă  celor care ar avea conexiuni cu socialiștii. Media Azi a scris anterior despre faptul că clienților li s-ar fi oferit reduceri de până la 44%, iar suma totală pentru o companie o aloca publicității ar fi fost împărțită între cele două case în proporție de 80% (Casa Media) și 20% (Exclusiv Sales House).
 
„NU SUNT PROBE DESPRE UN ACORD ANTICONCURENȚIAL”
 
În urma investigațiilor, Consiliul Concurenței susține că nu a identificat suficiente probe pentru a demonstra un presupus acord de împărțire a pieței publicitare. În răspunsurile către CC, Casa Media a menționat că nu există acorduri scrise sau verbale cu Exclusiv Sales House, iar contractele încheiate între companie și furnizorii sau agențiile de publicitate „nu conțin clauze ce se referă la reduceri suplimentare şi/sau alte condiționări cu privire la plasarea publicității într-un anumit raport la cele două case de vânzări prezente pe piață şi renunțarea la plasarea publicității la alte posturi de televiziune”. Și Exclusiv Sales House a declarat că „nu participă în discuții comune cu privire la bugetul pentru publicitate cu careva din participanții pieței, cu atât mai mult în proporții determinate (fixe)”.
 
„FIDELIZAREA ABUZIVĂ A CLIENȚILOR”
 
Totuși, CC a stabilit că întreprinderea Casa Media Corp a fost singura care a deținut, între 2017 și primul semestru din 2019, o poziție dominantă pe piață. Mai exact, compania ar fi avut o abordare diferită la acordarea reducerilor și adaosurilor la achiziționarea spațiului publicitar în raport cu furnizorii de publicitate. În urma investigației, CC a constatat că firma, prin astfel de acțiuni sale a dezavantajat din punct de vedere al concurenței unele posturi de televiziune și furnizori de publicitate. De asemenea, autoritatea a stabilit că, prin oferirea unor reduceri individualizate pentru plasarea a 80%-100% din cererea totală de publicitate la posturile sale de televiziune, Casa Media Corp „a generat un efect de fidelizare abuziv pentru furnizorii de publicitate”.
 
Anterior, președintele CC, Marcel Răducanu declara pentru Media Azi că ar fi fost vorba despre un „dosar complicat de care nu au mai fost în Republica Moldova”. „Ancheta se va întinde până o să ieșim cu un dosar frumos și nu cu unul la comanda cuiva, cum suntem învinuiți”, argumenta Roducanu în iulie 2019.
 
CASA MEDIA: „UN SCENARIU CLAR DE PRACTICĂ ANTICONCURENȚIALĂ”
 
Casa Media susține că nu este de acord cu concluziile CC și a contestat decizia la data de 10 septembrie 2020 în instanța de judecată, în procedura contenciosului administrativ. Potrivit unei reacții oficiale a companiei, raportul conține mai multe neclarități. „Totodată, atragem atenția tuturor asupra unui moment contradictoriu, dar și «ironic» – în urma investigației Consiliu Concurentei a depistat o dovadă clară a înțelegerii de cartel între autorii plângerii, și anume - «anexe la contract, care prevăd că publicitatea va fi plasată doar la posturile de televiziune administrate de către autorii plângerii», fapt despre care noi am și comunicat atât pe durata investigației cât și în cadrul audierilor la care, de altfel, ne-am prezentat doar noi (celelalte părți nu au manifestat nici un interes pentru audieri)”, scrie în comunicatul Casa Media.

Potrivit Casa Media, autoritatea s-a lăsat manipulată „de presiunile politice și atacurile mediatice”. Compania își argumentează poziția prin faptul că inițial,  în ianuarie 2018, a apărut o investigație la subiect, iar ulterior a fost depusă plângerea la CC.

Aceștia menționează și despre mai multe scrisori pe care reclamanții le-ar fi adresat majorității clienților și în care ar fi solicitat să nu semneze contracte cu respectiva casă de vânzări, dar și despre „motivarea și convingerea” clienților să plaseze publicitate doar la posturile administrate de către petiționari. „Deci, un scenariu clar de practica anticoncurențială concertată agresivă, menținută prin practicarea de prețuri de ruinare și alte instrumente, deci o înțelegere de cartel pe durata anului 2018, cu o componenta clară constituită din semnatarii plângerii către Consiliu Concurentei din 19.01.2018”, se mai spune în document. 

„Această investigație a început prin presiune, având un scop clar care s-a developat în timp, dovadă fiind faptul că rezultatul investigației propriu zise nu îl interesează pe nimeni, nici măcar pe autorii plângerii”, potrivit Casa Media.

Citiți și: După aproape doi ani de investigat, Consiliul Concurenței nu a constatat înțelegere de cartel pe piața de publicitate între Casa Media și Exclusiv Sales House