Eşti aici

Reacția posturilor TV după ce Consiliul Concurenței a amendat Casa Media cu 1,8 milioane de lei

14 Septembrie 2020
1392 de afişări
Administrațiile a cel puțin trei posturi de televiziune din cele patru care s-au plâns la Consiliul Concurenței (CC) cu privire la o pretinsă înțelegere de cartel între două case de vânzare a publicității se arată nemulțumite de decizia autorității privind amendarea cu 1,8 milioane de lei a unui singur jucător de pe piață. Aceștia o califică drept „insuficientă” și „motivată politic” pentru că cea de-a doua companie vizată a scăpat basma curată.

Investigația, care a durat peste doi ani, a demarat în baza sesizării canalelor RTR Moldova, Jurnal TV, Pro TV Chișinău și TV8, care au invocat concurență neloială pe piața publicitară. Reclamanții susțineau că ar fi existat o presupusă înțelegere de cartel între companiile Casa Media Corp (al cărei unic asociat figurează Dorin Pavelescu, un intermediar din anturajul ex liderului democraților Vlad Plahotniuc, potrivit mold-street.com) și Exclusiv Sales House (fondată de firma Exclusiv Media, care aparține deputatului PSRM Corneliu Furculiță). Cele două firme ar fi încheiat un acord prin care propuneau reduceri foarte mari furnizorilor de publicitate.

„SANCȚIUNEA ESTE DISPROPORȚIONAT DE MICĂ”

Solicitat de Media Azi să comenteze decizia CC, directorul general al Jurnal TV, Adrian Buraga, consideră că cele constatate în decizie „nu mai sunt relevante situației actuale, situație ce nu se regăsește în obiectul de studiu”.

„Mai mult, a fost lăsată fără nicio apreciere activitatea celei de-a doua case de vânzări, parte a acestei scheme. În același timp, sancțiunea este disproporționat de mică în raport cu sumele real încasate prin schema deconspirată în plângerea noastră”, a comentat Buraga.

Și reprezentanții PRO TV Chișinău se arată dezamăgiți de soluția adoptată de autoritatea în domeniul concurenței. „Decizia a venit mult prea târziu după ce întreaga piață de publicitate TV a fost grav afectată, pe parcursul a 3 ani, de înțelegerea de cartel dintre cele două case de vânzări. Ea constată o poziție abuzivă a Casei Media, dar nu sancționează înțelegerea cu Exclusiv, prin care cele două case de vânzări și-au împărțit în mod ilegal piața de publicitate. O considerăm incompletă și insuficientă”, au comentat aceștia.

Și reprezentanta TV8, Mariana Rață, regretă că autoritatea „a trecut cu vederea” și cea de-a doua casă de vânzare a publicității, Exclusiv Sales, denunțată de cele patru posturi TV.

Jurnalista este de părere că decizia Consiliului ar fi fost aprobată sub influența politicului. „Modul în care a efectuat ancheta Consiliul Concurenței demonstrează că această instituție rămâne să fie controlată politic. Or, decizia legată de Casa Media a venit după ce s-a schimbat puterea în stat și nu mai exista un pericol pentru ei din partea Partidului Democrat. În schimb, venirea la putere, la guvernare a Partidului Socialiștilor a determinat  să le scape cea de-a doua componentă a cartelului”, consideră directoarea știrilor de la TV8 Mariana Rață.

Reprezentanții RTR Moldova nu au răspuns solicitărilor Media Azi de a comenta decizia.

CC: POZIȚIE DOMINANTĂ - DA, CARTEL - NU

Consiliul Concurenței a anunțat că amendat cu 1,8 milioane de lei Casei Media, pentru că ar fi admis acțiuni ce au dezavantajat mai multe posturi de televiziune și furnizori de publicitate. CC a stabilit că întreprinderea a fost singura care a deținut, între 2017 și primul semestru din 2019, o poziție dominantă pe piață și ar fi avut o abordare diferită la acordarea reducerilor și adaosurilor la achiziționarea spațiului publicitar în raport cu furnizorii de publicitate. Cât privește investigarea pe partea presupusei înțelegeri de cartel, CC a menționat că nu a identificat suficiente probe pentru a demonstra acordul de împărțire a pieței publicitare.
Mai mult, ambele case de vânzări au negat existența unor astfel de negocieri.

După emiterea deciziei, Casa Media a anunțat că nu este de acord cu concluziile CC și a contestat decizia în instanța de judecată, în procedura contenciosului administrativ. Reprezentanții Casa Media consideră că autoritatea s-a lăsat manipulată „de presiunile politice și atacurile mediatice”, „preponderent prin mecanismul fake-news”. „Această investigație a început prin presiune, având un scop clar care s-a developat în timp, dovadă fiind faptul că rezultatul investigației propriu-zise nu îl interesează pe nimeni, nici măcar pe autorii plângerii”, se afirmă în reacția oficială a companiei.

Anterior, președintele CC, Marcel Răducanu, declara pentru Media Azi că ar fi fost vorba despre un „dosar complicat, de care nu au mai fost în Republica Moldova”. „Ancheta se va întinde până o să ieșim cu un dosar frumos și nu cu unul la comanda cuiva, cum suntem învinuiți”, argumenta Răducanu în iulie 2019.