Potrivit studiului prezentat pe 22 februarie, la Chișinău, mass-media autohtonă se bucură de cea mai înaltă încredere în rândul cetățenilor din Republica Moldova, cu o pondere de circa 50%, fiind urmată de presa din Federația Rusă, în care au încredere aproape 43% din cei chestionați. În presa din UE au încredere circa 40% din respondenți, iar în cea din România - cu circa 10% mai puțin decât cea din Rusia (33,5%). În mass-media din SUA și Ucraina au încredere circa 1/5 din respondenți.
La capitolul surselor de informare, televiziunea trezește cea mai mare încredere în rândul populației (28,7%). Internetul ocupă poziția doi, cu 23,6%, iar radioul (2,5%) s-a clasat de această dată pe locul cinci.
Datele sondajului mai arată că televiziunea rămâne sursa principală de informare (circa 74%), o tendință care se menține de mai mulți ani. Pe locul doi se află Internetul, utilizat zilnic de 67% din populație și desemnat drept cea mai importantă sursă de informare de 59% din respondenți. Posturile de radio s-au clasat pe locul trei, fiind ascultate zilnic de către 27% dintre intervievați, iar 16% l-au catalogat drept cea mai importantă sursă de informare. Presa tipărită și cărțile rămân a fi alegerea minorității.
CELE MAI VIZIONATE POSTURI TV
Cele mai vizionate canale, potrivit sondajului, sunt Prime TV, cu un rating de 44%, fiind urmat de postul public de televiziune Moldova 1 (27,5%). Următoarele trei posturi de televiziune au aproximativ aceeași pondere a popularității în rândul telespectatorilor: Jurnal TV (24 %), RTR Moldova (23%) și Publika (22%). Urmează NTV (21%), Pro TV Chișinău (19%), TV8 (14%), Canal 2 (6%), Canal 3 (6%), TVR Moldova (3%) Realitatea TV (2%), N4 (2%) și Euro TV (1%).
COVID-19 ȘI LUPTA CU ȘTIRI FALSE
Studiul cuprinde și răspunsurile respondenților cu privire la atitudinea cetățenilor față Covid-19. Potrivit reprezentantului companiei care a realizat sondajul, este necesară identificarea soluțiilor la capitolul contracarării dezinformării și știrilor false. Analiza răspunsurilor arată că populația se arată sceptică în privința vaccinări anti-Covid-19 - aproape 39% dintre cei chestionați susțin că nu s-ar vaccina. „După cum constatasem și cu alte ocazii, la diferite etape ale pandemiei, de-a lungul anului trecut, informarea insuficientă, precum și pierderea luptei cu știrile false, probabil, constituie principala provocare în combaterea pandemiei de Covid-19 în Republica Moldova”, a declarat sociologul Vasile Cantarji de la compania „CBS-Research”.
Sondajul a fost realizat de Centrul de Investigații Sociologice şi Marketing „CBS-Research” la comanda Institutului de Politici Publice (IPP). Sondajul a fost efectuat în perioada 28 ianuarie -14 februarie, pe un eșantion de 1.108 de persoane din 86 de localități, reprezentativ pentru populația adultă a Republicii Moldova (cu excepția regiunii transnistrene), eroarea maximă fiind de ±3%.
Sursa foto: tv-vybor.ru