Eşti aici

​Monitorizarea posturilor TV și radio de către CA în campanie electorală, între voință, capacități tehnice și eficiență

22 Iunie 2021
697 de afişări
Primul raport de monitorizare a felului în care posturile de televiziune reflectă campania electorală pentru alegerile parlamentare anticipate va fi examinat de membrii Consiliului Audiovizualului pe 30 iunie,  adică peste 18 zile de la prima zi de monitorizare, și cu 11 zile până la scrutin. Unii experți media cred că astfel de rapoarte ar trebui realizate săptămânal, pentru ca autoritatea de reglementare să reușească să intervină prompt în caz de nereguli. Alții încurajează CA să aibă mai multă determinare în raport cu posturile TV și radio care încalcă legislația. 

Consiliul Audiovizualului a început monitorizarea a 16 furnizori de servicii media pe 12 iunie. Experții CA vor avea sub lupă știrile cu tematică electorală din principalele buletine a 15 posturi de televiziune și un post de radio, iar ziua alegerilor va fi și ultima zi de monitorizare a comportamentului acestora în campania electorală. În vizorul CA se află Moldova 1, 10 TV, Publika TV, Prime TV, Primul în Moldova, TVR Moldova, TV6, Canal 2, Canal 3, TV8, NTV Moldova, Jurnal TV, RTR Moldova, BTV, PRO TV Chișinău și postul public de radio Radio Moldova.

Într-un răspuns pentru Media Azi, reprezentanții CA au menționat că primul raport de monitorizare va fi examinat pe 30 iunie, adică peste 18 zile de la prima zi de monitorizare, și cu 11 zile până la scrutin. „Astfel, luând în considerare faptul că în proces de monitorizare sunt 15 posturi TV și unul de radio, iar în cadrul Direcției monitorizare TV/Radio activează 5 monitori, dintre care unul debutant, precum și capacitățile tehnice ale instituției în ceea ce privește înregistrarea, stocarea și monitorizarea serviciilor de programe sunt învechite și necesită o modernizare stringentă, Consiliul Audiovizualului va depune toată diligența necesară astfel încât primul raport de monitorizare să fie prezentat spre dezbatere publică pe data de 30 iunie 2021, care ulterior va fi remis Comisiei Electorale Centrale”, a precizat Lia Guțu, șefa Direcției generale licențiere, autorizare și monitorizare din cadrul CA.

RAPOARTELE, IMPORTANTE „LA TIMP, CA SĂ POȚI INTERVENI” 

Potrivit legislației, CA trebuie să prezinte obligatoriu Comisiei Electorale Centrale (CEC), o dată la două săptămâni, rapoarte de monitorizare a modului de reflectare a campaniei electorale de către radiodifuzorii naționali. Acestea trebuie să conțină informații referitoare la respectarea normelor legale în reflectarea alegerilor de către furnizori în cadrul tuturor programelor. Totodată, cu două zile înainte de alegeri, CA ar trebui să prezinte CEC un raport de totalizare.

Cristina Durnea, juristă la Centrul pentru Jurnalism Independent, observă că, potrivit Programului calendaristic aprobat de CEC, perioada electorală pentru alegerile parlamentare anticipate a început la data de 5 mai 2021. „Așadar, începând cu această dată, în informarea cu privire la subiect furnizorii trebuie să respecte prevederile Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile prezidențiale din 1 noiembrie 2020 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova”, ne-a declarat ea. 

Directorul executiv al Asociației Presei Electronice, Ion Bunduchi, a menționat în cadrul unei ediții a emisiunii Media Azi că monitorizarea comportamentului furnizorilor de servicii media în cadrul campaniilor electorale este importantă pentru că de rezultatele lor depinde cine va ajunge în plenul parlamentar. Totodată, el a adăugat pentru portalul Media Azi că rapoartele trebuie publicate și analizate până la alegeri. „Cam ce eficiență ar avea un raport de monitorizare dacă s-ar face o singură dată per toată campania sau dacă ar fi prezentat la trei săptămâni, după scrutin. Cel mai rar ar fi trebuit să fie o dată în săptămână, după mine, pentru că intervii prompt și ai șansa să îndrepți niște nereguli. Când trenul a plecat, cam la ce să mai sperăm noi? Televiziunile care își fac meseria nu cum le-o cere obrazul, dar cum le cere patronul, evident că vor tinde să obțină efectul ideologic, electoral și nu informarea adecvată a votantului. Iată de ce sunt importante rapoartele la timp, ca să poți interveni”, a spus Ion Bunduchi.

Expertul media a amintit că rolul societății constă în a atrage atenția redacțiilor la niște nereguli, dar CA este autoritatea care deține pârghiile punitive. „CA, ca autoritate cu toate împuternicirile, poate sancționa furnizorii de servicii media care acționează dincolo de limitele legale și-i poate aduce în câmpul legal, iarăși, pentru a informa cât mai deplin votantul”, a explicat Ion Bunduchi.

SANCȚIONAREA ÎNCĂLCĂRILOR, UN DREPT ȘI O OBLIGAȚIE A CA 

În viziunea cercetătoarei media Aneta Gonța, nu contează numărul rapoartelor pe care le elaborează CA atât timp cât acestea au în vizor perioada și evenimentele relevante din campania electorală. „Poate să facă unul sau zece. Este mai important ca aceste rapoarte să fie prezentate în timp util, astfel încât furnizorii să aibă timp să reacționeze, să-și corecteze eventualele greșeli, să fie atenționați la timp de către autoritatea de reglementare, dar și sancționați atunci când este cazul”, a comentat ea pentru Media Azi.  

Totodată, cercetătoarea consideră că autoritatea ar putea colabora cu societatea civilă, inclusiv cu Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), care a început monitorizarea furnizorilor de servicii media încă pe 1 iunie. „Foarte bine că CJI a început monitorizarea mai devreme, asta nu poate decât să ajute CA. Este bine ca CA, care este încurajat de lege să colaboreze cu societatea civilă, să-i ceară ajutorul în procesul de monitorizare. De ce să fie monitorizate aceleași posturi TV de două entități și să rămână atâtea neacoperite? De ce să nu se completeze lista furnizorilor monitorizați și, cu eforturi comune, să se facă un lucru atât de necesar întregii societăți? Scopul este - sau ar trebui, cel puțin, să fie - același, nu?”, a opinat Aneta Gonța.

Cercetătoarea media este de părere că instituția de reglementare ar trebui să fie mai determinată în raport cu presa din domeniul audiovizual care încalcă legea. „CA are capacități limitate și, uneori, insuficientă determinare în raport cu încălcările comise de furnizorii de servicii media audiovizuale. Bineînțeles că ne dorim mai multă voință de a-i măsura pe toți cu aceeași ocă, mai ales când sunt suficiente argumente pentru sancțiuni mai dure și luare de atitudine mai fermă. Legea permite și cere asta de la CA, rămâne ca Consiliul să uzeze plenar de acest drept, care e și obligație”, a conchis Aneta Gonța. 

Vedeți și: CJI a sesizat CA privind comportamentul posturilor Primul în Moldova, NTV Moldova și TV6 în campania electorală