Vasile State, președintele APEL, unul dintre autorii studiului, a menționat pentru Media-azi, că una din cauzele nivelului redus de pluralism – intern şi extern – constă în faptul că principalele televiziuni şi publicaţii on-line sunt concentrate în mâinile câtorva oameni politici, iar influenţa rusească în mass-media autohtonă rămâne extrem de mare.
Potrivit autorilor cercetării, “presa alege vocile pe care să le facă auzite, iar cetăţeanul are posibilitatea să consume presa în dependență de multitudinea și diversitatea vocilor pe care aceasta le oferă. (…) Dacă mass-media se ghidează în alegere de principiile de imparțialitate, profesionalism, echidistanță și respect pentru consumator în diversitatea sa, consumatorul va fi capabil să discearnă și să-și formeze o opinie echilibrată după modelul unui puzzle care nu este complet fără măcar una dintre multiplele sale piese”.
În opinia președintelui APEL, pentru a proteja pluralismul sunt necesare “prevenirea apariţiei monopolurilor şi a concentrării proprietăţii pe piaţa mediatică, o concurenţă loială şi contracararea invaziei de produse mediatice străine”.
Studiul reprezintă rezultatul analizei unor date empirice colectate în cadrul monitorizării a opt posturi TV (Prime TV, Moldova 1, Pro TV Chișinău, Jurnal TV, Publika TV, TV 7, 2 Plus, Canal 3) și a opt portaluri de știri (Unimedia.info, Noi.md, Deschide.md, Moldova.org, Hotnews.md, Politik.md, ABCnews.md, Realitatea.md). Selectarea canalelor TV a fost efectuat în baza Barometrului Opiniei Publice (noiembrie 2013) cu privire la posturile de la care cetățenii se informează cel mai des. Lista portalurilor monitorizate a fost întocmită în funcţie de relevanţa la categoria tematică Știri și Mass-Media. Au fost supuse monitorizării principalele ediții informative ale zilei, emisia canalelor TV în prime-time, precum și materialele cu caracter informativ-analitic, de informații utilitare și alte produse mediatice oferite de portalurile de știri difuzate sau publicate în perioada 7 aprilie – 1 iunie 2014.
Interpretarea datelor a oferit un câmp larg pentru analiză și a permis configurarea unui tablou multidimensional al pluralismului intern. Acesta se referă la numărul de subiecte abordate, temele și tipurile acestora, geografia, pluralitatea surselor utilizate, tipurile de protagoniști, diversitatea vocilor care prezintă tabloul informaţional al zilei. Cercetarea include concluzii și recomandări, care au scopul de a îmbunătăți situația sub aspectul pluralității mediilor de informare și al diversității produselor oferite de instituțiile mediatice.
Analiza pluralismului intern finalizează cu o Foaie de parcurs, care prevede acțiuni pe termen scurt și mediu, menite să fortifice libertatea și independența mass-mediei și să contribuie la consolidarea pluralismului mediatic în Republica Moldova.
Studiul ”Pluralismul intern al mass-mediei din Republica Moldova: între oportunitate și realitate” a fost elaborat pe două dimensiuni: pluralismul extern redactat de Centrul Român de Politici Europene și ActiveWatch-România și cel intern – de Asociația Presei Electronice. Studiul a fost realizat la inițiativa și cu sprijinul Fundației Soros-Moldova, fiind lansat public pe 23 septembrie 2014 în cadrul unei mese rotunde.
Sursa foto: http://www.infoprut.ro