Rezultatele monitorizării din presa scrisă au fost prezentate de către directorul executiv al Asociației Presei Independente (API), Petru Macovei. Potrivit acestuia, în presa scrisă s-au evidențiat preferințele ziariștilor în privința actorilor antrenați în campania electorală. ”Asistăm foarte clar la reflectarea selectivă în presa scrisă a campaniei electorale. Presa scrisă are concurenți electorali sau partide pe care le simpatizează. Aceste partide sunt prezentate, preponderent, în context neutru, dar și pozitiv în unele cazuri. Presa scrisă, are și concurenți electorali sau partide care nu-i sunt simpatice. Acești concurenți electorali sunt prezentați negativ sau trecuți sub tăcere”, a menționat Petru Macovei.
În afară de aceasta, potrivit expertului, marea majoritate a ziarelor monitorizate nu a respectat prezentarea echidistantă, cu numărul necesar de surse, a materialelor de conflict.
Directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), Nadine Gogu, a descris modul în care au reflectat subiectele electorale unele portaluri informative online și posturi de radio. Nadine Gogu a afirmat că portalurile online au reflectat destul de activ evenimentele politice cu elemente electorale. Problema pe care a sesizat-o experta în domeniul online a fost că aceste web-portaluri nu au asigurat pluralismul de opinie din perspectiva politicienilor și funcționarilor de stat. Totodată, potrivit directoarei CJI, portalurile, în majoritate, nu au asigurat echilibrul surselor - opiniile experților și cele ale cetățenilor simpli.
La posturile de radio, a menţionat Nadine Gogu, la fel au fost constatate abateri la capitolul asigurării echilibrului știrilor controversate.
Experta din partea Asociației Presei Electronice (APEL), Aneta Gonța, a prezentat situaţia din perspectiva televiziunilor. Potrivit expertei, jurnaliștii de la unele televiziuni monitorizate au manifestat o atitudine părtinitoare în materialele cu caracter conflictual. Totodată, Aneta Gonța a atras atenția asupra prezenței reduse a femeilor în materialele tv. ”Femeile au fost defavorizate în știrile electorale – doar în 23 la sută din ştiri au fost prezentate femei, față de 77 la sută unde au fost prezentați bărbați”, a subliniat Aneta Gonța.
Primul Raport de monitorizare a comportamentului presei în campania electorală a inclus perioada 1 - 17 octombrie. Experții au monitorizat 35 de instituții media – opt ziare, zece portaluri online, 12 posturi tv și cinci posturi de radio.