Studiul analizează practicile locale și internaționale cu privire la predarea educației mediatice în școli, iar cei prezenți, pe lângă faptul că au luat cunoștință cu cercetarea propriu-zisă, au fost implicați și într-un panel de discuții în cadrul căruia au comentat ideile expuse și au recomandat continuarea activităților în acest domeniu. Lucrarea sintetizează tot ce s-a realizat până la acest moment în Moldova, în domeniul educației mediatice, atât la nivel teoretic, cât și practic.
La modul practic, primele inițiative de promovare a educației mediatice aparțin Centrului pentru Jurnalism Independent, urmate de alte câteva proiecte implementate de alte organizații neguvernamentale. Pentru o analiză comparativă au fost alese 4 țări cu situația social-economică aproximativ similară cu a Moldovei și care dispun de practici de implementare a educației mediatice în învățământul preuniversitar. Este vorba despre România, Ucraina, Armenia și Federația Rusă, a căror experiență de promovare a educației media, atât prin intermediul diferitelor proiecte, cât și prin practici ale sistemului educațional, ar putea fi preluate și adaptate la necesitățile și specificul țării noastre. Printre recomandările expertei, privind introducerea educației media sunt: elaborarea unei curricule care să fie integrată în alte discipline sau ca disciplină separată opțională; colaborarea școlilor u instituțiile media și experți în domeniu, intensificarea dialogului părinți-școală; includerea educației media în procesul de formare a cadrelor didactice; crearea unui sistem de protecție a consumatorului minor de media, promovarea acestei tematici inclusiv prin activități de educație nonformală.
Concluziile și recomandările participanților au venit să susțină și să completeze, pe alocuri, propunerile din studiu. Ei au confirmat, o dată în plus, necesitatea de a-i implica în acest domeniu nu doar pe profesori, dar și pe părinți. De asemenea, au propus ca educația mediatică să înceapă încă de la grădiniță, pentru a dezvolta la copii gândirea critică și a-i învăța de mici să nu cadă pradă manipulării. La fel, trebuie să se țină cont de faptul că R. Moldova se află într-un război informațional în care e implicată atât presa autohtonă, cât și cea străină. În opinia profesorilor, ar trebui să fie elaborată o curricula pentru ca anumite ore de educație media să fie introduse în cadrul altor discipline - de exemplu, pentru clasele primare, la cursul de educație moral-spirituală, iar pentru cele gimnaziale și liceale - la orele de educație civică. Daniela Vacarciuc, directoarea Liceului ”Vasile Alecsandri” din Chișinău, a recomandat drept soluție pe termen scurt, realizarea unei campanii cu participarea a 10 instituții de învățământ – pilot, care să desfășoare lecții de educație media, iar concomitent să se lucreze la elaborarea curriculei și la identificarea disciplinelor în cadrul cărora se va preda acest nou obiect de studiu. Natalia Grâu, consultant superior la Ministerul Educației, a menționat că ministerul este deschis pentru a discuta aceste idei și a le analiza ulterior într-un format mai larg, cu participarea mai multor specialiști de la minister.
Centrul pentru Jurnalism Independent va continua să comunice cu toți actorii implicați în procesul de educație mediatică, pentru a elabora instrumente eficiente, capabile să răspundă necesităților tuturor categoriilor de vârstă.
Această activitate este realizată in cadrul proiectului ”Consolidarea libertății de exprimare în Republica Moldova” implementat de Centru pentru Jurnalism Independent cu sprijinul Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.
Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este prima organizație de media care acordă asistenţă jurnaliştilor şi instituţiilor media din Republica Moldova, avînd scopul de a contribui la consolidarea unei prese libere și viabile, prin intermediul proiectelor ce oferă instruire în domeniul jurnalismului și relații cu publicul, campanii media, advocacy, cercetare și educație mediatică.