Sunt îndreptățite acțiunile instanței? Ce putem face în continuare?
Răspuns:
În litigiile cu privire la defăimare[1], procedura prealabilă este o etapă obligatorie de parcurs de către persoana care se consideră vătămată în drepturi.
Acest lucru înseamnă că, înainte de adresarea propriu-zisă în instanța de judecată, persoana trebuie să expedieze o cerere la adresa celui care a răspândit informația defăimătoare, în termen de 20 de zile de la data la care i-a devenit sau trebuia să-i devină cunoscută informația[2].
În cererea prealabilă se pot solicita[3] cumulativ sau în parte următoarele:
- rectificarea sau dezmințirea informației defăimătoare;
- acordarea dreptului la replică sau exprimarea scuzelor;
- compensarea prejudiciului cauzat.
Atenție! Acțiunea în instanță urmează a fi formulată în limita pretențiilor indicate în cererea prealabilă și numai după înaintarea cererii prealabile!
Altfel spus, dacă prin cererea prealabilă se cere dezmințirea informației defăimătoare și exprimarea scuzelor, cererea înaintată în instanța de judecată nu poate să includă și solicitarea de compensare a prejudiciului moral.
În cazul de față, reclamantul nu s-a adresat mai întâi către persoana care a răspândit informația defăimătoare cu solicitarea de compensare a prejudiciului moral. Iată de ce instanța de judecată a dispus scoaterea de pe rol a capătului de cerere pentru care nu s-a respectat procedura prealabilă[5].
Prin urmare, puteți expedia în adresa funcționarului o cerere prin care să solicitați compensarea prejudiciului, urmând ca după epuizarea procedurii prealabile să vă adresați în instanță cu pretenția respectivă. Atenționăm însă că există riscul de a pierde termenul de 30 de zile pentru adresarea în instanță.
Pentru a evita astfel de situații, recomandăm pe viitor să formulați atent pretențiile în cererea prealabilă, indicând cumulativ solicitările de rectificare sau dezmințire a informației defăimătoare, de acordare a dreptului la replică sau de exprimare a scuzelor, precum și de compensare a prejudiciului cauzat.
Materialele publicate reflectă opinii juridice cu caracter consultativ și nu reprezintă o sursă autentică de drept. CJI nu poartă răspundere pentru prejudiciul suferit de către destinatarii consultației drept urmare a luării deciziilor bazate pe informația furnizată.
Răspunsurile oferite anterior în cadrul acestei rubrici le puteți găsi aici.