11 Iunie 2015
1934 de afişări
O parte din mass-media monitorizate, în special radiodifuzorii, şi-au schimbat politicile editoriale de reflectare a campaniei electorale, renunţând la practicile de promovare agresivă a anumitor concurenţi - este una din concluziile Raportului nr. 3 de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile locale generale din Republica Moldova.
Raportul realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent relevă că, în perioada 31 mai - 7 iunie 2015, s-a observat o uşoară ameliorare pe segmentele ce ţin de imparţialitate şi obiectivitate, pluralismul de opinie, diversitatea şi echilibrul surselor. De asemenea, o parte din mass-media monitorizate au înregistrat indicatori mai buni ce ţin de asigurarea egalităţii de gen, deşi persistă tendinţa de a cita preponderent surse de sex masculin. Pe de altă parte, o parte din site-urile monitorizate continuă să promoveze activ agenda politică şi candidaţii unei formaţiuni politice în detrimentul celorlalţi concurenţi electorali, materialele acestora fiind deseori de agitaţie electorală ascunsă.
În perioada de raport au fost constatate următoarele tendinţe de reflectare:
Raportul realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent relevă că, în perioada 31 mai - 7 iunie 2015, s-a observat o uşoară ameliorare pe segmentele ce ţin de imparţialitate şi obiectivitate, pluralismul de opinie, diversitatea şi echilibrul surselor. De asemenea, o parte din mass-media monitorizate au înregistrat indicatori mai buni ce ţin de asigurarea egalităţii de gen, deşi persistă tendinţa de a cita preponderent surse de sex masculin. Pe de altă parte, o parte din site-urile monitorizate continuă să promoveze activ agenda politică şi candidaţii unei formaţiuni politice în detrimentul celorlalţi concurenţi electorali, materialele acestora fiind deseori de agitaţie electorală ascunsă.
În perioada de raport au fost constatate următoarele tendinţe de reflectare:
- Postul public de televiziune Moldova 1 a reflectat corect şi echidistant campania electorală, asigurând echilibrul surselor şi parţial pluralismul de opinie. În ştirile difuzate de Moldova 1 nu a fost favorizat sau defavorizat evident vreun concurent electoral.
- Posturile private cu acoperire naţională Prime TV şi Canal 2 au avut o politică editorială similară, reflectând campania mai puţin tendenţios decât în perioada precedentă de monitorizare. Posturile au asigurat parţial pluralismul de opinie, echilibrul, dar nu şi diversitatea surselor. Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali, la Prime şi Canal 2 se constată o uşoară favorizare a PDM, care a fost avantajat de un număr mai mare de ştiri cu caracter electoral direct şi indirect.
- Postul cu acoperire regională TV 7 a avut un comportament relativ echilibrat şi nepărtinitor, asigurând parţial pluralismul de opinie şi diversitatea surselor, dar nu şi echilibrul acestora. Postul nu a favorizat vreun candidat prin numărul mare de apariţii şi menţiuni în ştiri.
- Accent TV nu a asigurat imparţialitatea şi obiectivitatea ştirilor, pluralismul de opinie, diversitatea şi echilibrul surselor. Se remarcă scăderea numărului de materiale care favorizează PSRM, acest concurent având în continuare cea mai mare rată de apariţii în lumină pozitivă. Totodată, rămâne mare numărul de materiale care defavorizează PL-ul.
- Omg.md a mediatizat un număr redus de concurenţi electorali, defavorizând frecvent Partidul Democrat şi pe exponenţii acestui concurent electoral. În acelaşi timp, Omg.md promovează „Partidul Nostru”;
- Site-ul Pan.md reflectă campania electorală selectiv, relatând în ştirile şi articolele de opinie publicate despre un număr mic de concurenţi electorali. Partidele de la guvernare sunt criticate frecvent, la fel ca şi PL, iar ”Partidul Nostru” şi PSRM sunt favorizaţi printr-un context pozitiv al prezentării aproape de fiecare dată când sunt vizaţi;
- Publika.md continuă să promoveze intens candidaţii PDM, accentuând realizările de până acum ale acestora şi demonstrând susţinerea masivă pe care o au candidaţii PDM în comunităţi prin selectarea doar a opiniilor pozitive;
- Timpul.md a publicat un număr mic de articole despre alegeri şi concurenţii electorali, acestea vizând un număr redus de candidaţi. Corespunzător, nu este evidentă favorizarea sau defavorizarea vreunui concurent electoral;
- Unimedia.info a asigurat cea mai mare diversitate a concurenţilor electorali, materialele despre alegeri au fost echilibrate, iar concurenţii electorali au fost mediatizaţi fără preferinţe editoriale evidente.
Scopul acestui proiect este de a monitoriza şi informa publicul referitor la comportamentul mass-media în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. Raportul este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală”, realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) şi de Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundaţiei Est-Europene, Guvernului Suediei, Sida sau al Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.