Eşti aici

Majoritatea mass-media reflectă în mod partizan campania electorală

19 Mai 2015
3176 de afişări
Primul raport de monitorizare a masa-media în campania electorală pentru alegerile generale locale din Republica Moldova constată că majoritatea mass-media analizate au eşuat să asigure pluralismul de opinie, promovând agenda politică şi candidaţii anumitor formaţiuni politice.
 
Raportul realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent relevă că, în perioada 1-14 mai 2015, în majoritatea materialelor care au abordat subiecte controversate nu a fost asigurat echilibrul prezentării părţilor din conflict. Mass-media monitorizate nu s-au ocupat de educaţia electorală a cetăţenilor şi nu au asigurat un echilibru în ceea ce priveşte egalitatea de gen, sursele de informaţie fiind bărbaţi în majoritatea absolută a cazurilor.
 
Cât priveşte comportamentul mass-media, experţii constată că:
  • Posturile de televiziune Moldova 1 şi TV 7 au avut un comportament relativ echilibrat, asigurând pluralismul de opinie şi diversitatea surselor. Judecând după frecvenţa şi contextul apariţiilor concurenţilor electorali în ştiri, se poate de afirmat că Moldova 1 a favorizat uşor concurenţii electorali Partidul Liberal şi Partidul Democrat din Moldova.
  • Posturile cu acoperire naţională Prime şi Canal 2 au favorizat concurentul electoral Partidul Democrat din Moldova prin numărul mare de materiale şi contextul pozitiv în care au apărut aceştia, dar şi prin modul de selectare şi prezentare a ştirilor.
  • Postul Accent TV a favorizat Partidul Socialiştilor şi Partidul Nostru atât prin ştiri pozitive de la evenimente electorale, cât şi prin ştiri de imagine cu prezenţa liderilor Igor Dodon şi Renato Usatîi. În acelaşi timp, Accent TV a defavorizat Partidul Liberal, reprezentanţii acestui partid fiind prezentaţi de cele mai dese ori în context negativ.
  • Politica editorială a portalul Omg.md este orientată spre promovarea candidaţilor Partidului Nostru şi ai Partridului Socialiştilor şi spre discreditarea Partidului Liberal şi a candidatului Dorin Chirtoacă, precum şi a partidelor de la guvernare.
  • Site-ul Pan.md favorizează deschis PSRM şi Partidul Nostru şi îl defavorizează pe candidatul Partidului Liberal la funcţia de primar general al Chişinăului.
  • Publika.md promovează, deschis şi mascat, candidaţii Partidului Democrat la funcţiile de primar şi consilier, informând foarte sumar despre ceilalţi concurenţi şi accentuând aspectele critice vizavi de aceştia.
  • Timpul.md critică frecvent Partidul comuniştilor şi PSRM şi favorizează Partidul Liberal şi pe candidatul acestuia la primăria Capitalei.
  • Unimedia.info mediatizează concurenţii electorali preponderent în context neutru, fără preferinţe editoriale evidente.
 

Raportul nr. 1 de monitorizare a mass-media în campania electorală pentru alegerile locale 2015 (perioada 1 - 14 mai 2015) poate fi accesat AICI
 

 

Scopul acestui proiect este de a monitoriza şi informa publicul referitor la comportamentul mass-media în campania electorală, inclusiv a accesului concurenţilor electorali la mass-media şi asigurarea pluralismului de opinie. Raportul este realizat în cadrul proiectului „Monitorizarea mass-media în campania electorală”, realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent cu suportul Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Guvernul Suediei prin intermediul Agenţiei Suedeze pentru Dezvoltare şi Cooperare Internaţională (Sida) și de Ministerul Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Est-Europene, Guvernului Suediei, Sida sau al Ministerului Afacerilor Externe al Danemarcei/DANIDA.