23 Octombrie 2015
1333 de afişări
”Aveți grijă ce informații consumați pentru că informația a devenit marfă” - cu acest mesaj și-a început discursul expertul media Ion Bunduchi în cadrul unei noi lecții de educație mediatică, desfășurată, joi, 22 octombrie, de Centrul pentru Jurnalism Independent la Universitatea Pedagogică ”Ion Creangă”.
”Media nu vinde aer, vinde urechi și ochi, iar fiecare dintre noi contribuie la creșterea banilor care vin din reclamă prin informația pe care o consumă și cantitatea acesteia. Este în firea noastră să vrem să fim informați și pe asta se bazează instituțiile mass-media, atunci când își fac programele, iar noi, cititorii, trebuie să știm să alegem și să triem ceea ce citim”, le-a explicat Ion Bunduchi participanților la eveniment.
Comunicarea interactivă dintre expert și studenți i-a făcut pe aceștia să fie pe deplin sinceri. La întrebarea ce citesc din presă și ce cred din ceea ce citesc, ei au recunoscut că nu le este ușor să deosebească o sursă de informare credibilă de una care manipulează. Expertul le-a explicat că fiecare autor pune accent pe anumite aspecte atunci când scrie și doar un jurnalist onest va prezenta informația completă. La rândul său, cititorul nu trebuie să ia informația drept bună sau rea, ci să o analizeze, iar atunci când consideră că se confruntă cu un neadevăr – să o verifice.
În opinia lui Ion Bunduchi, știrea este cel mai urmărit gen jurnalistic și cu aceasta cel mai mult se manipulează. Pentru a combate fenomenul, țările dezvoltate au inclus educația mediatică în programele de studii, astfel încât de mici, copiii să știe cum să aleagă sursele de informare. Potrivit expertului, introducerea educației mediatice în curricula școlară a devenit demult o necesitate și pentru țara noastră.
Ion Bunduchi le-a prezentat studenților un șir de exemple de ”capcane mediatice”, pe care ar trebui să le cunoască atunci când urmăresc mass-media: titluri care manipulează, inclusiv prin utilizarea cifrelor, știri care conțin opinia autorului, știri cu o singură sursă, știri de la conferințe de presă cu informația brută, încălcarea prezumției nevinovăției, manipularea cu sursele, când se invocă nejustificat protecția acestora etc.
La finalul lecției, participanții au rezumat cele învățate.
Studenta Doina Onofrei a menționat: „Am înțeles că nu tot ce auzim sau citim în diferite surse de informare este veridic și că unii jurnaliști se folosesc de neatenția noastră”.
Colega ei, Claudia Crețu, a completat: „Am aflat că nu orice informație este redată corect și e posibil să fim duși de nas dacă nu analizăm ceea ce citim. Această activitate ne-a ajutat să înțelegem cum putem face diferența și cum să identificăm sursele care informează corect”.
________________________
Lecțiile de educație mediatică sunt desfășurate în cadrul proiectului "Libertatea de exprimare și dezvoltarea mass-media în Europa de Est, de Sud-Est și Caucazul de Sud" implementat de CJI cu sprijinul Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.
”Media nu vinde aer, vinde urechi și ochi, iar fiecare dintre noi contribuie la creșterea banilor care vin din reclamă prin informația pe care o consumă și cantitatea acesteia. Este în firea noastră să vrem să fim informați și pe asta se bazează instituțiile mass-media, atunci când își fac programele, iar noi, cititorii, trebuie să știm să alegem și să triem ceea ce citim”, le-a explicat Ion Bunduchi participanților la eveniment.
Comunicarea interactivă dintre expert și studenți i-a făcut pe aceștia să fie pe deplin sinceri. La întrebarea ce citesc din presă și ce cred din ceea ce citesc, ei au recunoscut că nu le este ușor să deosebească o sursă de informare credibilă de una care manipulează. Expertul le-a explicat că fiecare autor pune accent pe anumite aspecte atunci când scrie și doar un jurnalist onest va prezenta informația completă. La rândul său, cititorul nu trebuie să ia informația drept bună sau rea, ci să o analizeze, iar atunci când consideră că se confruntă cu un neadevăr – să o verifice.
În opinia lui Ion Bunduchi, știrea este cel mai urmărit gen jurnalistic și cu aceasta cel mai mult se manipulează. Pentru a combate fenomenul, țările dezvoltate au inclus educația mediatică în programele de studii, astfel încât de mici, copiii să știe cum să aleagă sursele de informare. Potrivit expertului, introducerea educației mediatice în curricula școlară a devenit demult o necesitate și pentru țara noastră.
Ion Bunduchi le-a prezentat studenților un șir de exemple de ”capcane mediatice”, pe care ar trebui să le cunoască atunci când urmăresc mass-media: titluri care manipulează, inclusiv prin utilizarea cifrelor, știri care conțin opinia autorului, știri cu o singură sursă, știri de la conferințe de presă cu informația brută, încălcarea prezumției nevinovăției, manipularea cu sursele, când se invocă nejustificat protecția acestora etc.
La finalul lecției, participanții au rezumat cele învățate.
Studenta Doina Onofrei a menționat: „Am înțeles că nu tot ce auzim sau citim în diferite surse de informare este veridic și că unii jurnaliști se folosesc de neatenția noastră”.
Colega ei, Claudia Crețu, a completat: „Am aflat că nu orice informație este redată corect și e posibil să fim duși de nas dacă nu analizăm ceea ce citim. Această activitate ne-a ajutat să înțelegem cum putem face diferența și cum să identificăm sursele care informează corect”.
________________________
Lecțiile de educație mediatică sunt desfășurate în cadrul proiectului "Libertatea de exprimare și dezvoltarea mass-media în Europa de Est, de Sud-Est și Caucazul de Sud" implementat de CJI cu sprijinul Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.